SF Startet 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2010 Hei, Jeg har en Apollo 3001 med helt nytt DP drev påmontert en eldre VP 280 bakplate. Kunne godt tenke meg powertrim og ønsker derfor å bytte bakplaten/skjoldet/transom til en 290 med powertrim. Vil opphengsgaffel til et 290 drev passe rett på drevet jeg har? Er det forskjell på festepunktet inn mot drevet eller går alle om en annen? Noen som har byttet, var det mye arbeid, trengte du spesialverktøy? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Moyja Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 (redigert) Du kan henge drevet på en 290 bakplate med 290 opphengsgaffel. Men det er forskjeller ute og går. på tidlgere modeller er det et nålelage på nyere er dette byttet ut med en foring. Redigert 29.Januar.2010 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 (redigert) Vil enhver 290 opphengsgaffel passe på dette nye DP drevet eller har det vært endringer på innfeste mot drevet med årene. Det jeg vurderer er å kjøpe en brukt 290 drev pakke med bakplate, montere sistnevte på båten, opphengsgaffelen på drevet jeg har og dette drevet på den "nye" bakplaten. Redigert: ser at svaret er presisert, sitter nålelagerene evt i gaffelen eller drevet? Redigert 29.Januar.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Moyja Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Foring og nålelager sitter i opphengsgaffel. Foring oppe og lager nede. På de nye er det foring oppe og nede. Jeg mener og huske at alle passer på drevet. Du må demontere nedre del på drevet. Demontere kjølevann stussen oppe, slå ut/ned røret som kjølevannet går innei. det er dette røret som er "hengsel tappen" for drevet/opphengsgaffelen og det er denne det er noe dimensjons forskjeller på. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Flott, takker så mye. Fant forresten en gammel manual jeg hadde til et 280 drev jeg hadde for noen år siden. Sitter nå her å blar litt i denne og ser at denne dekker 290 også. 290-A har som du sier nålelager mens DP-A og nyere har foringer. De bruker samme verktøy til å presse ut både nålelager og nyere foringer så da har vell spindelen samme diameter på begge? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Moyja Svart 29.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 jeg mener at den har samme diameter i drevet men ikke mellom foring og nålelager. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 29.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2010 Ok, så da vil sansynligvis en brukt 290 opphengsgaffel passe mot mitt nye DP drev så lenge jeg bruker spindel som hører til gaffelen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.