halcoen Startet 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2010 korfor skal en båtmotor ()volvo kad44) være så tungstarta i forhold til en bilmotor? har montert gløding men det hjalp lite.. stakkars batteri...... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Eg har ingen problem med å starte min Volvo AD41 i minusgrader og uten gløding. Noen sekunder (5-10) på starte uten gasspådrag, så kommer det etterhvert. Eg har en stort 125Ah Hevy duty batteri. Tror dette har mye å si... Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hvorfor starter en Yanmar 4LHA STP med en gang? (og glødepluggen virker en god stund etter start, så lading = 0 første 3 min.) Har 105Ah batteri, 6 år gammelt og ikke helt på topp lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Hvorfor starter en Yanmar 4LHA STP med en gang? Stygt og mobbe oss med grønne moringer i kjellærn Forskjellen er vel Japanske tolleranser,perfeksjon VS svensk sleggeteknikk Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BMP Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Tror ikke det er fargen det kommer an på min Volvo D2-55 startet lett nå i helgen med -15 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2010 Tror ikke det er fargen det kommer an på min Volvo D2-55 startet lett nå i helgen med -15 grader. Er det så rart?? det er jo perkins som har lagd din motor Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BMP Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Ja sant nokk men den er nå alikevell grønn. Sitér dette innlegget Link to post
halcoen Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 tja...... vart igrunn ikkje så mykje klokare, har kanskje feil motormerke Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Hvor mange timer har den rusla? Er den kun tungstartet på kaldt vær eller er den på sommeren også? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Thorlyn Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Fra spøk til revolver.. Har merket meg Stooooooor forskjell på kad og startvillighet. Tror nok dysene og dems forstøving spiller en stor rolle.. Hadde 2 stk med BB motor med nye dyser ,den startet tvert uten kværning i det hele tatt mens Sb måttes males mer. samtidig hadde var jeg borti to kad 32 med kun 200 timer på tellerne.. der måtte det kværnes og kværnes.. så noe logikk har jeg ikke kommet fram til. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
SvartRøyk Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Henger meg på Thorlyn. Ville satt en knapp på dysene. Disse er sk 2-stegsdyser med mye leamikk inni og fine toleranser. Mange har måtte bytte dysespisser eller dyser lenge før 1000 timer. Forstøvningen er alfa-omega for en lett start. Har du hatt dårlig diesel med litt vann i, så kan levetiden skrives ned langt før. (Selvfølgelig kan dette oppleves med svakt startbatteri. Men en pigg motor bør starte så lenge den går sånn nogenlunde rundt på starteren) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Har du hatt dårlig diesel med litt vann i, så kan levetiden skrives ned langt før. 1000 timer på en båt motor kan jo være 20 år for mange.. og som kjent er det jo ikke timeantall som ryker ting på våre motorer.. tvert imot.. de står seg ihjel med vanninnfisert diesel og lign.. Far har en god gammel yanmar i kjellærn fra 1984 som kun har ruslet 1200 timer på disse åra.. han byttet dyser på ca 700T nettopp fordi de har stått seg ihjel gjennom alle år.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Hydrox Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Jeg skal ikke komme med noe fasitsvar for alle maskiner som er trege å starte. Men en ting er i hvert fall 100% sikkert, fin forstøving gjør en maskin lettere å starte. Som andre har nevnt i tråden så er brennstoffventilene den riktige plassen å begynne. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 (redigert) Litt avsporing men.. mine 2 TAMD 74 EDC må kvernes ca 2 sekunder hver gang før de starter, aldri mer - aldri mindre. Er det en slags prosedyre elektronikken går i gjennom, eller venter den på litt oljetrykk for eksempel? Redigert 4.Februar.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Majali Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Merkelig dette med starttid. På mine tmd 47 fra 1969 er det en "knapp" på dieselpumpene. Dette er for å starte lettere i kulda. Det er ikke none gløding, men med denne kaldstartknappen inne, starter den på sekundet. Uten denne inne tar del mange sekunder før den såvidt begynner å komme. Men det som overrasker er at jeg nå har sendt dysene og pumpe til sjekk.. Og de kunne konstatere at alle "elementene" var utslitt. Dysene blir også da tatt.. Så i denne motoren kan det ikke ha vært veldig bra forstøving?? men er det ikke en slik kaldstartanordning på mer moderne motorer da? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.