Rastløs Startet 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2010 Har kjøpt med en liten dings som skal kobles på batteriet for å få de til å bli som nye. Sterling propuls heter dingsen, og jeg kjøpte den på Seatronic. Jeg har to forbruksbatterier av 140 amp hver. Etter det jeg forstår skal jeg sette denne "puls dingsen" på det batteriet som er "lengst fra" ledningen til strømmen. M.a.o nummer to batteriet i forbruksbanken. Det står imidlertid ingenting om jeg egentlig må ha to sånne puls apparater når man har to batterier. Noen som vet hvordan denne "puls" tingen virker ? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Dette er vel noe tilsvarende "Megapulse", som du finner mer opplysninger om her. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Send en IM til Jörg Becker her på BP, han vil hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Siden vi snakker om "puls dingser"... Er det noen som har erfaring med at de faktisk frisker opp dårlige batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Her er en test som Seilmagasinet har gjort med Megapulse. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Hei. For et par år siden tok jeg et eldre dårlig startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading. Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker. Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker siden. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke. Hilsen Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 31.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2010 Hei. Noen som vet hvordan denne "puls" tingen virker ? Hvorfor har du kjøpt PP12V hvis du ikke vet hvordan og hvorfor slik virker, fikk du ikke forklart det av selgeren? Sorry. Du kan koble PP12V på batteribenk med opp til 300Ah, => optimalt. Blir batteribenken større da kan flere PP kobles paralellt. Forresten trenger du en lader som økes batterispenningen på mer enn 12,8V. Det og større spenninger aktiverer PP12V, ellers blir den slått av for å ikke utlade batteriene, Med det peker jeg til Seilmagasinet og MegaPulse. ... en test som Seilmagasinet har gjort med Megapulse. ... en "test" som er kjøpt. Les riktig, og helst med spørsmål som overstyrer enthusiasmen. Er det noen som har erfaring med at de faktisk frisker opp dårlige batterier? Ja, mange har. Men "dårlige" batterier er ikke noe begrep. Enten snakker vi om ellers friske, men lett sulfaterte batterier = god virkning selv om det kan ta flere uker før virkningen blir synlig. Ellers snakkes vi om kaputte batterier => sånt kan man ikke "reparere" slik at det blir som ny. (!) Søppel er søppel. Så blir slike apparater noe for å forbedre batteriets vedlikehold => hvis ikke selve laderen klarer det allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Rastløs Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hei. Hvorfor har du kjøpt PP12V hvis du ikke vet hvordan og hvorfor slik virker, fikk du ikke forklart det av selgeren? Sorry. Jørg Vel den ble vel egentlig med som " rabatt" i forbindelse med kjøp av en haug av utstyr :) Jeg tenkte kanskje at den beste måten er å koble til ? på det ene batteriet og minus på det andre. Da blir det kanskje en form for sirkulasjon av elektroner på begge ? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Vel, da fikk du jo en fin gave. I grunnen spiller det ingen rolle om du kobler enheten over tvers eller bare på et batteri, fordi har man flere batterier da er batteriene koblet paralellt. Er det derimot 24V da behøver man hver en PP12V per batteri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dvil Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Takk for svar til mitt spørsmål. Jeg har noen batterier jeg har lyst til å prøve dette på. Tror jeg drar og kjøper meg en Megapulse. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 ...det batteriet som er "lengst fra" ledningen til strømmen. M.a.o nummer to batteriet i forbruksbanken. De mest fornuftig du kan gjøre er å rette opp den feilen i oppkoblingen av forbruksbanken du skrever her. Ta minus ut av en ende av banken og pluss av den annen, der blir ikke noe slavebatteri og kapasitet kan utnyttes til full. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.