Jump to content

Saltvannskran antihevert og filtersystem

Brimfaks

Recommended Posts

Jeg har en Nauticat 38 som er levert med saltvannskran i pantry. Den elektriske vannpumpa til denne kranen har vært ødelagt i mange år og har derfor ikke vært i bruk. Nå vil jeg skifte denne pumpen og bruke saltvann til spyling og grov rengjøring for å spare ferskvann. Det som virker litt betenkelig med den gamle installasjonen som er gjordt av Nauticat er at det ikke er filter foran den gamle pumpen, det er heller ikke noe form for svanehals på slangen mellom sjøvanns inntaket og pumpen for å motvirke antihevert, slik det blir montert på fks. vannintak på toaletter som er montert under vannlinjen. Jeg har fått tak i en ny pumpe som er egnet for saltvann, filter skal jeg ha, men er usikker på hva jeg skal gjøre i forhold til antihevert ventil. Er det noen som har saltvannskraner installert ombord hadde det vært greit å få vite hvordan dette er gjordt i andre båter. Har noen synspunkter på hvordan dette bør gjøres setter jeg pris på tilbakemeldinger.

det er heller ikke noe form for svanehals på slangen mellom sjøvanns inntaket og pumpen for å motvirke antihevert, slik det blir montert på fks. vannintak på toaletter som er montert under vannlinjen.

Antihevert ventilen sitter vel på toppen av svanehalsen på trykksiden av pumpen, og ikke mellom sjøvannsinntaket og pumpen? Du kan jo lage et tilsvarende opplegg i byssa, men da må krana stå åpen. Så har du en bryter på pumpen som trykkes inn når du vil tappe sjøvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...