Jump to content

Bruk av "Securité" på VHFen ved for eks. tåke.

Fanafjord

Recommended Posts

Lurer på om det er på sin plass å bruke securitemelding på VHFen når man for eksempel er ute på Skagerak i en seilbåt og havtåke kommer veltende på. Ikke at man legger opp til det, men det kan jo skje.

Kunne tenkt meg i en sånn situasjon å sendt en melding som denne hvert 20-30 minutt på kanal 16: "Securite, securite, securite, Alle båter, alle båter, dette er ..... Jeg er en liten seilbåt ute i tåken uten radar. Min posisjon er ... N ...Ø og jeg går med 5 knop nordvest. Vennligst ta hensyn. Gjentar posisjonen min: .... N ....Ø og går med 5 knop nordvest. Over"

Riktig eller galt?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Aldri hørt om et slikt tilfelle. Interessant - rett eller galt - man melder jo om kontainere og lignende som er i drift. Så hvorfor ikke en seilbåt i tåke uten radar.

Kommer vell også litt an på hvor en er i øyeblikket. Oslofjorden ville jo få et problem med dette.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Skip som av sin størrelse trenger en led alene, gir gjerne medling om at de går inn i leden. Dette gjør de uten å gi noen form for 'sikkerhetsvarsel'. Om tåka skulle komme brått på en sommerdag i Oslofjorden, skulle eteren sikkert bli bombardert med 500 securite-meldinger bare i Hvaler. Det blir noe å holde styr på.

Det er nok riktig det, men et fartøy må også kunne gi en slik melding. Det er ikke bestandig man er innen rekkevidden av en landstasjon. Allikevel kan det være andre 'traffikanter' som kan ha nytte av å vite at det f.eks. driver en spøkelsestrål i et gitt farvann. Eller container eller hva som helst annet.

Redigert av Hulda (see edit history)

En båt kan da sende ut så mange securite-meldinger den gidder. Ligger du og driver med f.eks en black-out i maskinen og det ikke er noen spesiell fare på ferde sender du en securite-melding for å informere andre seilende om at du ligger i farvannet, samme kan vel godt en liten seiler gjøre i tåka? (dette er min mening og ikke en påstått fasit)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Har møtt endel seilbåter i Drøbakrenna uten lanterner i høstmørket. En securitè-melding om at de er på vei hadde ikke gjort noe. Heldigvis har jeg radar og oppdaget de tidlig. Men man skvetter når en fritidsbåt dukker opp foran baugen din i nattemørket.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har havnet i tåke en gang med en snekke, den kom veldig raskt på korsfjorden sør for Bergen og det var en særdeles ubehaglig opplevelse. Hadde ikke VHF på den. Men kom oss tryggt i havn. Spesiellt tidlig om våren er det jo en del tåke.

Mener å ha lært at alle kan gi securite meldinger selv om det i praksis er ofte bare kystradioen som gjør. Og en liten seilbåt i tåken som kan heller ikke komme seg fort unna er jo på sett og vis en fare for andre. Sånn intuitiv synes jeg det hadde vært rett å gjøre, men kunne godt tenkt meg om noen som vet?

Tror ikke en liten seilbåt utgjør noen fare for andre en kontainer er nokk mye harere og kjøre på. Jeg synes nå det er best og selv ha radar og således full kontroll. Tenk om alle seilbåter skulle begyne og sende ut slike meldinger når det kommer tåke på de stedene hvor det virkelig er mange seilbåter, det kom jo til og bli et sandt kaos. Og hva med motorbåtrt, snekker, robåter OSV skal de også sende slike meldinger.

Tror ikke en liten seilbåt utgjør noen fare for andre
Hehe, men andre utgjør en fare for meg...

Jo enig i at det er best å har selv radar og helst ikke komme opp i en slik situasjon. Samtidig er det jo slik at det er ikke mange som er i en sånn situasjon om den først oppstår. I påske ifjor ble det antydinger til tåke midt på natten og vi bestemmte oss denne gangen å gå inn i Kristiansand havn. (var ikke tåke inn i der.)

Det sto ikke så mye i den "boka". Selv om alle kan sende ut sikkerhetsvarsel, tror jeg det kan være lurt å først kalle opp kystradiostasjonen på arbeidskanal og spørre om råd. Spesielt om det er det at man har havnet i tåka.

Man pålegger tross alt alle stasjoner som lytter til å få med seg sikkerhetsmeldingen som skal sendes på en arbeidskanal. Og er det fordi man ikke kan navigere trygt i tåka, ville ihvertfall jeg følt det som flaut. Men det er nå meg da.

kall heller opp kystradioen og si at du ikke kan navigere trygt i tåka.

Redigert av traust (see edit history)

Jo litt flaut ville det vare. Så det er bare å unngå tåke så godt man kan. Sikker lurt å kalle opp kystradion og rett og slett spør om det er greit at man varsler av og til.

Nei vi kan ikke ta dette så alvorlig at vi må sjekke i en eller annen bok før vi bruker VHF'n. Selvfølgelig skal man tenke seg om litt før man sender en mayday eller trykker på distress-knappen men det får jo være grenser.

Det er så mye vås på radioen innimellom så hvis jeg hadde hørt en sikkerhetsmelding på at det lå en seilbåt i farvannet som ikke var helt sikker på hvor han var i tåka hadde det da bare vært greit. Da hadde vi fulgt med litt ekstra og kanskje kalt han opp og f.eks gitt han en posisjon hvis det var det han trengte, eller gitt han en videre tåkerapport om mulig.

Og jeg har heller aldri hørt akkurat det i mine 30 år til sjøs heller men hva så? jeg har da hørt mye annet rart

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Synes tåke er mest skummelt pga andre båter. Har alltid Kartplotter og i tilleg en eller to GPS og papirsjøkart om bord slik at jeg vet alltid hvor jeg er men ferjer, supplybåter og danmarksbåter er noe hærk. Ble engang nesten rennt i senk av Smyril Line - og det var ikke tåle!

Jeg ble vinka på av en kar i en motorseiler utenfor Hankø. Jeg la om kursen og snirklet meg fram mens en regatta var i gang like ved. Jeg skjønte at mannen hadde problemer. Han visste ikke hvor han var. -Hvor er Strømtangen, spurte han. Det var dagslys og bare noen dønninger. -Der svarte jeg og pekte rett på fyret. Mannen ble strålende fornøyd og takket og takket.

Det koster lite å hjepe andre.

Omtrent på samme sted ble vi i påsken innhentet av en skjærgårdsjeep som spurte om veien til Fredrikstad. Det var tykk tåke og sikt på en snau kabel. Han hang på oss til vi rundet Stræmtangen. Da ble det lettere sikt og mannen strøk opp Vesterelva.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tåka er skummel når den blir tykk. Før i tiden da vi kun hadde kart ombord var rådet å finne tilbake til siste kjente posisjon og avvente situasjonen der.

Idag har de fleste GPS og mye annet elektroniske hjelpemidler så de fleste kan jo finne ut med god margin på hvor de befinner seg i tåka. Dette har jo også medført til at mange føler seg bomsikker på posisjonen og fortsetter på den opprinnelige kursen inn i tåkehavet.

Så forslaget til Fanafjord hørtes ikke så dumpt ut. Bare en tar hensyn til hvor en er...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...