Jump to content

Badestrender i indre Drammensfjord

ThomasG

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat fått båten på vannet i Drammen men er ikke så godt kjent i Drammensfjorden annet enn det jeg leser av kartet.. Så lurer på hva som måtte være de beste badeplassene ned mot Jerdal eller evt mot Svelvik fra Drammen. Foretrekker sand mellom tærne. :-)

Og ikke minst hvor kurant det måtte være å komme til fra sjøsiden - brygge, sandbunn å dra opp båten på eller hoppe uti og hæle litt for å komme på land osv..

Har hørt litt positivt om Jerdalsbukta - er det her det er best?

Ser ikke ut for at det er mange som har bade-erfaring fra Drammensfjorden her. Ikke jeg heller for såvidt; 40år siden jeg bada der sist pluss at jeg har detti til vans både på Solum og i Sota for noen år siden.

Det er godt mulig at Jerdal er det beste badestedet, men det fins en del fine småviker med sand på vestsida også. Mellom Jordfalbukta og Svelvik (uttales Svælvik) er det ganske mange muligheter. Ikke så mange hytter på den strekningen heller. Eneste aberet er at det blir ganske nært veien. Ganske grunt også, men med en liten båt går det nok an å snike seg inn på dregg flere steder.

Ikke ett vondt ord om vannkvaliteten i Drammensfjorden, det er gjort en formidabel jobb de siste 20 åra mede renseanlegg osv (har selv vært med å betale) Men det er adskillig friskere utafor strømmen.... og enda bedre enn det igjen etter at du har passert Holmsbu.

Har du litt fart i båten, er det ikke langt til Breiangen. Ca 2 timer på snekkefart fra bybrua i Drammen.

Kommer du deg utafor Svelvik er det mange muligheter; Langgrunn, Spasenteret med gjesteplasser, Rødtangen for å nevne noen. Den aller beste stranda i nogenlunde nærhet av Drammen er etter min mening Hagasand etter at du har passert Berger og runder vestover. Breiangen rett ut, skikkelig sandstrand og salt vann. Vanskelig å komme inn til stranda der med båt, men jeg mener det skal være mulig å gå inntil med dregg på Sande-sida av stranda.

Lykke til, og fortsatt god sommer

Holdt på å glemme Tangen på vestsida. Har sett det er en del liv på stranda der. Tilordna grassletter innafor stranda og sandvolleyball nett er satt opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...