Jump to content

Hvem er Volvo D2-55 produsert av?


lnjk

Recommended Posts

Ser i tråden "kaldstart volvo kad44" at det skrives at Volvo D2-55 er produsert av Perkins.

Mener å ha lest i en annen tråd at den er produsert i østen, tror det var Sydvesten som skrev det. Med dette som utgangspunkt, hvem er egentlig produsent av motoren?

 

-Konstruktøren? (Perkins?)

-Produsent av motorens viktigste deler? (som ikke nødvendigvis må være)

-"Byggeverksted"? (fabrikk i østen?)

-De som setter på skilt/merkelapp og selger den? (Volvo)

- ++?

:rolleyes:

 

Er Yanmar (f eks 4LHA STP) et rent Yanmar produkt? (Konstruksjon, støping, maskinering, produksjon og testing i Japan?)

Link to post
Er Yanmar (f eks 4LHA STP) et rent Yanmar produkt? (Konstruksjon, støping, maskinering, produksjon og testing i Japan?)

LH(A )serien er satt sammen i USA med komponenter slik som kjølere etc fra USA.. LH serien er ren japansk motor.

 

LH serien som var tidligere har ikke sink i kjølerne sine (grunnet høyrere og dyrere legeringer i matrialet) LHA har sink i bøtter og spann siden de har "kjipet" ned på legeringene i kjølerne.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Og A-en i 4LHA står for America. Det betyr mulige småproblemer med oljelekkasjer, bl. a rundt den oljekjølte dieselpumpa.

 

Thorlyns kommentar er helt korrekt og vel verd å merke seg for alle som har en slik motor.

Jeg måtte selv finne frem til alle anodene i motor og kjøler/kjølevannsinntak da jeg fikk feil antall oppgitt av servicemann på 1.gangs service.

Jeg har funnet ikke mindre enn 7 stk totalt, men fikk beskjed om bare 4.

Motoren har nå gått 1200 timer og jeg følger nøye med på sinkanodene. De er svindyre, men det lønner seg ikke å være gjerrig på dem. Da får motor og kjøler et langt liv.

Link to post

Spurte VP om det samme som trådstarter på båtmesse for noen år siden. Svaret var at D2-55 er bygget for Perkins av deres japanske samarbeidspartner Shibaura. Jeg mistenker konstruksjonen for å være japansk, ikke engelsk. Marinisert og markedsført av VP som marine-motor. (Eierforhold mellom Shibaura og Perkins vet jeg ikke hvordan er.)

 

På den D2-55A som jeg hadde fant jeg Shibaura preget på lokket på diesel matepumpe. I følge verkstedhåndbok var "Shibaura" preget/støpt i stemplene og benyttet som refreanse for hvilken vei stemplene skulle monteres.

 

Hadde kun gode erfaringer med denne motoren de 5 årene jeg hadde den.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Denne tråden er interessant for de av oss som har kjøpt ekte japanske motorer, marinisert i vest-europa.

 

Mange grein på nesa da jeg kjøpte en Vetus-Mitsubishi for 6 år siden. Jeg svarte de kritiske røster med at jeg fikk i pose og sekk, rimeligere og bedre motor enn Volvo Penta.

 

Og etterhvert som jeg skulle knekke litt (motor)koder for å handle billigere oljefiltre, så fant jeg ut at i industrisammenheng så var min ekte japanske Mitsubishi flittig benyttet i f.eks. Caterpillar og Volvo gravemaskiner mm.!!

 

 

Mvh.

Barsk II :sailing:

Link to post
  • 4 år senere...
  • 1 år senere...

Joda, skipsmotorer og store genset er laget i Sverige.

De mariniserer også bilmotorer til båtbruk.

Småmotorer? MD2 og MD3 og avarter er VP motorer bygget i Sverige.

MD7 er en Albin. MD5 er en Marna.

Mellomstore motorer er, såvidt jeg vet, Indenor eller Perkins.

2001-2002-2003 er bygget i Sverige av Volvo. Deretter er det bare Perkins.

Hekkdrevene er bygget i USA av Volvo. Alle andre drev kommer fra ZF i Italia.

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...