Mulligan Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Bingo. Min 12 meter lange baugthruster. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Jeg tar tampen rundt pælen, gjennom ringen eller hva det nå er å fortøye i, og tilbake til kryssholtet ombord.Lars H. bor en seilbåtmann i deg tror jeg. Hvorfor er dette så utbredt på seilbåter og så lite utbredt på motorbåter? Merkeligt....ved til /fra kai går jo stort sett også seilbåten for motor - altså de også er en motorbåt. Når jeg har hjulpet en motorbåt ved tillegging, har jeg ved ved flere anledninger for morro skyld tredd tauet gjennom eksempelsvis en ring og festet i båt igjen - og nesten hver gang så flyttes knuta ned på kaien igjen. Prøv dette, artigt.... Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Knute til fortøying bruker jeg så godt som aldri. Jeg tar tampen rundt pælen, gjennom ringen eller hva det nå er å fortøye i, og tilbake til kryssholtet ombord.Lars H. Hovedsaklig som Lars, men hvis bruk av knuter er det dobbelt halvstikk med rundtørn eller pålestikk, i den rekkefølge. Båtmannsknop eller flaggstikk ved skjøting av tamper. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Pålestikket må jo være tidenes stikk!Minus med dette er at det kan være kronglete å slå med belastning(men enkel å få opp!) Hm, pålestikk enkelt å få opp med belastning? Det syns ikke jeg. Dobbelt halvstikk rundt egen tamp er bedre da. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Tidenes knute, i rett forstand, må vel være pålestikk. Kan brukes til absolutt alt og kan alltid løses opp igjen. Tidenes knute ellers må vel være som vist innledningsvis. Sløyfe. Sitér dette innlegget Link to post
Odd H Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Til nicnak: Hvis du synes pålestikket er vanskelig å få opp tror jeg du begynner i feil ende. Min gamle far lærte meg at du må "brekke nakken" på stikket. Brekk tauet der det går rundt trossa på "begynnelsen" av stikkket. Sikkert dårlig forklart, kanskje noen kan forklare hva jeg mener? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Pålestikk - enkel eller dobbel - ved fortøyning. Halvstikk kan gå, men prøv å få opp denne ved 20 minusgrader. Flaggstikk - ja til flagg. Ellers kan enkel pålestikk brukes til det meste ombord under seiling. Og som nevnt, "brekk nakken" på stikket når du skal løsne det, også ved 20 minusgrader. Vi har jo glemt verdens mest anvendte knute: KJÆRRINGKNUTEN. Der ble nevnt at noen fører fortøyningen rundt kaipullerten og tilbake til båten. Greit på båter, men vi som har BÅT må også tenke litt økonomisk på lengden av tampen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
nives Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 En annen ting som kan vere greit å vite er hvor mye knuter svekker et tau. Har ikke oversikt men meiner å huske sånn omtrent at: Kjerringknute holder ca 30% av tauets bruddstyrke Halvstikk Ca 50% Pålestikk 60-70 % Båtmannsknop 60-80% åttetallsknop Ca 70-80% Spleis 100% Mulig en idee å unngå unødvendige unødvendige knuter på tauverk. Må gjerne rette mine styrkeberegninger.;) Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
SRA Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Der ble nevnt at noen fører fortøyningen rundt kaipullerten og tilbake til båten. Greit på båter, men vi som har BÅT må også tenke litt økonomisk på lengden av tampen. da bør du heller kjøpe båt som er tilpassa det du har råd til av tau..... Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Man kommer langt med båtmannsknop. dbl halvstikk og pålestikk. Men bøyestikk er undervurdert! Lett å løsne når det har vært kraftig drag i tauet!! http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser...v/boyestikk.gif Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Her er link til en brukbar side med animasjoner av diverse knuter / stikk / spleiser. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Når jeg har hjulpet en motorbåt ved tillegging, har jeg ved ved flere anledninger for morro skyld tredd tauet gjennom eksempelsvis en ring og festet i båt igjen - og nesten hver gang så flyttes knuta ned på kaien igjen. Prøv dette, artigt.... Benytter denne fortøyningsmåten der jeg har mulighet jeg, mye lettere når man legger fra da.. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 da bør du heller kjøpe båt som er tilpassa det du har råd til av tau..... En god ide dette. Først kjøpe seg tau og deretter båt. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Folk må da fortøye som de vil.. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Frivakten Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 (redigert) Det er kanskje mye forlangt men det er flere fordeler med kjente fortøyninger. Både for at eget mannskap og andre kan lettere løse fortøyningene ved forhaling, spesiellt når noe alvorlig skjer som svell, brann etc. Men jeg undres over hvorfor man ikke har ferdige trosser og brest med øyer. Det er da mye enklere, både i bruk samt at et øye eller bukt på f.eks en pullert muliggjør at neste mann for plass på den samme. (Går man under med sin tamp, slipper man å røre den første fortøyningen. Senere kan begge uavhengig løsne sin fortøyning ). Det er også sikkerhetsmessig aspekt at tampen ligger ombord enn at den ligger på brygga som en potensiell snublefelle eller at tampen faller i sjøen og smyger seg inn i nærmeste propell. Redigert 1.Februar.2010 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
jernia Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Det er tre stikk som gjelder mener nå jeg. Dobbelt halvstikk til drar du nytte av det ved avgang mener du? Hvis dere med avgang mener for tidlig (sæd)avgang, og dobbelt halvstikk er to avbrutte samleier, synes jeg (selv om sammenhengen er klar) at dere overlater for mye til fantasien her... Bingo. Min 12 meter lange Og da er dette i beste fall skryt! (Jeg forsøker bare å holde meg strengt til siteringsreglene, og ikke sitere hele innlegg. ) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hold grisepratet for Dem selv. Det er tale om min oppkveilbare, nei ikke opptrekkbare, thruster. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Men jeg undres over hvorfor man ikke har ferdige trosser og brest med øyer. Det er da mye enklere, både i bruk samt at et øye eller bukt på f.eks en pullert muliggjør at neste mann for plass på den samme. De tau av litt lengde (spring) som jeg har ombord har helst et spleiset øye i den ene enden. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Jeg synes det er mange båteiere som bruker blokk knute. Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hei. Er det noen som vet navnet på den knuten, eller skal man kalle det stikket man bruker i bunnen av trålposer, være seg stor eller liten. Denne var det jo bare et rykk til, så åpnet posen seg selv etter 4 timers tauing, og 10 - 12 ton med fisk i. Det er over 40 år siden jeg slo en slik knute (stikk) så jeg husker nesten ikke hvordan vi gjorde det. Men, det var om den hadde et navn jeg var på jakt etter. Mvh Spilli Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.