mateco Startet 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2010 Heisann !! Jeg lurer på om det er noen her inne som har erfaringer med Biltemas LED lanterner (BT art#25-770X) for båter opptil 20 meter? Kan ikke finne de på BT’s web-sider (uvisst av hvilken grunn), men har vært å kikka på de på BT’s utsalg her i Kristiansund. De er m.a.o. i salg og ikke fjerna fra hyllene !! Vi har i dag noen eldre, slitte lanternehus (aqua signal tror jeg) med glødepærer og irrede lampeholdere. Festeklemmene på de gamle lanternehusa er så slakke at de må sikres med isolasjonstape i tillegg til klemmene. Vurderer derfor en oppgradering. Biltema oppgir at disse LED-lanternene er godkjent til bruk for båter opptil 20 meters lengde, de er godkjent i.h.t. Sjøfartsverkets krav til navigasjonslys samt at de er RoHS godkjente (hva nå det betyr) De trekker totalt ca. 10W (topp 4W, side 2 x 2W, akter 2W) mot nåværende 55W (topp 25W, side 2x10W, akter 10W). Er jo noe strøm å spare ! Lanternehus er IP67 beskyttet, LED lampene er beregnet 100 000 lystimer (varer i 500 år med vårt bruksmønster), samt oppgitt til å være støt, vibrasjonssikker, og korrosjonsbestandig. Lysrekkevidde er oppgitt til 2 nm på side og akter lanterner, mens 3 nm på topplanternen. Skulle man være uheldig å knuse lanternehuset så får man kjøpt et nytt til bare kr. 40,- !!! Lanternene koster 499,- pr/stk, dvs totalt 1996,- for full utskiftning. Må også legge til at jeg har vurdert å skifte til LED-pærer i de gamle lanternene, men prisen på disse er jo 425,- for ”lanternefargede” pærer (Seatronic). I tillegg, som tidligere nevnt, så vil de gamle lanternehusene fortsatt være slitte om bare pærene skiftes! I motsetning til tilsvarende Hella marine lanterner med flere LEDs (Seatronic pris 1342,-), så har disse Biltema lanternene kun en kraftig LED (Topplanternen har 2). Har det noen praktisk betydning ? Men før jeg gjør noe vil jeg gjerne høre om det er noen her inne som har erfaringer med disse lanternene, gode eller dårlige ?? Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
jkn Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Ser ikke poenget i å spare strøm på lanternene. De brukes vel kun når motor er i gang ? LED pærer er heller ikke en perfekt løsning. Levetiden på pæren i seg selv er lang, men det vil nok med tiden legge seg irr på kontaktene så du må ut med pærene og rengjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 jeg monterte led rundt om på beach craften vår - var helt ok men fikk jo ikke prøvd di over tid jeg tenkt så at di få timene båten gikk var det greit med mest mulig inn på batteriene og jeg brukte di hemmningsløst i stedet for å vente litt for å spare - mulig det ikke var så mye strøm å tjene på det men Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Medusa Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Jeg skiftet pæra i min rundtlysende topplanterne til en LED-pære...dette for at jeg bruker topplanterna også til ankerlanterne, og da står den på hele natta. Sparer mye strøm med det. LED-pæra har i overkant av 30 dioder og lyser like bra som den 25W glødepæra som var der før... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ser ikke poenget i å spare strøm på lanternene. De brukes vel kun når motor er i gang ? Ser heller ikke det store poenget i en motorbåt, men seilbåt derimot..... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Levetiden på pæren i seg selv er lang, men det vil nok med tiden legge seg irr på kontaktene så du må ut med pærene og rengjøre. Mange av disse LED-lanternene er kapslede og forseglede enheter hvor lysdioden(e) er innstøpt og ikke mulig å skifte, ikke en valig lanterne hvor glødelampen er erstattet av LED-pære. Dette fjerner problematikken med irr/korrosjon i pæreholder. Et punkt mindre å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lazyjack Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ser ikke poenget i å spare strøm på lanternene. De brukes vel kun når motor er i gang ?LED pærer er heller ikke en perfekt løsning. Levetiden på pæren i seg selv er lang, men det vil nok med tiden legge seg irr på kontaktene så du må ut med pærene og rengjøre. Hørt om seilbåt? Lanternene er hermetisk lukket, ihvertfall i utgangspunktet. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 På min SEILBÅT tar jeg en Edison når jeg går for motor, og en HYPERMODERNE Lopolight LED tricolor i mastetopp under seil. Verre er det vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hørt om seilbåt? Mateco (som er trådstarter/spørsmålstiller) minner ikke mye om en seilbåt i mine øyne...... Lanternene er hermetisk lukket, Ex-armatur? Neppe. Da hadde det nok vært en helt annen prisklasse. Skal det være skikkelig tett i forbindelse med kondensproblematikk, må det være basert på vakuum eller overtrykk med f. eks. nitrogen, slik som plottere osv. Det værste er når det er nesten tett. LED utvikler også litt varme, så jeg kjøper ingen av argumentene om at de er noe bedre m.h.t. kondens og irring. Her tror jeg det er mye ukvalifisert gjetting ute og går. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ser heller ikke det store poenget i en motorbåt, men seilbåt derimot..... Ikke alle "motorbåter" er like. I min Skibsplast 655 med Suzuki Df140 har jeg 40 A generator som er "plenty", men i min Sunwin 14 med en eldre 2-takter Yamaha 40 DE har jeg bare 6 A ladespole og den gir bare 6 A på relativt høye turtall. Rusler jeg avgårde i 18 - 20 knop (i steden for 30 knop) får jeg kanskje bare 4 A. I den båten er det også en Humminbird NS25 kartplotter/ekkolodd (sort/hvitt skjerm m/4 gråtoner) som jeg gjerne vil ha strøm til. Jeg har skiftet til dioder i alle lanternene på SunWin'en og er meget glad for strømbesparelsen fra i underkant av 3 A til under 1 A på lanternene Har altså spart ca 33 % av det maksimale ladespolen klarer å levere. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
mateco Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Ser ikke poenget i å spare strøm på lanternene. De brukes vel kun når motor er i gang ?LED pærer er heller ikke en perfekt løsning. Levetiden på pæren i seg selv er lang, men det vil nok med tiden legge seg irr på kontaktene så du må ut med pærene og rengjøre. Vel... Biltema lanternene, som jeg refererer til i trådstart, har formontert 2,5 m kabel. De er IP67 beskyttet, dvs. støv og vanntett ned til 1 meters dybde. LED lampen er, formoder jeg, loddet på et lite "elektronikk kort" inne i selve lanternen (Ingen løse kontaktkoblinger). Hvis elektronikk kortet i tillegg er innebakt i gel, eller epoksy. så vil kun glasset i selve lysdioden være eksponert for sjøluften om lanternehuset ikke skulle holde tett. Videre.. hvorfor skal en "motorbåt" unnvike den teknologiske utviklingen? LED pærer er kommet for å bli ! Mindre forbruk gir kjappere oppladning! Er jo også greit å vite at lanternene trekker lite om ladning skulle svikte på en langre tur i høst/vinter mørket! Jeg har en enkel filosofi som går utpå å spare strøm og å unngå mest mulig vedlikehold der det er praktisk og økonomisk forsvarlig! Prisen på nye originale "gammeldagse" lanterner, med glødelamper, vil nok ikke bli så mye billigere enn disse LED lanternene fra BT. Jeg skiftet pæra i min rundtlysende topplanterne til en LED-pære...dette for at jeg bruker topplanterna også til ankerlanterne, og da står den på hele natta. Erstattet gammel ankerlanternne med denne fra BT. Trekker bare 0,1 A imotsetning til en gamle som trakk nærmere 2 A (25W). Er svært fornøyd med lysstyrken. Dessuten er den jo benyttet som vimpelstang også .... Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
dakota Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Jeg har kjørt med BT led lanterner siden de kom.(husker jeg måtte vente på dem) . Hadde problem med vanlige lanternepærer til akterlanternen pga. litt viberasjon. Led lanternene til BT har virket uten problem hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Bare jeg som ikke kan finne led lanterner på BT sine hjemmesider lengre? Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
mateco Svart 9.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 .....Kan ikke finne de på BT’s web-sider (uvisst av hvilken grunn), men har vært å kikka på de på BT’s utsalg her i Kristiansund. De er m.a.o. i salg og ikke fjerna fra hyllene !! ...... Finner de heller ikke!!! Til Dakota: Ser at du har installert disse og lurer på: Hvordan er lyset på topp og akterlanterne? Er det "hvitt" eller mere "blåhvitt"? (Den rundtlysende nye "ankerlanterna", som jeg viser bilde av ovenfor, har et skarpt "blåhvitt" -lys) Hva med lyset fra sidelanternene? Lyser de rødt og grønt slik de skal? (Har hørt at vanlige hvitt-lysende LED erstatningspærer kan ha en tendens til "blålys" i grønt lanterna) Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Jens_P Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 De finnes på de svenske sidene (somm ikke er "fornyet" ennå.) Fåglarne vet hvorfor de ikke er på de norske sidene. Lanternesiden Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dakota Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hei Topp og akter lyser helt hvitt, og kan ikke se noen feil på rød eller grønn heller. Prøvde først med å bytte til led pære i den gamle akterlanterna, men den var det litt blåskjær i. Så nå har jeg også byttet ut alle lampene i båten også ( 19 stk) med led fra Biltema, og fått mye bedre lys. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 (redigert) Hvordan er fargen på disse lysene? Kalde og blå, eller varm gulkvit som halogen? Eg tenker på innv. belysning, ikke lanterner. Redigert 9.Februar.2010 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Hva med lyset fra sidelanternene? Lyser de rødt og grønt slik de skal? (Har hørt at vanlige hvitt-lysende LED erstatningspærer kan ha en tendens til "blålys" i grønt lanterna) Hvis jeg har oppfattet riktig fra en annen lanternetråd her er det ikke nok å erstatte pærene i sidelanternene med hvite led-pærer, det må plasseres grønn ledpære bak grønt glass og rød bak rødt. Sittes det inn hvite led-pærer bak de fargede glassa vil lyset bli blasst og kan bli oppfattet som hvitt. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 9.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2010 Byttet selv alle lanternene på seilbåten min i fjor med BT sine led lanterner. De lyser meget bra, er langt mer vanntette enn de vanlige glødepærelanternene og strømforbruket er en fornøyelse. Fargene er også meget bra. Hvis en skal være veldig pirkete kunne strømledningene vært litt bedre isolert, men dette løste jeg ved å tre ledningene inni en tykkere gummistrømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sydnes Svart 10.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2010 Jeg har byttet til LED i alle mine lanterner (Windy 25 Mirage) fordi hver gang jeg skulle kjøre i mørket, så måtte det skiftes pærer.... Nå har jeg satt in LED og loddet ledningene rett på pæren. Etter lodding la jeg epoxy over enden av sokkelen. Dette har holdt i over to år, og har så langt tålt både risting og miljø. Jeg er rett og slett strålende fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Fargen på de led jeg har inne i båten er tja, hva skal man si? Veldig klart og hvitt lys. Tror de hete med diamant prisme og slik skinner de også. Mye bedre lys enn med glødepærene på 20 - 25 w som jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Jeg har skiftet ut alle glødepærene inne i båten med led-pærer. Det er kommet led-pærer som gir varmhvitt lys og ikke det grelle blå/hvite lyset som tidligere var det eneste valget. Alle typer sokkler kan bestilles på nettet. Jeg syntes det er best å benytte vanlige armaturer og bytte lyskildene i disse over til LED. Da står man friere i valg av effekten og fargen på lyset... Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2010 Skiftet og¨å ut mine MR 16 og G4 pærer innomdørs i båten fra halogen til led. Før var det ett varmt behageligt og mykt lys, men nå selv med såkalte varmhvite led er lyset blitt mye hvitere og kaldere. Lyset er forsåvidt kraftig nok, men ikke på høyde med halogenpærene. Hadde lysopplevelsen fått bestemme ville jeg her holdt på halogenpærene, men det snille forbruket og led-pærenenes lange levetid fikk avgjøre. Nå beskymrer jeg meg ikke lenger for om det såvidt står 1 eller flere lamper på i slengen. med forbruk på 1,4 - 3 watt per lyspunkt trenger en ikke det. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Jeg kjøpte disse til min Ibiza 20 touring: http://www.marinebeam.com/44360defeled.html 44mm Festoon LED FS-44-30B 2 29.95 Output Color = Cool White (for Navigation light anchor lights) Barrel End - Aqua Signal Type 44mm Festoon LED FS-44-30B 1 29.95 Output Color = Red (behind red Navigation light lenses) Barrel End - Aqua Signal Type 44mm Festoon LED FS-44-30B 1 29.95 Output Color = Green (green behind Navigation light green lenses) Barrel End - Aqua Signal Type Subtotal 119.80 Shipping 6.00 Tax 0.00 Total 125.80 Lyset ble enda sterkere enn de originale pærene, og det med kun 2,5 W forbruk pr pære. Redigert 12.Februar.2010 av offpist (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 12.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2010 (redigert) Skiftet ut alle lanternene på seilbåten med BT sine LED lanterner. Og er veldig godt fornøyd så langt Å bytte ut pærene i eksisterende lanterner med LED-pærer er en "kjip" løsning, siden du da ikke lenger har godkjente lanterner på båten... YMMV Redigert 12.Februar.2010 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.