Jump to content

Yamaha ETOL 50hk dabber plutselig av.

Brutus

Recommended Posts

Vi var ute og prøvekjørte Skibsplasten i dag med ny "gammel motor". En 50hk Yamaha ETOL fra som viste seg å være fra '92, med oljeinnsprøytning. Problemet er at den dabber av  etter en stunds kjøring på nesten full gass. Det skjer etter 10-15 minutters gange. Hvis man slakker av på gassen kjører litt, og så gir på igjen, så kommer den for fullt, så kan det gå 5 minutter deretter faller turtallet. Det er samme symptom som om man glemmer og åpne luftingen på tanken.

Vi har sjekket tanklufting, bensinslange og byttet bensinfilter sjekket luftfilter. Det er en 3-sylindret maskin. Alle plugger ser ok ut.

Noen som har en idé om hva dette kan være, jeg er helt fiksert på at den ikke får bensin på et eller annet tidspunkt.

:wink:

:sad:

Dersom du er sikker på at det ikke er vakuum i tanken så slår det meg at det kan være noe temperaturproblemer eller olje problemer.

Du har ingen varsel om temp eller olje?

Vannstråler er også OK?

Ja alt det ser bra ut, vi har ikke åpnet og sjekket impeller, men går ut fra at dette er ok siden det er normal vannstråle og trykket på strålen øker ved pådrag. Eksos lukter normal to-takter. Ingen spes. oljeflekker som tyder på dårlig forbrent bensin. Ingen temp eller oljealarm.

Jeg er enig i at symtomene tyder på bensinmangel. Dette ligner veldig på det jeg har opplevd ved et par anledninger med min motor -  se denne linken: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6071571;start=0

I mitt tilfelle, så løste altså dette seg selv etter et kvarters "lirkekjøring". Jeg har derfor, som nevnt i linken over, bare konkludert med at problemet må ha skyldtes levret olje eller noe annet rusk i f.eks. en flottørdyse. I begge mine tilfeller oppsto problemet etter at motoren hadde stått ubrukt i lengre tid.

Du bør absolutt prøve forslaget til John_Kr om å pumpe med håndpumpa, og se hva som skjer.

Håper du finner ut av det!

Jeg er enig i at symtomene tyder på bensinmangel. Dette ligner veldig på det jeg har opplevd ved et par anledninger med min motor -  se denne linken: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...6071571;start=0

I mitt tilfelle, så løste altså dette seg selv etter et kvarters "lirkekjøring". Jeg har derfor, som nevnt i linken over, bare konkludert med at problemet må ha skyldtes levret olje eller noe annet rusk i f.eks. en flottørdyse. I begge mine tilfeller oppsto problemet etter at motoren hadde stått ubrukt i lengre tid.

Du bør absolutt prøve forslaget til John_Kr om å pumpe med håndpumpa, og se hva som skjer.

Håper du finner ut av det!

Ja, du kan være inne på noe her, for motoren ble kjøpt brukt for en tre ukers tid siden. Da hadde denne motoren sikkert stått en stund ubrukt. Så vi får sjekke etter div. avleiringer og rusk og prøve å presse bensin med håndpumpa når den er i gang. Skal sjekke membran i pumpa på motoren også.

Takker for tipsene så langt... :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...