Volcom Startet 31.Januar.2010 Del på Facebook Startet 31.Januar.2010 Har idag et 60Ah som startbatteri med en Mercury 60hk EFi som lader 16Ah. Dette driver nå start av motor, ekkolodd, lanterner og noe instrumentbelysning. Planen videre er å montere følgende: -2 stk små ledlys -strøm til GPS -2 sigarettuttak med eks. belastning som kjøleboks, kompressor og musikkspiller etc. + annet småsnacks. Har jeg nok kapasitet på batteriet til å drifte dette? Og hvor lenge kan jeg bruke dette uten at motoren går, og fortsatt ha NOK strøm til å starte motoren. Er det smart å ha ekstra batteri eller er det strengt tatt ikke nødvendig? Batterivelger? Det er også montert hovedstrømbryter, den er vel lurt å slå av hver gang man forlater båten for eliminere krypstrøm etc? Trenger noen av overnevnte koblinger å strekkes direkte bra batteriet eller kan koble fra en terminal fremme i båten der det allerde er endel koblinger etc? Bør vel legge inn sikringer i på nye ledninger også? Mange spørsmål..får holde for denne gang. Men jeg er ikke helt stø på det elektriske. Takker for innspill Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Du kan gjøre det så enkelt at du investerer i et ekstra batteri for reserve start. Så et par startkabler. Eller en såkalt "starthjelp", eller hva nå det heter. Verre trenger du kanskje ikke å gjøre dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Om du har kjøleboksen gående en hel dag uten motoren i gang, pluss litt musikk nå og da, tviler jeg på om du har nok strøm til å starte når kvelden kommer! Et tilsvarende batteri i reserve, så har du noe å slå over til om det viser seg at motoren ikke starter. En sekstihester er vel neppe lett å dra i gang... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
m/s draugen Svart 31.Januar.2010 Del på Facebook Svart 31.Januar.2010 Jump starter Sitér dette innlegget Link to post
Murena Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hadde nok spandert et eget batteri til starteren for å være på den sikre siden.. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Du kan jo lese av på de forskjellige forbrukerne og finne ut hva de trekker. Du finner antalll WATT deler på 12 og finner ut strømforbruket i ampere. Eks kjøle boks 55WATT delt på 12 volt =4,6 ampere. 4.6 amp i en time blir 4.6 AH. Da kan du regne ut hvor lenge du har strøm batteriet forutsatt at det er fullt. Du kan kanskje trekke CA 40% for å være sikker på å ha start strøm. Da kan du trekke ca 24 Ah. DVS 24 delt 4.6 = 5.3 time Nå ser du hvor lite du har å gå på spesielt når du har en kjøleboks som skal gå en natt. Nå vet ikke jeg hvordan du har tenkt å bruke båten men skal du overnatte så vil jeg anbefale en forbruksbank. Smaapala Redigert 1.Februar.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Litt avhengig av forbruk tror jeg muligens at jeg ville anbefalt et ekstra batteri eller ekstern hjelpestarter / startbooster som avbildet. Nødvendigvis ikke samme type. Denne er kun for illustrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 En hjelpestarter er ett godt allternativ spesielt om en ikke har tilgang til å få ladet batteri i hjemmehavn. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Hvorfor investere i dibbedutter for krisehjelp, i stedet for å løse årsaken til problemene? Det er bedre å unngå utladning, da batteriene fort blir ødelagt hvis du dyputlader flere ganger. Min tankegang blir omtrent slik: Regn ut hvor mye strøm du bruker samtidig i båten når motoren går. Formelen er nevnt over. Dette må ikke overstige dynamoens kapasitet. Dersom du ikke har strømforbrukere på når motoren er stanset, er det nok med det ene batteriet. Dersom du vanligvis har strømforbruk når motoren ikke går (kjøeboks, lys, musikk), ville jeg uansett velge eget batteri til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Med to batterier og en motor som lader med 16 AH tar det tid å få ladet batteriene med mindre en har et opplegg hvor en kan få ladet batteriene når båten ligger i hjemmehavn. Alternativt må en ta med batteriene hjem for lading. Tungvint. Hadde heller satset på et batteri og hjelpestarter / lader. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Med to batterier og en motor som lader med 16 AH tar det tid å få ladet batteriene Dersom dynamokapasiteten er for liten i forhold til gjennomsnittelig forbruk, og en ikke har landstrømlader, må jo batteriet tas hjem for lading uansett. Forøvrig spørs det hvilken type batteri trådstarter har. Dersom det er et vanlig startbatteri, av den typen som finnes i biler, tåler det ikke gjentatte utladninger, selv ikke til 50%. Batteriet vil ta kvelden etter ganske få utladningssykluser. Jeg vil anbefale trådstarter å kjøpe et forbruksbatteri som er beregnet på dyputladning. Kapasiteten bør være minst det dobbelte av beregnet forbruk mellom hver oppladning. På den måten unngår du å tappe batteriet mer en 50%, og vil også ha igjen nok strøm til å få start. Eksisterende batteri kan beholdes som reserve startbatteri. Kjør motoren med reservebatteriet innkoblet av og til for å kompensere for selvutladning (dersom du ikke har landstrøm), men bruk forbruksbatteriet som "hovedbatteri". Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 1.Februar.2010 Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 (redigert) Ditt batteri vil ikke holde. Du bør skaffe deg et forbruksbatteri for de tingene som du vil bruke når motoren ikke går, helst ett som er greit å bære hjem for lading om du ikke har strøm på båtplassen din. Motorens dynamo vil ha problemer med å lade opp begge batteriene med mindre du kjører meget meget langt - en dynamo på 16 ah greier ikke jobben. Legg og merke til at det er forskjell på startbatteri og forbruksbatteri. Startbatterier er ikke beregnet for å tømmes helt, du bør derfor se helt bort fra nødløsninger som hjelpestarter o.l. Har du tømt batteriet helt vil du måtte kjøre i timesvis for å fylle det opp. laderen lader ikke med full spenning helt til det er fullt så du kan regne med ca 5,5 time med greit pådrag for å fylle et tomt batteri på 60 ah, kansje mer, i tillegg skader du batteriet å løsningen er dyrere. Sats på et fritidsbatteri du, med kapasitet nok til ditt forbruk. Steng alltid strømmen til batteriene når du ikke skal bruke båten, alle kurser må ha sikring også ev nye som du legger opp. de fleste apparatene har en spesifikasjon på hvilken sikring apparatet skal ha. aldri koble noe direkte fra batteri,fra batterivelger via sikring og til apparat... Redigert 1.Februar.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volcom Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2010 Tusen takk for innspill! Virker som jeg kanskje skulle kjøpt biltemas starthjelp: http://www.biltema.no/Bil---MC/Biltilbehor...med-kompressor/ Denne har også kompressor og sigarettuttak..noe som er kjekt til fylling av fendere og luftmadrasser etc. Og den kan drifte noe annet via sig.uttaket. Jeg har tilgang til landstrøm på båtplass, er det heller å foretrekke vedlikeholdslading av et vanlig bilbatteri til forbruk da? Kan biltema starthjelp fungere som et bærbart forbruksbatteri til mitt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Kan biltema starthjelp fungere som et bærbart forbruksbatteri til mitt bruk? Nei, det batteriet er på 17,5 ah, altså veldig lite. Sitér dette innlegget Link to post
snurresprett Svart 11.Juli.2011 Del på Facebook Svart 11.Juli.2011 er litt i samme leie selv.. har en Merc 50hk med ett batteri.. og kunne tenkt meg ett til! noen som har et flelinjeskjema eller noe som viser hvordan det kan kobles opp? eventuelt hva jeg trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.