Jump to content

Bruk av "Securité" på VHFen ved for eks. tåke.

Fanafjord

Recommended Posts

Men det er likevel ikke noen grunn til å la være å bruke VHFen?

Det mente jeg da heller ikke.

Er man usikker på om man er i en farlig situasjon er det opptil enhver å gi seg tilkjenne med sine bekymringer.

Men å bruke en Securite-melding nærmest som en "trådløs tåkelur" på kanal 16 - er hva jeg kaller "noe utradisjonellt".

Når det gjelder sitatet av det du skrev så var mitt poeng "om at du blir sett av de som har radar" - en sannhet med modifikasjoner.

Ukyndig bruk, latskap og altfor stor tiltro til AIS'en er stikkord her.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

God dag

Jeg ville ikke betenkt meg for å bruke VHF til slikt hvis jeg følte det var riktig for sikerheten min.

Jeg hadde nok valgt alle båter eller all ships. Videre ville jeg valgt laveste effekt på VHF slik at bare båter i det aktuelle distriktet fikk meldingen.

Den er tross alt uinteressant for alle som er langt borte.

Noen som vet hvor langt VHF sender på 1W med brukbar antenne 3-4 meter over vannet?

Mons

Mons

Å bruke VHF aktivt ser det ut til at alle er enige om, men hvordan er det med "Securite"?

Jeg ringte Tjøme og fortalte om debatten og stilte spørsmålet der. Konklusjonen til Tjøme var i tråd med det som er skrevet her i tråden.

Det er ingenting til hinder for å bruke en scurite melding til å informere andre båter, det vanligste er å bruke "Alle båter" men Tjøme ser ingen feil i å benytte securite. Å bruke 1 W er også fornuftig.

For min egen del vil jeg legge til at jeg synes topografi bør tas i betraktning ved bruk av 1 W.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...