Jump to content

Skifte opphengsgaffel fra VP 280 til 290 drev - Går det?

SF

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Apollo 3001 med helt nytt DP drev påmontert en eldre VP 280 bakplate.

Kunne godt tenke meg powertrim og ønsker derfor å bytte bakplaten/skjoldet/transom til en 290 med powertrim.

Vil opphengsgaffel til et 290 drev passe rett på drevet jeg har? Er det forskjell på festepunktet inn mot drevet eller går alle om en annen? Noen som har byttet, var det mye arbeid, trengte du spesialverktøy?

apollo_30_114.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Vil enhver 290 opphengsgaffel passe på dette nye DP drevet eller har det vært endringer på innfeste mot drevet med årene.

Det jeg vurderer er å kjøpe en brukt 290 drev pakke med bakplate, montere sistnevte på båten, opphengsgaffelen på drevet jeg har og dette drevet på den "nye" bakplaten.

Redigert: ser at svaret er presisert, sitter nålelagerene evt i gaffelen eller drevet?

Redigert av SF (see edit history)

Foring og nålelager sitter i opphengsgaffel. Foring oppe og lager nede. På de nye er det foring oppe og nede. Jeg mener og huske at alle passer på drevet. Du må demontere nedre del på drevet. Demontere kjølevann stussen oppe, slå ut/ned røret som kjølevannet går innei. det er dette røret som er "hengsel tappen" for drevet/opphengsgaffelen og det er denne det er noe dimensjons forskjeller på.

Flott, takker så mye.

Fant forresten en gammel manual jeg hadde til et 280 drev jeg hadde for noen år siden. Sitter nå her å blar litt i denne og ser at denne dekker 290 også.

290-A har som du sier nålelager mens DP-A og nyere har foringer.

De bruker samme verktøy til å presse ut både nålelager og nyere foringer så da har vell spindelen samme diameter på begge?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...