Jump to content

SANGEAN ATS 909 - Den perfekte båtradioen

John_Kr

Recommended Posts

Jeg har kjøpt den perfekte båtradioen SANGEAN ATS 909.

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1082398578

Dette er en meget avansert RDS reiseradio. RDS systemet gjør det slik at du slipper å søke etter starsjoner når du forflytter deg fra A til B. Dersom du har innstilt P4 så holder den seg på P4 under hele turen.

På min radio så er det slik at den ikke bytter frekvens automatisk. Dvs at den ramler fort av P4, den beholder frekvensen der hvor den startet turen.

Er det noen her i dette forumet som kan hjelpe meg å få denne radioen til å bytte frekvens automatisk.

Hva gjør jeg galt..... :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Som jeg finner ut av det så er ikke dette en ordentlig RDS radio, kun gjenkjenning av stasjonsnavn. En RDS bilradio vil bytte frekvens uten at du merker det.....

Når radioen er innstilt på P4 så vil den ikke bytte ny frekvens når du kommer inn i nytt radiosender området.

Jeg er blitt lurt :smiley:

Ja jeg kan bare søke opp P4 i det nye området, men det var ikke slik jeg ville ha det.

Tar fortsatt imot gode tips som kanskje retter opp dette negative bilde.

Har også kjøpt denne, men ikke fått studert den så nøye. Hører mest på radio når vi ligger i havn og når jeg kommer til et nytt sted setter jeg bare igang den automatiske søkefunksjonen. Har derfor ikke savnet det du spør etter.

Regner med at det muligens blir et vinterprosjekt for å utforske værfaksmuligheten denne radioen har. Måtte være supert å kunne gjøre seg uavhengig av Gislefoss & co

Sitat

Har også kjøpt denne, men ikke fått studert den så nøye. Hører mest på radio når vi ligger i havn og når jeg kommer til et nytt sted setter jeg bare igang den automatiske søkefunksjonen. Har derfor ikke savnet det du spør etter.

Regner med at det muligens blir et vinterprosjekt for å utforske værfaksmuligheten denne radioen har. Måtte være supert å kunne gjøre seg uavhengig av Gislefoss & co

Hei Lasse

Takk for at du svarte....

Jeg er enig at dette i utgangspunktet ikke er noe problem, men dersom vi har kjøpt en RDS radio som ikke er RDS radio da føler jeg meg lurt. Den er jo ikke av de aller billigste reiseradioene på markedet da.

Jeg er av den "nøye" type person.  :wink:

Sitat

.... En RDS bilradio vil bytte frekvens uten at du merker det.....

....

Muligens er jeg på litt tynn is her, men jeg tror ikke RDS alene gir deg bytte av frekvens "..uten at du merker det...". RDS gir deg definitivt visning av stasjonsnavn, og jeg tror også den gir deg mulighet for å finne stasjonen i et nytt område (slik du i og for seg beskriver). MEN - med bare RDS så får du ikke dette stasjonsskiftet helt "sømløst". Dersom en stasjon faller ut (eller blir tilstrekkelig dårlig) vil RDS SØKE etter sterkere stasjoner med samme identifikasjon. Dette kan ta noen sekunder, og radioen er normalt tyst i den perioden.

Det at en radio evt. bytter frekvens "..uten at du merker det..." betyr at RDS er supplert med noe som kalles EON (Enchanced Other Networks information). EON vil gi radioen en liste av alternative frekvenser i området, slik at radioen kontinuerlig kan overvårke disse for mulige bedre signalstyrker. Om så finnes, så vil den skifte til disse uten at det merkes av lytteren.

Oppsummert:

a) RDS alene gir deg stasjonsnavn m.m. (vises i displayet)

b) RDS alene gir mulighet for frekvensskifte på samme stasjon, men skiftet vil merkes.

c) RDS på en radion med EON-støtte, og som står på en stasjon som sender EON-signaler, vil kunne skifte frekevsn "i fart" uten at skiftet kan høres.

Så til din radio. Dersom stasjonsnavnet vises i displayet,  så tilfredsstilles RDS "kravet" i pkt. a). Men dersom den ikke skifter til ny stasjon når den gamle blir for svak, så tilfredsstilles ikke fravet i pkt. b). Når det er sagt - jeg er ikke 100% sikker på om definisjonen av RDS tilsier at pkt. b) skal oppfylles. Men jeg tro det i alle fall... :-)

Hilsen Ronald

PS! Så langt jeg vet, så vil en RDS-radio kjøpt for bil normalt tilfredsstille alle tre piunktene nevnt foran.

Hei Ronald

Takker for ditt svar......

Jeg trur du har rett med ditt innlegg. Radioen tilfredstiller ditt alternariv a). Pkt b) forstår jeg ikke helt. Alternativ c) er det ikke.

Radioen fungerer ikke som bilradio, bytter frekvens automatisk og holder seg på innstilt radiokanal.

Prøvde dette i dag, var på en tur på 100NM, den bytter ikke frekvens. Radioen suser etter noen minutter gange. Jeg må ærlig innrømme at jeg trudde at RDS var at den byttet frekvens automatisk.   :yesnod:

Med pkt. b) så mente jeg at en RDS-mottager skal være i stand skifte til samme stasjon på en annen frekvens, men et slikt skifte tar tid fordi den må søke gjennom hele frekvensspekteret. Og fordi det tar tid, så vil en slik prosess kun trigges når signalstyrken er under et visst nivå ( i motsatt fall ville du fått en masse uønskede avbrudd). Dette i motsetning til "EON-tilfellet", hvor stasjonene (sammen med selve radiosignalet) sender ut informasjon om eksakt hvilke(n) annen frekvens man sender på. Da kan mottageren sjekke "kvaliteten" på disse frekvensnene i parallell med vanlig mottak - og skifte diskré om nødvendig.

Ser at jeg fortsatt sliter litt med å utrykke meg enkelt. Håper likevel det kanskje(?) ble litt klarere.... :-)

Ronald.

På radioen i båten (Sony bilstereo) må AF-on (alternate frequency) være valgt for at stasjonen skal holdes, og den bytter/søker ny frekvens når signalet blir dårlig.

Når det er sagt, ser jeg lenger opp i tråden at du hører på P4. Til det er det bare å si at P4 har fått mye dårligere dekning etter frekvensskiftene i vinter, og at alternative frekvenser kan være vanskelige å finne. (jeg hører helst også på P4, men blir ofte jamma ut av Kanal 24.

Sitat

På radioen i båten (Sony bilstereo) må AF-on (alternate frequency) være valgt for at stasjonen skal holdes, og den bytter/søker ny frekvens når signalet blir dårlig.

Når det er sagt, ser jeg lenger opp i tråden at du hører på P4. Til det er det bare å si at P4 har fått mye dårligere dekning etter frekvensskiftene i vinter, og at alternative frekvenser kan være vanskelige å finne. (jeg hører helst også på P4, men blir ofte jamma ut av Kanal 24.

Skal sjekke litt i bruksanvisningen angående "AF" samt "EON" i morgen. Trur ikke denne RDS radioen har disse valgmulighetene.

Det er korrekt det du nevner om P4 og Kanal 24, men jeg brukte bare P4 som et eksempel.

Fant norsk bruksanvisning her.

Ser ut som radioen kun har minimum av RDS-funksjonalitet, d.v.s. at den kun viser navn på den stasjonen som tas inn. I tillegg kan RDS-stasjoner sende data for automatisk klokkejustering.

For å lete etter beste sender for en radiokanal og automatisk skifte til denne må rdioen ha EON-funksjon. AF er en del av EON.

Ut fra bruksanvisning ser det ut som radioen er ment brukt stasjonært på hotellrom, i båthavn og tilsvarende, ikke i båt eller bil under fart. Dermed er jo behovet for automatisk frekvensskift ikke til stede. Derimot er radioen utstyrt med funksjon for å lete opp og lagre de sterkeste/beste stasjonene og lagre disse. Greit når du kommer til et nytt sted.

Kjøpte for en del år siden en Sony RDS lommeradio med tanke på bruk ved tog-pendling. Fikk en radio med samme RDS-funksjonalitet som SANGEAN ATS 909, d.v.s. uten automatisk frekvensskift. Følte meg lurt når jeg måtte sitte og manuelt velge mellom forhåndsinstilte stasjoner.  :yesnod:  (Men det var en meget god radio.)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

• 4 måneder senere...

Hei.

Er i markedet for ein ny radio. Har stasjoner bilstereo i salongen. Vil ha ein ny berbar

radio (reiseradio) til utebruk. Vil ikkje lage hol til høgtalarar i cockpiten...

Er ute etter ein reiseradio med RDS som søkjer nye, sterke kanalar under vegs.

Er det nokon som kjenner til om det finnast, ev har erfaringar med dei?

Sangean er nok ein svært bra radio, men etter det eg har forstått så manglar denne

RDS- funksjon som held på kanalar når ein "flyttar på seg".

pinnebaat skrev:

Hei.

Er i markedet for ein ny radio. Har stasjoner bilstereo i salongen. Vil ha ein ny berbar

radio (reiseradio) til utebruk. Vil ikkje lage hol til høgtalarar i cockpiten...

Er ute etter ein reiseradio med RDS som søkjer nye, sterke kanalar under vegs.

Er det nokon som kjenner til om det finnast, ev har erfaringar med dei?

Sangean er nok ein svært bra radio, men etter det eg har forstått så manglar denne

RDS- funksjon som held på kanalar når ein "flyttar på seg".

Dette er en bra radio, men som du sier så mangler den selve RDS funksjonen.

Dette skuffet meg noe når jeg oppdaget dette, men aksepterte denne mangelen etter hvert. Grunnen til at jeg aksepterte dette var at jeg ikke hørte på radio alikevell når jeg kjørte og den fant raskt den riktige stasjon/kanal med et tastetrykk.

Dersom du ønsker å lytte på denne radioen under veis og forventer at den bytter kanal, da er ikke den radioen den rette for deg.

Ellers synes jeg dette er et bra produkt. Kjøpte den hos Malfix i Oslo.

:seeya:

careka skrev:

Min Sangean 909  har RDS.  så da må du ha en gammel model.

Min ble kjøpt desember 2003.  (julepresang  til skipskatten(som jeg ikke har))

Min kjøpte jeg i juni 2004. :wink:

Det kan være at vi har forskjellig oppfattning hva RDS er.

Det vi mener er at denne radioen ikke bytter senderstasjon/frekvens mens man beveger seg i terrenget. Når du er utenfor rekkevidden av den første senderstasjonen så bytter den ikke automatisk over til den andre.

RDS er egentlig bare kanalvisning på displayet. Dvs hører du på P4 så står det P4 i displayet. Jeg trur det er EON systemet som gjør at den bytter frekvens.

:seeya:

jolo skrev:

Hva med DAB radio, det begynner vel å bli mer aktuellt nå, ettersom deknings utbyggingen blir bedre. Har hørt at man f.eks. kan "spole" seg tilbake til værmeldingen, hvis en har gått glipp av en sending. Høres perfekt ut til båtbruk.

Jeg har DAB-radio i båten og er godt forøyd etter en halv sesongs bruk.

Min radio er en JVC som har et stort display som viser hva slags program som sendes, hvilken programleder og hvilken artist som spiller og hvilken melodi. Met-sendiga til småbåteiere går kontinuerlig.

Den har mange funksjoner men kan ikke "spole" tilbake det jeg har gått glipp av.

Men når det gjelder værmeldingen så går den kontinuerlig.

Jeg har ikke felt den inn enda, men vurderer å finne en egnet plass til den. Vil helst ha den ute ved førerplassen i og med den via displayet minner meg på nyheter og annet med stor og tydelig skrift.

Høytalerne er utenpåmonterte, dvs. jeg bruker løse kvalitetshøytalere som jeg henger på veggen, eller setter på hylle. Den siste måten ved hjelp av borrelås.

Radioen leverses med fjernkontroll. Displayet kan stilles inn til ønsket farge og fonttype og størrelse.

Man må egen DAB-antenne for radioen. Vil man benytte seg av radioens FM-muligheter med RDS osv. må man montere egen FM-antenne i tillegg.

Bilde

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Var igang med DABprosjekt ifor, men fant ikke noe jeg likte.

Tror nok det er veien å gå.

Til sommeren skal det inn en Blaupunkt DAB radio. Det er jo tydelig hvilken vei dette går med Alltid Nyheter, værradio osv kun tilgjengelig på DAB. (Utenom Oslogryta).

Med Yaesu FRG-100 i tillegg, skulle jeg være dekket på radiofronten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...