Jump to content

kaldstart volvo kad44

halcoen

Recommended Posts

Fra spøk til revolver.. Har merket meg Stooooooor forskjell på kad og startvillighet. Tror nok dysene og dems forstøving spiller en stor rolle.. Hadde 2 stk med BB motor med nye dyser ,den startet tvert uten kværning i det hele tatt mens Sb måttes males mer. samtidig hadde var jeg borti to kad 32 med kun 200 timer på tellerne.. der måtte det kværnes og kværnes.. så noe logikk har jeg ikke kommet fram til. :crazy:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Henger meg på Thorlyn.

Ville satt en knapp på dysene. Disse er sk 2-stegsdyser med mye leamikk inni og fine toleranser. Mange har måtte bytte dysespisser eller dyser lenge før 1000 timer. Forstøvningen er alfa-omega for en lett start.

Har du hatt dårlig diesel med litt vann i, så kan levetiden skrives ned langt før.

(Selvfølgelig kan dette oppleves med svakt startbatteri. Men en pigg motor bør starte så lenge den går sånn nogenlunde rundt på starteren)

Har du hatt dårlig diesel med litt vann i, så kan levetiden skrives ned langt før.

1000 timer på en båt motor kan jo være 20 år for mange.. og som kjent er det jo ikke timeantall som ryker ting på våre motorer.. tvert imot.. de står seg ihjel med vanninnfisert diesel og lign..

Far har en god gammel yanmar i kjellærn fra 1984 som kun har ruslet 1200 timer på disse åra.. han byttet dyser på ca 700T nettopp fordi de har stått seg ihjel gjennom alle år..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Litt avsporing men.. mine 2 TAMD 74 EDC må kvernes ca 2 sekunder hver gang før de starter, aldri mer - aldri mindre. Er det en slags prosedyre elektronikken går i gjennom, eller venter den på litt oljetrykk for eksempel?

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Merkelig dette med starttid.

På mine tmd 47 fra 1969 er det en "knapp" på dieselpumpene. Dette er for å starte lettere i kulda.

Det er ikke none gløding, men med denne kaldstartknappen inne, starter den på sekundet. Uten denne inne tar del mange sekunder før den såvidt begynner å komme.

Men det som overrasker er at jeg nå har sendt dysene og pumpe til sjekk.. Og de kunne konstatere at alle "elementene" var utslitt. Dysene blir også da tatt..

Så i denne motoren kan det ikke ha vært veldig bra forstøving?? men er det ikke en slik kaldstartanordning på mer moderne motorer da?

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...