Jump to content

Slepe sjølv eller ringe NSSR?

Vestlandsfanden

Recommended Posts

I går slepte eg ein kamerat som hadde fått motorstopp. Hansvik 18' med 40 hk Yamaha som hadde skjært seg :cryin: . Han lå allerde til kai då motoren svikta, men på ein aude plass utan vegforbinding :headbang: . Han ringte nærmaste verksted, og dei sa han kunne komme inn til dei med motoren for reparasjon. Då ringte han meg, og eg kom for å slepa med sjarken min. Det vart ein lang dag på sjøen. 60 nautiske mil tur/retur, med snitthastighet på 6 knop, vart til 10 lange timars seilas. Nordavind, minusgrader, sjøgang og tett snødrev gjorde ikkje turen triveligare. Mørkt vart da og mot slutten.

Me er begge medlemar i redningsselskapet. Medan me sat i styrhuset og drakk kaffi og myste ut i snøføyken, diskuterte me om det hadde vore betre å ringt redningsskøyta. Men kom fram til at medlemskapet ikkje var noko særleg til hjelp i denne situasjonen. Dei ville vel bare slept han til nærmaste plass som har kai med veg, og overlatt han der til seg sjølv. Han kunne jo tatt motoren på land og frakta han med bil, men kva då med båten? Såkalla "utvida assistanse" er vel svindyrt? Dei påtar seg vel heller ikkje så veldig langvarige oppdrag om ikkje det er høgst naudsynt? Og kva er redningsselskapets definisjon på ein akuttsituasjon? :confused:

Om nåken her på forumet har erfaringar med bruk av redningsselskapet i andre situasjonar enn direkte naud, hadde det vore artig å høyra korleis det gjekk føre seg. Me får jo alle tilsendt klistremerkar til å ha på båten kvart år når årsavgifta er betalt, men kva rettigheter innebær dette eigentleg?

Var godt med ein øl når me kom attende i går kveld, det er i allefall sikkert :cheers:

Redigert av Vestlandsfanden (see edit history)

For 5-6 år siden var jeg på tur med en bekjent i hans kombisjark. Skulle til Hankø, men kom ikke lenger enn litt sør for Hvitsten før motoren totalhavarerte. Redningsskøyta slepte oss helt tilbake til hjemmehavna på Malmøya, noe jeg vil tro blir rundt 25 nm. Selvom de måtte slepe oss forbi en hel rekke brukbare brygger og båtverksteder på vei inn til Oslo, slepte de oss altså kostnadsfritt helt inn til båsen i hjemmehavna. Dette var en høstdag med lite båter på fjorden, så hva de hadde gjort en knall sommerdag med helgetrafikk vet jeg ikke.

Dette står i medlemsbetingelsene. Det er slep til nærmeste havn med veiforbindelse.

Assistanse på sjøen og i uthavn

Assistanse ved driftsstans inntil 3 timer tur/retur eller 25 nautiske mil fra skøytestasjon

Slep til nærmeste havn med veiforbindelse og mulighet for videre assistanse

Alt dette står i den boka som heter "Loggen" som du får sammen med klistremerket. Det står også her http://www.nssr.no/Medlemskap/KystPatrulje...lemsbetingelser

Jeg tolker dette som at det ikke bare er vei -men også at det skal være mulig å få videre assistanse dit du slepes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja, står vel litt i "loggen" ja. Ser det no :lol: Me var vel omlag 25 nm nord for nærmaste skjøytestasjon, så kanskje det hadde hjulpet å ringe likevel. Spørsmålet vert vel då kva ein reknar som vegforbindelse og muligheter for vidare assistanse, men eg kunne kanskje spart meg for heile jobben..

Har vore borti situasjoner i jobbsamanheng kor redningselskapet har bidratt, men korleis oppgjeret har vorte i etterkant, må eg medgi at eg ikkje har peiling på. Høyre sjeldan meir om korleis da går etter at havaristen er berga.. La oss håpe det ikkje vert aktuelt fleire gonger, men flott å ha dei der hvis ulukka likevel skulle vera ute :flag:

Oppmodar alle her på båtplassen om å gje redningsselskapet ei støttande hand. Kan få fratrekk på skatten og :wink:

Det var jo hyggelig av deg å ta hånd om din venn, neste gang kan det være deg som trenger en venn, synd at turen ikke var trivelig. Jeg har fått slep av redningsselskapet ved en anledning å opplevde de som hygelige å imøtekommende. Om de har sjans tar de på seg slepeopdrag å det er jo en av intektskildene deres.

Det var jo opptil din venn å vurdere om han skulle ringt redningsskjøyta å spandert på seg de kronene for utvidet slep eller spørre deg, siden var det opptil deg å vurdere om det var smart å sette ut på en slik tur eller ikke.

Jeg tok en båt på slep over ca 25 mn, det var helt greit, særlig siden det var min svoger, vi er begge medlemmer av NSSR men det var liksom ikke et tema.

Synes det er viktig å stille opp for venner, på den annen side koster det lite å ringe å spørre redningskjøyta om råd, fint om de kan tjene en slant og...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...