lnjk Startet 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2010 Ser i tråden "kaldstart volvo kad44" at det skrives at Volvo D2-55 er produsert av Perkins. Mener å ha lest i en annen tråd at den er produsert i østen, tror det var Sydvesten som skrev det. Med dette som utgangspunkt, hvem er egentlig produsent av motoren? -Konstruktøren? (Perkins?) -Produsent av motorens viktigste deler? (som ikke nødvendigvis må være) -"Byggeverksted"? (fabrikk i østen?) -De som setter på skilt/merkelapp og selger den? (Volvo) - ++? Er Yanmar (f eks 4LHA STP) et rent Yanmar produkt? (Konstruksjon, støping, maskinering, produksjon og testing i Japan?) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeg har en D1-20 med Volvo penta 130 seildrev. Det står kubota på blokka, perkins på dieselpumpa, zf på drevet, men på embalasjen stod det: Volvo Penta made in england Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Når jeg tar av lyddemperen på insuget på min D2-55 dukker det opp et skilt hvor det stpr noe sont som: "Bygd i england av Perkins" Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Er Yanmar (f eks 4LHA STP) et rent Yanmar produkt? (Konstruksjon, støping, maskinering, produksjon og testing i Japan?) LH(A )serien er satt sammen i USA med komponenter slik som kjølere etc fra USA.. LH serien er ren japansk motor. LH serien som var tidligere har ikke sink i kjølerne sine (grunnet høyrere og dyrere legeringer i matrialet) LHA har sink i bøtter og spann siden de har "kjipet" ned på legeringene i kjølerne. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 BY serien er lagd av BMW Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Og A-en i 4LHA står for America. Det betyr mulige småproblemer med oljelekkasjer, bl. a rundt den oljekjølte dieselpumpa. Thorlyns kommentar er helt korrekt og vel verd å merke seg for alle som har en slik motor. Jeg måtte selv finne frem til alle anodene i motor og kjøler/kjølevannsinntak da jeg fikk feil antall oppgitt av servicemann på 1.gangs service. Jeg har funnet ikke mindre enn 7 stk totalt, men fikk beskjed om bare 4. Motoren har nå gått 1200 timer og jeg følger nøye med på sinkanodene. De er svindyre, men det lønner seg ikke å være gjerrig på dem. Da får motor og kjøler et langt liv. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Spurte VP om det samme som trådstarter på båtmesse for noen år siden. Svaret var at D2-55 er bygget for Perkins av deres japanske samarbeidspartner Shibaura. Jeg mistenker konstruksjonen for å være japansk, ikke engelsk. Marinisert og markedsført av VP som marine-motor. (Eierforhold mellom Shibaura og Perkins vet jeg ikke hvordan er.) På den D2-55A som jeg hadde fant jeg Shibaura preget på lokket på diesel matepumpe. I følge verkstedhåndbok var "Shibaura" preget/støpt i stemplene og benyttet som refreanse for hvilken vei stemplene skulle monteres. Hadde kun gode erfaringer med denne motoren de 5 årene jeg hadde den. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Barsk IV Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Denne tråden er interessant for de av oss som har kjøpt ekte japanske motorer, marinisert i vest-europa. Mange grein på nesa da jeg kjøpte en Vetus-Mitsubishi for 6 år siden. Jeg svarte de kritiske røster med at jeg fikk i pose og sekk, rimeligere og bedre motor enn Volvo Penta. Og etterhvert som jeg skulle knekke litt (motor)koder for å handle billigere oljefiltre, så fant jeg ut at i industrisammenheng så var min ekte japanske Mitsubishi flittig benyttet i f.eks. Caterpillar og Volvo gravemaskiner mm.!! Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Denne perkins 104-22 motoren har vel noen likhetstrekk med Volvos D2-55? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Største avviket fra VP ser ut til å være fargen! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hansi Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Og folk kjøper originale VP deler i bøtter og spann til en pris som er minst 3 ganger så dyre. Bare lureri hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
PFG Svart 8.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2014 Du kan kjøpe alle delene til D2 hos Perkins. Prisene er rundt halve av det volvo forlanger og leveringen er mye kjappere. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 15.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2015 Løfter denne tråden litt. Skal det stå et skilt på motoren som viser om det er D2-55A, B etc? Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 På min Volvo D1 står der Perkins Shibaura. Og hvor er den så produsert? Jo selvsagt i China. http://china.cat.com/cda/layout?m=315919&x=7&id=1629444 Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Volvo Penta MD22L er også en Perkins Prima M50. De har en tendens til å kjøpe motorer, male de grønne og ta tre ganger prisen for reservedeler. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mons Olav Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Trodde at Volvo Penta hadde egen motorfabrikk i Sverige ?Produserer de ingenting der? Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mulligan Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 Joda, skipsmotorer og store genset er laget i Sverige. De mariniserer også bilmotorer til båtbruk. Småmotorer? MD2 og MD3 og avarter er VP motorer bygget i Sverige. MD7 er en Albin. MD5 er en Marna. Mellomstore motorer er, såvidt jeg vet, Indenor eller Perkins. 2001-2002-2003 er bygget i Sverige av Volvo. Deretter er det bare Perkins. Hekkdrevene er bygget i USA av Volvo. Alle andre drev kommer fra ZF i Italia. Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Lars Svart 16.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2015 (redigert) Kom over denne tråden som jo må være veldigt lærerik for oss alle med liten kunnskap om hvor motorene kommer fra. Kan ikke dere som kan dette med motorer oppdatere denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/76619-hvem-lager-egentlig-dieselmotorene/?hl=%20mercedes%20%20sole Redigert 16.Mai.2015 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Nå har jeg altså nettopp kjøpt meg en snekke med D2-55. Kan jeg da bare kjøpe Perkins deler? Hvem er det som selger Perkins deler i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.