Jump to content

Noen som kjenner combijolla?

Odd H

Recommended Posts

Skal i gang med rep av familiens første båt og lurer på om noen husker denne og kanskje har en brosjyre eller utfyllende info om denne utrolig flotte jolla.

Jolla er bygget i kaldbakt mahogny hos DYNO(?) og er 10 fot.

Min far kjøpte jolla hos Albert Bøe (Larvik) i 62 og prisen var ca 1500,-

Murstad seilskole brukte denne og VG-jolla (rød/hvit) hadde denne som støpeform.

Mener jeg har sett Y/S Staybright med ei slik jolle oppe på dekk over akterkarbin.

Gleder meg til å ta fatt på jobben!

Ja jeg husker Combijolla godt! Asker seilforening (tidligere Blakstad seilforening) hadde 4-5 stykker av dem.

Vi junior medlemmer brukte dem mye, har mange fine minner fra den tiden.

Mahogny farget ja og blått seil, mener å huske et skilt i akterspeilet hvor det stod: Produsert av Norsk Presstoff Industri.

Combijolla seila minst like godt som Ajolla.

Til Bøljan!

Stemmer det ja, blått seil, men husker du den hadde innsydd ei hel peanøtt i seilet?!

Vi har komplett båt med seil i god stand og kan bekrefte at jolla seiler godt.

Den er også fantastisk lettrodd.

Min far (87) mener å huske at båten ble lagd på DYNO-sprengstoffindustrier.

Han forteller også at han ble oppmerksom på båten på grunn av jenta som var avbildet i brosjyreposteret i butikken.

Til det er det vel bare å si at vi mannfolk er lette å avlede, da som nå :lol: !

Her i fjorden hadde vi syv stykker. vi dannet egen seilforening, Kalvefjorden seilforening. Vi arrangerte flere jolleseilaser hver sommer. Min jolle pusset jeg opp for guttungen i 1995. Brukte West-epoksy. Jeg måtte bygge opp bauen på nytt, da de hadde brukt heftstift til å hefte fast fineren i bauen. disse rustet, sprengte og lagde grobunn for råte.

Båten ble fin:

kombijolla_1.jpg

Jeg har rigg ror og kjøl liggende, men Jolla er avsluttet! :smiley:

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Ref #4

Yepp! Stemmer det :yesnod: hel peanøtt som logo i seilet.

Husker også hvor morro det var når vi seila fra gutta med Ajolle

Min neste trinn ble OK jolle. Skulle gjerne hatt en komplett Combijolle idag som lettbåt :lol:

Så om noen vet om et någenlunde helt eksemplar som er tilsalgs så skrik ut!!!

Redigert av Bøljan (see edit history)
  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Da er vi (jeg er bror til trådstarter) kommet i kontakt med fyren i Statene. Han er interessert i bilder fra hele verden, så det er sikkert bare å ta kontakt via hjemmesiden hans.

Jolla som er avbildet under, tilhører Staybrite og ble fotografert på Trebåtfestivalen i Risør i 2005. Jeg tror den er en gjenganger der...

pict1213.jpg

Nydelig båt dette. Noen som vet mer om måten den ble bygget på? Finer eller strips, og hva ble den limt med?

Jeg har tilgang til en orange plast variant. Hvem laget disse? Fikk nesten lyst til å lage maler og bygge meg en tre variant :yesnod:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Jeg har tilgang til en orange plast variant. Hvem laget disse? Fikk nesten lyst til å lage maler og bygge meg en tre variant :yesnod:

Eg veit at brødrene mine og nokre andre i Sjøspeideren i Sandnes støypte form utapå ein trejolle, og støypte mellom 4 og fem oransje kombijoller ein gong midt på 70-talet. Desse var oransje. Kan det henda at du har fått tilgang til ein av dei?

• 1 år senere...
  • 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...