Jump to content

Etterlysning: Mannskap ombord på "Sandefjord", 1913-1934

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Jeg var litt misunnelig på bestekompisen min på skolen, for han hadde en tro kopi av en redningsskøyte på ca 1 meter. Bestefaren hans hadde vært redningsskøyteskipper i alle år, og hadde laget denne på frivaktene sine.

Dette sitatet er hentet fra tråden om RS 14 "Stavanger" og får meg til å tenke på "Sandefjords" mannskap fra tiden som redningsskøyte, 1913-1934. Det kan være forsøket verdt å se om vi kan finne noen etterkommere/bekjente av disse via forumet her.

Derfor spørsmålet: Finnes det noen som kjenner noen som kjenner noen som har en bestefar/annen slektning som kanskje har arbeidet ombord i "Sandefjord"? Det hadde vært veldig moro å fått vite dette med tanke på f eks muntlige overleveringer av historier som vi ikke kjenner til.

Navnene på de jeg vet var førere ombord er:

1913- Fritz Nilsen

1914-1915- Anton Thorvaldsen

1916-1924-Emanuel Larsen

1924-1933-Hans Jensen

(Vil tro disse er fra Sør-Norge da det er oppgitt at hun var stasjonert på forskjellige plasser mellom Haugesund og Stavern, men jeg vet også at hun var nordafor ved enkelte anledninger.)

• 11 måneder senere...

Hei og takk for svar :smiley:

Jeg har vært i kontakt med RS, som har henvist videre til riksarkivet/privatarkivet som jeg også har vært i kontakt med. Det er blant annet fra RS, samt boken til Bjørn Foss jeg har fått disse navnene fra. Etterkommere av disse er litt vanskeligere.

Jeg er jo selvfølgelig glad for alle mulige opplysninger jeg kommer over når det gjelder skøyta, men det varierer endel hvor mye som er bevart fra disse tidlige skøytene. Derfor tenkte jeg at jeg kanskje kunne finne noen som husker at "bestefar/onkel osv" var ombord i "Sandefjord" og som kanskje husker noe som er blitt fortalt fra denne tiden. Riktignok ikke så stor sjans, men absolutt verdt et forsøk :-)

Det som også er litt interessant er at noen av loggbøkene fra denne tiden sannsynligvis ikke ble levert inn til RS og da er det også en liten mulighet for at det kan ligge slike bøker å "støve ned" på loft ol. (Loggbøkene til "Sandefjord" fra tiden i redningsselskapet er ikke i noe arkiv jeg har funnet hittil.)

• 2 år senere...

Hei igjen.

I år feirer Sandefjord 100- årsjubileum og i den forbindelse løfter jeg denne tråden igjen. Ellers så er selvfølgelig all info som omhandler skøyta interessant og selv om jeg har endel historie på hjemmesiden, så er det alltid spennende å lete etter mer :-)

(Boka "Skøyta går ut" som er nevnt i forrige innlegg, er sjekket ut :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...