Jump to content

is på øyene i Oslofjorden?

esg022

Recommended Posts

Har en kompis som er i Oslo for å hente nyinnkjøpt båt. han la ut fra Hovedøya idag tidlig med kurs for Bergen, da han hadde reist noen timer på sakte fart møtte han is, fikk slush i kjølevannsfilteret og ødela impelleren. Etter å ha skiftet impelleren virket det som om isen var løst seg litt opp i fjorden. Han satte etter et større fartøy utover fjorden for å ligge i råken. Den store båten gikk mye fortere og da den var nesten ute av syne frøs fjorden til igjen. Han bestemte seg for å snu, problemet var at fjorden var selvfølgelig frosset bak ham. Planen var så å vente på danskebåten og følge råken fra denne tilbake og gi opp hentingen for denne gang. Etter som han sa var det ikke frosset i indre Oslofjord, det som var så rart var at det frøs helt igjen lenger ute.

Hei

Onkelen min og jeg var ute med Gyltingen i kveld for å hjelpe en som satt fast i isen. Tar jeg ikke feil var det denne båten som la ut fra Hovedøya i dag. Som håpet å komme ut fjorden før det ble møkt, men slik gikk det altså ikke. vi måtte i halv sju tiden i kveld ut å slepe han fra Elle lykt sydpå i Drøbak til Langebåt derfra kunne den gå for egen maskin etter at han hadde renset vanninntaket for sørpe (slush).

I Engelsviken er det nå fast is, den er ca. 7 cm. tykk og er sterk nok til å gå på i løpet av helgen hvis kulda fortsetter. Det er 14 år siden vi hadde tillsvarende isproblemer her, hvert år siden har det ikke vært tegn til is. Øyskjær som den eneste reketåler på Hvaler har vært ute denne uka han måtte gå 12 nautiske syd av Jomfruland får å finne åpent vann får reketråling, han fikk ca. 1000 kg. reke på 2 dager for levering i Utgårdskilen. Vi har nå begynt å hugge rundt alle bryggepæler for ikke å ha isheving, har noen isproppeller men butikkene har ingen fler å selge, det er utsolgt i Sydnorge og Sverige.Sydvestkulingen og senere nordavind hjalp ingen ting, det må et helt annet langvarig væromslag til får å få bukt med disse problemer. Vi i yttere Oslofjord ser mørkt på isproblemene da vi bare er i Januar og av erfaring så kommer Østersjøisen etter hvert.

Skal hilse til EILIF 1 fra kompisen min og si tusen takk for hjelpen, han har hatt god kontakt med trafikksentralen, danskebåten og mange hyggelige østlendinger idag.:smiley:

Beklager utenfor trådens tema, denne henteturen er nok verdt en tråd i seg selv.

Og sikkert noen her inne som kan bistå med tips og hjelp:

Høres ut som en begivendesrik dag, skulle gjerne hørt hele historien ?

I Engelsviken er det nå fast is, den er ca. 7 cm. tykk og er sterk nok til å gå på i løpet av helgen hvis kulda fortsetter. Det er 14 år siden vi . Vi i yttere Oslofjord ser mørkt på isproblemene da vi bare er i Januar og av erfaring så kommer Østersjøisen etter hvert.

Hvordan kan østersjøisen komme hvis den isen som er i Oslofjorden nå blir liggende? :confused:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Vet ikke helt hvor jeg skal finne råd om dette, så jeg prøver her:

Jeg planlegger litt blåskjellsanking i morgen, men er bekymret for utilgjengelige frosne skjell.

Er det is langs Hovedøya nå? Noen andre steder i indre oslofjord uten is?

Tusen takk!

Tok Nesoddferga i dag. Det er ikke is rundt øyene innerst i fjorden. Åpent vann rundt Hovedøya. Gressholmen. Nakholmen og Lindøya, i alle fall sørover til Malmøya i Bundefjorden.

Lenger ute er det også helt greit fra Nesoddlandet og vestover i retning Snarøya, Gåsøya og Bjerkøya.

Heller ikke i ytre del av Frognerkilen var det is.

Det må ha vært barske vintre i den tiden det pågikk årvisse travløp og skøyteløp på isen der inne.

Så det skulle være greie forhold for blåskjellsanking.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...