Jump to content

Hvem er Volvo D2-55 produsert av?

lnjk

Recommended Posts

Ser i tråden "kaldstart volvo kad44" at det skrives at Volvo D2-55 er produsert av Perkins.

Mener å ha lest i en annen tråd at den er produsert i østen, tror det var Sydvesten som skrev det. Med dette som utgangspunkt, hvem er egentlig produsent av motoren?

-Konstruktøren? (Perkins?)

-Produsent av motorens viktigste deler? (som ikke nødvendigvis må være)

-"Byggeverksted"? (fabrikk i østen?)

-De som setter på skilt/merkelapp og selger den? (Volvo)

- ++?

:rolleyes:

Er Yanmar (f eks 4LHA STP) et rent Yanmar produkt? (Konstruksjon, støping, maskinering, produksjon og testing i Japan?)

Er Yanmar (f eks 4LHA STP) et rent Yanmar produkt? (Konstruksjon, støping, maskinering, produksjon og testing i Japan?)

LH(A )serien er satt sammen i USA med komponenter slik som kjølere etc fra USA.. LH serien er ren japansk motor.

LH serien som var tidligere har ikke sink i kjølerne sine (grunnet høyrere og dyrere legeringer i matrialet) LHA har sink i bøtter og spann siden de har "kjipet" ned på legeringene i kjølerne.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Og A-en i 4LHA står for America. Det betyr mulige småproblemer med oljelekkasjer, bl. a rundt den oljekjølte dieselpumpa.

Thorlyns kommentar er helt korrekt og vel verd å merke seg for alle som har en slik motor.

Jeg måtte selv finne frem til alle anodene i motor og kjøler/kjølevannsinntak da jeg fikk feil antall oppgitt av servicemann på 1.gangs service.

Jeg har funnet ikke mindre enn 7 stk totalt, men fikk beskjed om bare 4.

Motoren har nå gått 1200 timer og jeg følger nøye med på sinkanodene. De er svindyre, men det lønner seg ikke å være gjerrig på dem. Da får motor og kjøler et langt liv.

Spurte VP om det samme som trådstarter på båtmesse for noen år siden. Svaret var at D2-55 er bygget for Perkins av deres japanske samarbeidspartner Shibaura. Jeg mistenker konstruksjonen for å være japansk, ikke engelsk. Marinisert og markedsført av VP som marine-motor. (Eierforhold mellom Shibaura og Perkins vet jeg ikke hvordan er.)

På den D2-55A som jeg hadde fant jeg Shibaura preget på lokket på diesel matepumpe. I følge verkstedhåndbok var "Shibaura" preget/støpt i stemplene og benyttet som refreanse for hvilken vei stemplene skulle monteres.

Hadde kun gode erfaringer med denne motoren de 5 årene jeg hadde den.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Denne tråden er interessant for de av oss som har kjøpt ekte japanske motorer, marinisert i vest-europa.

Mange grein på nesa da jeg kjøpte en Vetus-Mitsubishi for 6 år siden. Jeg svarte de kritiske røster med at jeg fikk i pose og sekk, rimeligere og bedre motor enn Volvo Penta.

Og etterhvert som jeg skulle knekke litt (motor)koder for å handle billigere oljefiltre, så fant jeg ut at i industrisammenheng så var min ekte japanske Mitsubishi flittig benyttet i f.eks. Caterpillar og Volvo gravemaskiner mm.!!

Mvh.

Barsk II :sailing:

• 4 år senere...
  • 1 år senere...

Joda, skipsmotorer og store genset er laget i Sverige.

De mariniserer også bilmotorer til båtbruk.

Småmotorer? MD2 og MD3 og avarter er VP motorer bygget i Sverige.

MD7 er en Albin. MD5 er en Marna.

Mellomstore motorer er, såvidt jeg vet, Indenor eller Perkins.

2001-2002-2003 er bygget i Sverige av Volvo. Deretter er det bare Perkins.

Hekkdrevene er bygget i USA av Volvo. Alle andre drev kommer fra ZF i Italia.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...