Jump to content

Hvordan montere stigerør i manlokk til drenering av dieseltank


klugg

Recommended Posts

Hva trenger jeg for å montere inn et dreneringsrør i tanken?

 

Jeg har manlokk med de andre stigerørene.

 

Jeg må ned i manlokket og så skrått ned til det laveste hjørnet (med et fotballag på badeplatformen), ca 45 grader. Samtidig kan det bli vanskelig å få manlokket av og på siden de andre rørene går rett ned. Kanskje det enkleste å peke de andre den samme veien. Men da må jeg bytte et par rør til.

 

Hva slags rør og hvilken dim bør jeg bruke? Hvordan løsing har man på utsiden av tanken? Ei kran og en stuss for å sette på ei enkel biltema-pumpe? Noen som har gjort dette før som kan vise litt vei? :)

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Det er tank og mannlokk i aluminium.

 

Ja, jeg skal definitivt gjennom mannlokket i dette ærendet.

 

For å være sikker på at røret står helt i bunn når manlokket monteres, må jeg vel ha stivt rør? Samtidig hadde det beste vær om det kunne flekse med et ledd av gummi, slik at jeg får tredd stigerørene ned, og penset dreneingen ned til sitt respektive hjørne av tanken.

 

Hva slags dim bør jeg ha på slikt dreneringsrør, hva slags gjennomføring og kran? Har ingen referanser på dette. :)

 

Her er bilde av mannåpningen. Dreneringen skal i hjørnet på andre siden av skvalpeskottet, de andre peker da rett ned.

hai013_mannapning.jpg

Link to post
Share on other sites

tanktopp_2.jpg

 

Se de to gummislangene på tanktoppen til Hulda. Dette er gjennomføringer med rør inni som er kjøpt hos Slangeservice i Moss. De fikser denslags saker. Dimensjonen du skal bruke til det ene røret ditt bør være 12- eller 15 mm utvendig dia. Lengden på røret kan være etter ditt ønske. Du kan f.eks. be Slangeservice lage 2 meter rør (eller så langt du trenger) og be dem lage en 90 grader bøy, slik at det flater ut rett over tankbunnen. Sett en gummislangebit i enden av røret for isolasjon, slik at du ikke får galvanisk tæring om det skulle komme vann på tanken.

Link to post
Share on other sites

Her er et forsøk på å skissere hva jeg ønsker. Spørsmålet er altså hva jeg trenger av rørtyper og dimensjoner, gjennomføring, kuleventil etc. Er det greit med bare åpen gummistuss nederst, eller en sil av noe slag?

 

Mulig jeg får kyndig hjelp over disken hos TESS her i Tønsberg ved å ta med denne skissen?

 

Det er, etter hva jeg kan se når jeg har en liten skvett diesel nedi der, et symbolsk fall mot høyre (akter) i tanken. Og når jeg skal drenere tenkte jeg invitere de tyngste karene jeg finner i havna til å ta et fotbad på badeplatformen, slik at vannet med sikkerhet samler seg i det hjørnet. Bunnplata i tanken er bratt skrånende tverrskips, slik jeg har forsøkt å illustrere.

 

 

 

tank_med_gjennomforinger.gif

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Har samme opplegget selv. Skissen din ser bra ut. Fint med en liten stiv slangestuss i bunnen av røret slik at det ikke ligger og gnager når det rører på seg. Røret bør ha en innv diameter på ca 10 mm, og i nedenden må du kutte slangen slik at den ikke tetter mot veggen/bunnen i tanken.

Til pumpe kan du bruke en helt enkel liten lensepumpe som du monterer fast slik at det ikke blir noe tiltak å ta et pump innimellom. Viktig å pumpe når båten har ligget stille en stund slik at alt slam er sunket ned. Bruk en halvmeter klar slange mellom stussen i mannlokket og pumpen slik at du ser hva du pumper opp. Hvis du har slange videre fra pumpen må du kanskje legge inn en kran slik at du ikke risikerer at tanken tømmes etter hevertprinsippet.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...