Jump to content

Vårpussen venter, elokserte og slitte aluminiumslister.

Lego

Recommended Posts

Heisann.

Sitter på jobb utenfor kysten av Angola :sweat: og drømmer om båtferien som kommer til sommeren hjemme.. :sailing:

Har planer om å freshe opp båten både utvendig og innvendig, alt etter hvor mye jeg orker og rekker.

Jeg lurer på om noen har noen gode råd med aluminiumslister. De er orginalt eloksert lysebrune, men i løpet av årene har noen malt dem, ser ut som tokomponent maling. Denne er nå flasset av flere steder, og alle listene ser meget skabbete ut. Jeg begynte så smått i fjor og pusse på dem, men med dårlig resultat. Malingen som ikke er flasset sitter godt og er rimelig tykk. Jeg prøvde med forskjellige remedier av flaps, pads og papir. Det er ikke til å unngå, ved bruk av maskin, å slipe bort elokseringen. Dette er jeg skeptisk til, da aluminiumen vel vil oksydere, og jeg får snart problemer igjen dersom jeg maler over dette?

Noen forslag til fremgangsmåte for å renovere listene?

Takker for alle svar!

Lego

Slip vekk all gammel lakk først og fremst! Det som ikke allerede har flasset, vil ellers flasse senere. Elokseringen er ikke noe å bry seg om, hvis du uansett skal male på nytt. Grunn deretter med en god 2 komp. syregrunning (etsprimer), det er det eneste som sitter skikkelig på aluminium. Deretter maler du på nytt i den fargen du ønsker, gjerne 2 komp her også. Hadde forrige eier brukt syregrunning før han malte, hadde du sluppet å gjøre jobben om igjen nå...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er som index beskriver. Legger bare til at eloksering er en sjokkoksidering utført av produsent for å beskytte aluminiumen. Denne oksideringen er porøs, derfor fyller man porene med 'et eller annet', må tilbake i bøkene for å beskrive nøyaktig. Dette 'et eller annet' tilsettes farge. Når elokseringen brytes ned, vil nok denne prosessen fortsette. Så derfor, følg anbefalingen til index.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...