Jump to content

Kåring av tidenes knute

Kulingen

Recommended Posts

Jeg tar tampen rundt pælen, gjennom ringen eller hva det nå er å fortøye i, og tilbake til kryssholtet ombord.

Lars H.

bor en seilbåtmann i deg tror jeg.

Hvorfor er dette så utbredt på seilbåter og så lite utbredt på motorbåter? Merkeligt....ved til /fra kai går jo stort sett også seilbåten for motor - altså de også er en motorbåt.

Når jeg har hjulpet en motorbåt ved tillegging, har jeg ved ved flere anledninger for morro skyld tredd tauet gjennom eksempelsvis en ring og festet i båt igjen - og nesten hver gang så flyttes knuta ned på kaien igjen. Prøv dette, artigt....

:yesnod:

Knute til fortøying bruker jeg så godt som aldri. Jeg tar tampen rundt pælen, gjennom ringen eller hva det nå er å fortøye i, og tilbake til kryssholtet ombord.

Lars H.

Hovedsaklig som Lars, men hvis bruk av knuter er det dobbelt halvstikk med rundtørn eller pålestikk, i den rekkefølge. Båtmannsknop eller flaggstikk ved skjøting av tamper.

Pålestikk - enkel eller dobbel - ved fortøyning. Halvstikk kan gå, men prøv å få opp denne ved 20 minusgrader. Flaggstikk - ja til flagg. Ellers kan enkel pålestikk brukes til det meste ombord under seiling. Og som nevnt, "brekk nakken" på stikket når du skal løsne det, også ved 20 minusgrader.

Vi har jo glemt verdens mest anvendte knute: KJÆRRINGKNUTEN.

Der ble nevnt at noen fører fortøyningen rundt kaipullerten og tilbake til båten. Greit på båter, men vi som har BÅT må også tenke litt økonomisk på lengden :smiley: av tampen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

En annen ting som kan vere greit å vite er hvor mye knuter svekker et tau. Har ikke oversikt men meiner å huske sånn omtrent at:

Kjerringknute holder ca 30% av tauets bruddstyrke

Halvstikk Ca 50%

Pålestikk 60-70 %

Båtmannsknop 60-80%

åttetallsknop Ca 70-80%

Spleis 100%

Mulig en idee å unngå unødvendige unødvendige knuter på tauverk. Må gjerne rette mine styrkeberegninger.;)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Når jeg har hjulpet en motorbåt ved tillegging, har jeg ved ved flere anledninger for morro skyld tredd tauet gjennom eksempelsvis en ring og festet i båt igjen - og nesten hver gang så flyttes knuta ned på kaien igjen. Prøv dette, artigt....

Benytter denne fortøyningsmåten der jeg har mulighet jeg,

mye lettere når man legger fra da.. :smiley:

Det er kanskje mye forlangt men det er flere fordeler med kjente fortøyninger. Både for at eget mannskap og andre kan lettere løse fortøyningene ved forhaling, spesiellt når noe alvorlig skjer som svell, brann etc.

Men jeg undres over hvorfor man ikke har ferdige trosser og brest med øyer. Det er da mye enklere, både i bruk samt at et øye eller bukt på f.eks en pullert muliggjør at neste mann for plass på den samme. (Går man under med sin tamp, slipper man å røre den første fortøyningen. Senere kan begge uavhengig løsne sin fortøyning ).

Det er også sikkerhetsmessig aspekt at tampen ligger ombord enn at den ligger på brygga som en potensiell snublefelle eller at tampen faller i sjøen og smyger seg inn i nærmeste propell.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det er tre stikk som gjelder mener nå jeg. Dobbelt halvstikk til
drar du nytte av det ved avgang mener du?

Hvis dere med avgang mener for tidlig (sæd)avgang, og dobbelt halvstikk er to avbrutte samleier, synes jeg (selv om sammenhengen er klar) at dere overlater for mye til fantasien her... :lol:

Bingo. Min 12 meter lange

Og da er dette i beste fall skryt! :cool:

(Jeg forsøker bare å holde meg strengt til siteringsreglene, og ikke sitere hele innlegg. :giggle: )

Hei. Er det noen som vet navnet på den knuten, eller skal man kalle det stikket man bruker i bunnen av trålposer, være seg stor eller liten. Denne var det jo bare et rykk til, så åpnet posen seg selv etter 4 timers tauing, og 10 - 12 ton med fisk i. Det er over 40 år siden jeg slo en slik knute (stikk) så jeg husker nesten ikke hvordan vi gjorde det. Men, det var om den hadde et navn jeg var på jakt etter.

Mvh

Spilli

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...