Jump to content

Fukt pga. utett pullpit i Windy 22 HC. Hva gjør jeg?

Windy 22 HC

Recommended Posts

Har en eldre windy 22 HC hvor pullpitene har vært for dårlig skrudd til i sikkert flere år. Mistenker at det nå er fukt i treverket under. For det ligger vel noe tre for å stive opp dekketet under. Er vel støpt sammen med skrog vil jeg tro. Ja ja. Dere skjønner hva jeg mener :yesnod:

Jeg har tenkt å demontere pullpitene når det blir litt varmere. Ligger ute på østlandet, å her er det fa... så kalt for tiden.

Vil det hjelpe at det ligger å lufter seg frem til båten skal på sjøen i beg. av mai? Noen andre tips?

Om du har tilgang til en luftavfukter kan det være lurt å la denne gå noen uker i båten. Hvis ikke, hjelper det i det minste litt å la det stå åpent for tørk en stund. Så lenge du får det helt tett for lekkasje utefra, vil det over tid tørke opp uansett..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei, jeg har oppdaget det samme hos meg. Men jeg har allerede konstatert råte i treverket. Jeg kommer til å skjære opp for dekket, ta ut det treverket som det er råte i. Tørke godt opp etter meg, vaske med aceton, skjære til ny plate av finer og støype denne fast med epoxy. Legger så tilslutt dekket jeg skar av og limer dette på plass med epoxy fra toppen også. Til slutt så kommer jeg til å støype med polyester, sparkle, prime, legge ny topcoat og anti skli på toppen av dette.

Regner med at dette bør gå på en helg med fint vær utpå våren. Problemet blir å holde det tørt under prosessen. Så blir det selvfølgelig å skru fast pullpitene på ny. (med sikaflex, ser ut som forrige eier glemte det forrige gang).

Manzon: Det er selvsagt også et alternativ om enn ikke et stort et. Ser i så fall for meg at jeg skjærer ut undersiden av dekket for så å fjærne treplaten som ligger der.

Tilpasse ny plate og støpe "underdekket" på plass igjen.

Dvil: Mye bra tips i den linken.

Er litt i tenker'n på om jeg skal skjære ut en mindre del av underdekket for å sjekke tilstanden før jeg begir meg utpå alt for stort prosjekt.

Takk for råd og tips så langt :smiley:

Redigert av Windy 22 HC (see edit history)

Jeg hadde samme problem for noen år siden, lekkasje i forkabin blant annet fra pulpit. Jeg demonterte, gjorde rent og monterte med Sikaflex mellom. Forsterkningene som bestod av innstøpte lekter under dekket var fuktige og noen steder litt råtne. Jeg valgte å tørke ut med avfuktet to-tre uker før jeg remonterte takplatene. Råten gjorde jeg ikke noe mer med enn å tørke den ut. Mye av styrken ligger uansett i innplastringen, så fordekket er fortsatt like stivt som før. Og så lenge det ikke kommer ny fuktighet til råtner det ikke videre. Etter dette har båten vært tørr og trivelig, så etter mitt syn var dette "godt nok". Dette ble gjort på sommeren hos meg, så da var avfukteren mye mer effektiv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...