Jump to content

Hvordan bruke elektonisk dubbedit for å gjenoppfriske batterier

Rastløs

Recommended Posts

Har kjøpt med en liten dings som skal kobles på batteriet for å få de til å bli som nye. Sterling propuls heter dingsen, og jeg kjøpte den på Seatronic. Jeg har to forbruksbatterier av 140 amp hver. Etter det jeg forstår skal jeg sette denne "puls dingsen" på det batteriet som er "lengst fra" ledningen til strømmen. M.a.o nummer to batteriet i forbruksbanken.

Det står imidlertid ingenting om jeg egentlig må ha to sånne puls apparater når man har to batterier. Noen som vet hvordan denne "puls" tingen virker ? :confused:

Hei.

For et par år siden tok jeg et eldre dårlig startbatteriet på 62Ah som hadde stått uten lading i 3 - 4 måneder hvor syrevekten var ganske forskjellig fra celle til celle. Det hadde da en spenning på 12,4volt. Jeg ladet det opp med en uintelligent 6A 14,4V lader i et par døgn til det ikke tok mer lading. Så koblet jeg på en Megapulse MkIII duppeditt (som pulser med forhøyet spenning), og lot det stå med den tilkoblet og laderen på 13,5V i 2 uker. Etter det, lot jeg det få et døgns hvile uten Megapulse og lader og uten forbruk, og da var da spenningen 12,7V og syrevekten mye jevnere enn 2 uker siden. Men helt opp til 1,280 kom jeg ikke.

batteritest.jpg

Hilsen Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei. :smiley:

Noen som vet hvordan denne "puls" tingen virker ? :confused:

Hvorfor har du kjøpt PP12V hvis du ikke vet hvordan og hvorfor slik virker, fikk du ikke forklart det av selgeren?

Sorry.

Du kan koble PP12V på batteribenk med opp til 300Ah, => optimalt.

Blir batteribenken større da kan flere PP kobles paralellt.

Forresten trenger du en lader som økes batterispenningen på mer enn 12,8V.

Det og større spenninger aktiverer PP12V, ellers blir den slått av for å ikke utlade batteriene,

Med det peker jeg til Seilmagasinet og MegaPulse.

... en test som Seilmagasinet har gjort med Megapulse.

... en "test" som er kjøpt.

Les riktig, og helst med spørsmål som overstyrer enthusiasmen.

Er det noen som har erfaring med at de faktisk frisker opp dårlige batterier?

Ja, mange har.

Men "dårlige" batterier er ikke noe begrep.

Enten snakker vi om ellers friske, men lett sulfaterte batterier = god virkning selv om det kan ta flere uker før virkningen blir synlig.

Ellers snakkes vi om kaputte batterier => sånt kan man ikke "reparere" slik at det blir som ny. (!)

Søppel er søppel.

Så blir slike apparater noe for å forbedre batteriets vedlikehold => hvis ikke selve laderen klarer det allerede.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei. :smiley:

Hvorfor har du kjøpt PP12V hvis du ikke vet hvordan og hvorfor slik virker, fikk du ikke forklart det av selgeren?

Sorry.

Jørg

Vel den ble vel egentlig med som " rabatt" i forbindelse med kjøp av en haug av utstyr :)

Jeg tenkte kanskje at den beste måten er å koble til ? på det ene batteriet og minus på det andre. Da blir det kanskje en form for sirkulasjon av elektroner på begge ? :blush:

Vel, da fikk du jo en fin gave. :smiley:

I grunnen spiller det ingen rolle om du kobler enheten over tvers eller bare på et batteri,

fordi har man flere batterier da er batteriene koblet paralellt.

Er det derimot 24V da behøver man hver en PP12V per batteri.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

...det batteriet som er "lengst fra" ledningen til strømmen. M.a.o nummer to batteriet i forbruksbanken.

De mest fornuftig du kan gjøre er å rette opp den feilen i oppkoblingen av forbruksbanken du skrever her. Ta minus ut av en ende av banken og pluss av den annen, der blir ikke noe slavebatteri og kapasitet kan utnyttes til full.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...