Fanafjord Startet 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2010 (redigert) Lurer på om det er på sin plass å bruke securitemelding på VHFen når man for eksempel er ute på Skagerak i en seilbåt og havtåke kommer veltende på. Ikke at man legger opp til det, men det kan jo skje. Kunne tenkt meg i en sånn situasjon å sendt en melding som denne hvert 20-30 minutt på kanal 16: "Securite, securite, securite, Alle båter, alle båter, dette er ..... Jeg er en liten seilbåt ute i tåken uten radar. Min posisjon er ... N ...Ø og jeg går med 5 knop nordvest. Vennligst ta hensyn. Gjentar posisjonen min: .... N ....Ø og går med 5 knop nordvest. Over" Riktig eller galt? Redigert 30.Januar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
TrondT Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Sånn umiddelbart mener jeg galt...men er også litt usikker. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
2nd Trikker'n Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Helt på sin plass. Benyttet VHFen i tåkeseilas. Riktignok uten å bruke en securite melding. Brukte "Hallo alle båter i ....." i stedet. Neste gang bruker jeg securite. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Tja.. dette er vel noe av det man kan gå ut med en securite-melding for Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Jawik Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Aldri hørt om et slikt tilfelle. Interessant - rett eller galt - man melder jo om kontainere og lignende som er i drift. Så hvorfor ikke en seilbåt i tåke uten radar. Kommer vell også litt an på hvor en er i øyeblikket. Oslofjorden ville jo få et problem med dette. Redigert 30.Januar.2010 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Skip som av sin størrelse trenger en led alene, gir gjerne medling om at de går inn i leden. Dette gjør de uten å gi noen form for 'sikkerhetsvarsel'. Om tåka skulle komme brått på en sommerdag i Oslofjorden, skulle eteren sikkert bli bombardert med 500 securite-meldinger bare i Hvaler. Det blir noe å holde styr på. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Er det ikke opp til radiostasjonene å komme med sikkerhetsvarsel? Om man kommer over en kontainer, eller isflak skal man vel varsle radiostasjonen om dette slik at de kan sende securite? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Det er nok riktig det, men et fartøy må også kunne gi en slik melding. Det er ikke bestandig man er innen rekkevidden av en landstasjon. Allikevel kan det være andre 'traffikanter' som kan ha nytte av å vite at det f.eks. driver en spøkelsestrål i et gitt farvann. Eller container eller hva som helst annet. Redigert 30.Januar.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 En båt kan da sende ut så mange securite-meldinger den gidder. Ligger du og driver med f.eks en black-out i maskinen og det ikke er noen spesiell fare på ferde sender du en securite-melding for å informere andre seilende om at du ligger i farvannet, samme kan vel godt en liten seiler gjøre i tåka? (dette er min mening og ikke en påstått fasit) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
avsluttet Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Det er ikke bestandig man er innen rekkevidden av en landstasjon. utenfor mitt kompetanseområde Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Har møtt endel seilbåter i Drøbakrenna uten lanterner i høstmørket. En securitè-melding om at de er på vei hadde ikke gjort noe. Heldigvis har jeg radar og oppdaget de tidlig. Men man skvetter når en fritidsbåt dukker opp foran baugen din i nattemørket. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fanafjord Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jeg har havnet i tåke en gang med en snekke, den kom veldig raskt på korsfjorden sør for Bergen og det var en særdeles ubehaglig opplevelse. Hadde ikke VHF på den. Men kom oss tryggt i havn. Spesiellt tidlig om våren er det jo en del tåke. Mener å ha lært at alle kan gi securite meldinger selv om det i praksis er ofte bare kystradioen som gjør. Og en liten seilbåt i tåken som kan heller ikke komme seg fort unna er jo på sett og vis en fare for andre. Sånn intuitiv synes jeg det hadde vært rett å gjøre, men kunne godt tenkt meg om noen som vet? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
avsluttet Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 prosedyren står i "boka". Jeg rusler ned i båten og tar en kikk.. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Tror ikke en liten seilbåt utgjør noen fare for andre en kontainer er nokk mye harere og kjøre på. Jeg synes nå det er best og selv ha radar og således full kontroll. Tenk om alle seilbåter skulle begyne og sende ut slike meldinger når det kommer tåke på de stedene hvor det virkelig er mange seilbåter, det kom jo til og bli et sandt kaos. Og hva med motorbåtrt, snekker, robåter OSV skal de også sende slike meldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Tror ikke en liten seilbåt utgjør noen fare for andre Hehe, men andre utgjør en fare for meg... Jo enig i at det er best å har selv radar og helst ikke komme opp i en slik situasjon. Samtidig er det jo slik at det er ikke mange som er i en sånn situasjon om den først oppstår. I påske ifjor ble det antydinger til tåke midt på natten og vi bestemmte oss denne gangen å gå inn i Kristiansand havn. (var ikke tåke inn i der.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
avsluttet Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Det sto ikke så mye i den "boka". Selv om alle kan sende ut sikkerhetsvarsel, tror jeg det kan være lurt å først kalle opp kystradiostasjonen på arbeidskanal og spørre om råd. Spesielt om det er det at man har havnet i tåka. Man pålegger tross alt alle stasjoner som lytter til å få med seg sikkerhetsmeldingen som skal sendes på en arbeidskanal. Og er det fordi man ikke kan navigere trygt i tåka, ville ihvertfall jeg følt det som flaut. Men det er nå meg da. kall heller opp kystradioen og si at du ikke kan navigere trygt i tåka. Redigert 30.Januar.2010 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jo litt flaut ville det vare. Så det er bare å unngå tåke så godt man kan. Sikker lurt å kalle opp kystradion og rett og slett spør om det er greit at man varsler av og til. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Jeg har ialefall enå ikke i mine snart 30 år på sjøen hørt noen sende en slik melding fordi det er tåke. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Er en i trafikkert farvann, føler seg litt usikker, tåka er tjukk og vedvarende, kan jeg ikke se noe stort problem med å kalle opp en kystradiostasjon og forklare situasjonen, eventuelt sende ut en melding over vhf sambandet. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Så det er bare å unngå tåke så godt man kan. Ja, jeg foretrekker en snøbyge. Tåke er no dritt spesielt om man ikke har radar, ihvertfall om den kommer sammen med en kraftig pålandsvind. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Nei vi kan ikke ta dette så alvorlig at vi må sjekke i en eller annen bok før vi bruker VHF'n. Selvfølgelig skal man tenke seg om litt før man sender en mayday eller trykker på distress-knappen men det får jo være grenser. Det er så mye vås på radioen innimellom så hvis jeg hadde hørt en sikkerhetsmelding på at det lå en seilbåt i farvannet som ikke var helt sikker på hvor han var i tåka hadde det da bare vært greit. Da hadde vi fulgt med litt ekstra og kanskje kalt han opp og f.eks gitt han en posisjon hvis det var det han trengte, eller gitt han en videre tåkerapport om mulig. Og jeg har heller aldri hørt akkurat det i mine 30 år til sjøs heller men hva så? jeg har da hørt mye annet rart Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fanafjord Svart 30.Januar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Synes tåke er mest skummelt pga andre båter. Har alltid Kartplotter og i tilleg en eller to GPS og papirsjøkart om bord slik at jeg vet alltid hvor jeg er men ferjer, supplybåter og danmarksbåter er noe hærk. Ble engang nesten rennt i senk av Smyril Line - og det var ikke tåle! Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Astor Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 (redigert) Jeg ble vinka på av en kar i en motorseiler utenfor Hankø. Jeg la om kursen og snirklet meg fram mens en regatta var i gang like ved. Jeg skjønte at mannen hadde problemer. Han visste ikke hvor han var. -Hvor er Strømtangen, spurte han. Det var dagslys og bare noen dønninger. -Der svarte jeg og pekte rett på fyret. Mannen ble strålende fornøyd og takket og takket. Det koster lite å hjepe andre. Omtrent på samme sted ble vi i påsken innhentet av en skjærgårdsjeep som spurte om veien til Fredrikstad. Det var tykk tåke og sikt på en snau kabel. Han hang på oss til vi rundet Stræmtangen. Da ble det lettere sikt og mannen strøk opp Vesterelva. Redigert 30.Januar.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
BMP Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Ja underholdningsverdien på VHFen har jo ikke vært helt den samme etter at mobiltelefonen gjore sitt inntog ombord i båtene. Kansje dette kunne hjelpe på det. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2010 Tåka er skummel når den blir tykk. Før i tiden da vi kun hadde kart ombord var rådet å finne tilbake til siste kjente posisjon og avvente situasjonen der. Idag har de fleste GPS og mye annet elektroniske hjelpemidler så de fleste kan jo finne ut med god margin på hvor de befinner seg i tåka. Dette har jo også medført til at mange føler seg bomsikker på posisjonen og fortsetter på den opprinnelige kursen inn i tåkehavet. Så forslaget til Fanafjord hørtes ikke så dumpt ut. Bare en tar hensyn til hvor en er... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.