Jump to content

GPS - Plotter for Dummies?

PiperBill

Recommended Posts

Selve om jeg risikerer å høre helt idiotisk ut, så må jeg spørre.

Hva er forskjellen mellom GPS og Kartplotter?

Kan noen anbefaler en GPS eller plotter for nybegynnere?  

Dette er min første sesong med egen båt her i Norge. En 23fts Risør-snekke. Vi ligger ved Skjebergskilen og har ingen intensjoner om å dra så veldig langt. Det bli, for det mest, rundt om Hvaler, ned til Halden….Svinesund… Koster… Neppe noe turer over til Vestfold…… men man vet jo aldri.

Vil det lønner seg å vente til ut over Høsten for å dra nytte av eventuelle ”Høstsalg”?

Som du kanskje forstår så er prisen også noe jeg må vurdere. Båten trenger en god del oppussing/oppgradering før neste sommer.

Cheers

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Belanor bruker å ha sommertilbud på sine produkter, å vente til høsten trur jeg du ikke tjener noe på. Da kan du jo vente til neste år.....

En GPS er en ren GPS uten kart. Dvs at du ma ha et sjøkart i tillegg for å finne waypoints som du må navigere etter.

En kartplotter en en GPS med kart som bakgrunn. Her kan du navigere etter kartet direkte og se hvor du er. Turer og waypoints kan lages på kartplotteren eller PC'n.

Hvilken modell du skal velge må du nesten finne litt ut av selv, det er avhengig av bruksområdet. Jeg har valgt en kartplotter som jeg kan bruke både i båt, bil, turer i fjellet og fly.

Lykke til :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hei Piperbill.

Garmin's GPS-er og kartplottere bør være rimelig greie for en nybegynner, men husk at det tar en god del tid å lære seg å bruke den, enten du velger en ren GPS (dvs uten kart på skjermen) eller en kartplotter (GPS med innebygget kart)

Hvis du tar en titt på denne: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1086622990 vil du se et godt utvalg av GPS'er og plottere i alle prisklasser.

Jeg tror ikke det er noe særlig høstsalg på slikt utstyr, men det kan nok forekomme at en og annen forretning har et tilbud. Jeg ville kanskje startet med en rimelig GPS og heller anskaffet en kartplotter senere når du har fått mer erfaring. Det er alltid et market for kjøp og salg av brukte GPS'er og kartplottere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...