Jump to content

Bruk av "Securité" på VHFen ved for eks. tåke.

Fanafjord

Recommended Posts

Ja underholdningsverdien på VHFen har jo ikke vært helt den samme etter at mobiltelefonen gjore sitt inntog ombord i båtene. Kansje dette kunne hjelpe på det.

He he nei klart at det var artigere før, men jeg mener at for de som ligger der i tåka så er ikke dette underholdning. Hvis vi som har levd et langt liv på sjøen har blitt så arrogante at vi ler av fritidsflåten - da har nok vi et større problem enn de som ligger der og vil ha littegrann bistand i en ubehagelig situasjon

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

"Securite" er vel en melding som har med sikkerhet å gjøre. Det har ingenting med bistand å gjøre.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Etter min mening vil dette være "noe utradisjonell" bruk av VHF'en.

Er du ute i Skagerak er det god plass og heller lite sjanse for å bli pårennt.

Jeg ville ikke brukt Securite med mindre det var stor fare for kollisjon.

Men er det meldt tåke og du skal krysse leden nær danskekysten, så la gå.. dersom du ser en sværing som kommer nær.

Likeså i tett tåke i trange/trafikkerte farvann hvor du vet det er trafikk som kan være en trussel.

Men som sagt, ute på havet - er det god plass.

Sats heller på instrumentering som AIS/Radar/reflektor og fremfor alt utkikk med både ører og øyne.

Geir

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jo enig med deg Geir, hele spørsmål kom egentlig opp som en "What if...". Jeg har jo AIS og så lenge den fungerer ser man jo iallefall de store skipene...

KAN? selvfølgelig kan man det, om det er helt vanlig eller helt etter den berømte boka er vel en annen sak. Poenget mitt er at om man trenger å påkalle litt oppmerksomhet så kan du gjøre det med "securite" eller "alle båter" eller hva du vil. Alt annet enn mayday er det ingen strenge regler for

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Har tenkt det samme som Fanafjord, men kanskje ikke ta det som en securite' melding.

Ser F.eks. for meg senarioet å havne i kjukk tåke ved Skagens rev. Problemet er ikke å finne frem, men at handelsfartøyene som runder der ser deg på radaren.

Hvis jeg hadde følt meg utrygg. Ser jeg ikke bort fra at det hadde gått en melding ut på Kl16, hvor jeg hadde forklart, størrelse på båten. min position kurs og hastighet. For at de forhåpentligvis hadde tatt en ekstra kikk i radaren.Radar ekkoet vi lager i våre småbåter er ikke rare greiene.

Har selv en sånn liten leke radar, men foreløpig stoler jeg ikke mye på den.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

: "Securite, securite, securite, Alle båter, alle båter, dette er ..... Jeg er en liten seilbåt ute i tåken uten radar.

alle båter, alle båter :smiley: .........skandinaver skjönner vad du mener........men alle andre....

All ships, all ships......... eller All stations, all stations (og hele meddelandet på engelsk!)

personligen tror jeg en Ais-transponder er bedre. da har dom posisjonen direkt i sin plotter og din COG-vektor

S/Y Gunga Din

Hvis man først går til det skrittet å oppgi sin posisjon over VHF så må man nok kalle opp på kanal 16 hvis alle skal få det med seg. Meldingen ville vært så kort at den antagelig ville kunne gis på K16 i sin helhet.

Har man en AIS mottaker som fungerer så kan man jo ta kontakt med en og en båt som blir for "nærgående".

Men det er etter boka, og det er kanskje ikke så nøye, kanskje like greit å ta alt på 16?

Ikke misforstå innleggene mine, alt det som blir skrevet er jo riktig. Det jeg vil ha fram er at det ikke er SÅ farlig hvilke prosedyrer man bruker bare man får sagt det man skal, enten man vil ha hjelp eller for å varsle om at "her er jeg" midt i tåka. Det er ingen skip eller radiostasjoner som hverken ler av deg eller vil skjære halsen av deg om du bruker feil prosedyre eller terminologi på radioen. Om du bruker securite/all ships/all stations eller hva er ett fett hvis du ikke har alle prosedyrer inne og du føler for å bli hørt

D1

Men det er etter boka, og det er kanskje ikke så nøye, kanskje like greit å ta alt på 16?

Ikke misforstå innleggene mine, alt det som blir skrevet er jo riktig. Det jeg vil ha fram er at det ikke er SÅ farlig hvilke prosedyrer man bruker bare man får sagt det man skal, enten man vil ha hjelp eller for å varsle om at "her er jeg" midt i tåka. Det er ingen skip eller radiostasjoner som hverken ler av deg eller vil skjære halsen av deg om du bruker feil prosedyre eller terminologi på radioen. Om du bruker securite/all ships/all stations eller hva er ett fett hvis du ikke har alle prosedyrer inne og du føler for å bli hørt

D1

... og fremfor alt utkikk med både ører og øyne.

Har man ikke radar eller AIS er det vel bedre å legge bi, enn å fortsette på kursen. Meld fra på VHF hvor du ligger og kryss fingrene på at alle har hørt deg.

Er du i den trafikkerte leden bør du jo komme deg raskest mulig ut av denne.

Ja at alle har hørt deg begynner etterhvert å bli vanskelig når vi bruker mobilen mere enn VHF. Og Telenor's kontroll kan jo også medføre at det blir færre med VHF ombord. Det er jo ikke bare de store skipene en bør ta hensyn til også de "bittesmå" kan være arge.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Her var det mye rart.

1. Hvorfor forutsetter så mange at en som seiler i tåke ikke vet hvor han er? (selv uten GPS o.l.) Kart, logg, kompass og klokke er alt som trenges.

2. Når man melder fra, bekreftes ofte det fra andre båter som ser vedkommende på radar. Har ikke hørt noen som har vært irritert.

3.Når man melder fra, er det primært for å informere andre.

Tåke er som mørke og drittvær. En del av båtlivet, og kan være veldig hyggelig.

Har flere ganger hørdt meldinger om båter , spesielt seil båter som ligger "fast" i tåke / snø byger.

Har da ikke blitt brukt "securite" men alle båter..

Er også vanlig her og si ifra på VHF når store skip og slep går de trange stedene i leia.

Nå må de sies at leia her er godt trafikert og går mellom fjell og holmer... Ikke de beste stedet for radar.....

Synes de er ok og høre liv på VHF`en...........

Lurer på om det er på sin plass å bruke securitemelding på VHFen når man for eksempel er ute på Skagerak i en seilbåt og havtåke kommer veltende på.

Jeg hadde ikke hatt noen som helst hemninger med å gå ut med en tryggingsmelding dersom jeg hadde vært i tjukk tåke og mistenkt at et stort skip er i nærheten.

Bruk uttrykket "mindre fartøy/ small craft" istedetfor "seilbåt/sailing craft".

De store Tyskland/Danmark fergene hadde jeg brydd meg mindre om. De er meget oppmerksomme og ar sett deg lenge før du aner at de er i nærheten.

Men det er mye annet rart uti der.

Bastøyferga hadde bare fortsatt med å tute.

Lurer på om det er på sin plass å bruke securitemelding på VHFen når man for eksempel er ute på Skagerak i en seilbåt og havtåke kommer veltende på. Ikke at man legger opp til det, men det kan jo skje.

Kunne tenkt meg i en sånn situasjon å sendt en melding som denne hvert 20-30 minutt på kanal 16: "Securite, securite, securite, Alle båter, alle båter, dette er ..... Jeg er en liten seilbåt ute i tåken uten radar. Min posisjon er ... N ...Ø og jeg går med 5 knop nordvest. Vennligst ta hensyn. Gjentar posisjonen min: .... N ....Ø og går med 5 knop nordvest. Over"

Riktig eller galt?

Interessant spørsmål, og mange svar - heldigvis.

Det heter seg at alle kan sende securite meldinger, men de skal sendes for å gjøre farende i området oppmerksomme.

Eks er at man har mistet ror/motorkraft - ikke under komando - og av den årsak kan sende ut en melding om dette til båter i området.

Spørsmålet er jo da om du som er under fart - overrasket av tåken - har noe problem, personelig mener jeg det ikke, men finnes ingen regler til sjøs som forbyr en å ta forhåndsregler.

Du for IKKE en kystradiostasjon til å lese ut en slik melding, om en kystradiostasjon skal lese en slik melding må den komme fra Navco, dette er meldinger som det skal være betaling for, og kystradio har ikke anledning til å sende de på eget initsiativ - noe annet om det handler om fare/nød selvsagt, så er det sakt.

Bruk fornuften i vært enkelt tilfelle, avhengig av hvor du er, og hva du vet om trafikk i området. Må jo ikke kalle den securite, kan jo bare kalle alle båter, dette er....osv osv

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Bruk uttrykket "mindre fartøy/ small craft" istedetfor "seilbåt/sailing craft".

De store Tyskland/Danmark fergene hadde jeg brydd meg mindre om. De er meget oppmerksomme og ar sett deg lenge før du aner at de er i nærheten.

Bruker selv flittig radaren når det er redusert sikt ved lengre overfarter. Holder heller ikke tilbake for å kalle opp større fartøyer, om jeg skulle være i tvil om jeg er oppdaget.

Husker fortsatt godt da Petter Vessel entret en tåkebanke nordvest for Skagen, det endte jo fatalt for den svenske frakteskuta. :eek:

Redigert av Kasina (see edit history)

"Sistemann tar med flagget"

hmm, mange gode svar her. I utgangspunktet så kan man bruke securety melding men det har liten hensikt, da du forflytter deg gjennom vannet med en kurs og fart. Man kan bruke 3 typer Oppmerksomhetsignaler på VHFen. Disse er , Security*3,pan*3 og mayday*3. Det beste rådet er å finne land og droppe jernet og vent til tåken er lettet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...