Brimfaks Startet 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2010 Jeg har en Nauticat 38 som er levert med saltvannskran i pantry. Den elektriske vannpumpa til denne kranen har vært ødelagt i mange år og har derfor ikke vært i bruk. Nå vil jeg skifte denne pumpen og bruke saltvann til spyling og grov rengjøring for å spare ferskvann. Det som virker litt betenkelig med den gamle installasjonen som er gjordt av Nauticat er at det ikke er filter foran den gamle pumpen, det er heller ikke noe form for svanehals på slangen mellom sjøvanns inntaket og pumpen for å motvirke antihevert, slik det blir montert på fks. vannintak på toaletter som er montert under vannlinjen. Jeg har fått tak i en ny pumpe som er egnet for saltvann, filter skal jeg ha, men er usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til antihevert ventil. Er det noen som har saltvannskraner installert ombord hadde det vært greit å få vite hvordan dette er gjordt i andre båter. Har noen synspunkter på hvordan dette bør gjøres setter jeg pris på tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Du skal ha en meget dyp 38-foter hvis vasken din står under vannlinjen. Det blir ingen hevert om utløpet fra kranen er over vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Brimfaks Svart 1.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Ja, det stemmer at vasken er over vannlinjen, men vannpumpen er plassert under vannlinjen i maskin rommet. Kunne jeg flyttet denne høyere opp hadde jeg ikke vært bekymret. Men jeg ser for meg at det kan bli et problem om vannpumpen skulle begynne å lekke eller om koblingen inn på pumpen eller filteret skulle ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Det beste blir vel da å sette på en stengekran nedstrøms pumpen/filteret. Når du er ombord greier du jo å håndtere en liten lekkasje om den skulle oppstå. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 det er heller ikke noe form for svanehals på slangen mellom sjøvanns inntaket og pumpen for å motvirke antihevert, slik det blir montert på fks. vannintak på toaletter som er montert under vannlinjen. Antihevert ventilen sitter vel på toppen av svanehalsen på trykksiden av pumpen, og ikke mellom sjøvannsinntaket og pumpen? Du kan jo lage et tilsvarende opplegg i byssa, men da må krana stå åpen. Så har du en bryter på pumpen som trykkes inn når du vil tappe sjøvann. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.