oslofjord Startet 2.Februar.2010 Del på Facebook Startet 2.Februar.2010 (redigert) Junior på 16 år er klar for fjorden til sommeren med skjærgårdsjeep....helt lovlig....men er det likevel noen som er skeptisk til egne ungdommer som kaptein eller passasjer i raske skjærgårsjeeper uten voksne ombord ?? Redigert 2.Februar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hvis du bytter ut "kaptein" med "båtfører" og "sertifikat" med "bevis", så skal jeg svare i pollen din..... Sitér dette innlegget Link to post
KnutK Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hvis du bytter ut "kaptein" med "båtfører" og "sertifikat" med "bevis", så skal jeg svare i pollen din..... ...... og du trenger ikke svare..... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hvis du bytter ut "kaptein" med "båtfører" og "sertifikat" med "bevis", så skal jeg svare i pollen din..... Sta som Taurus Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Sjøkaptein er en lovbeskyttet tittel, og båtførerbeviset har ikke status av å være et sertifikat. Det kan jo være greit å kalle en spade for en spade..... Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Artig å se hvor mye tid man er villig til å bruke for å få folk til å bruke de ordene man selv ville brukt. Selv i tilfeller da den uriktige ordbruken ikke fører til misforståelser. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
treklogg Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Sjøkaptein er en lovbeskyttet tittel[...] Men ikkje kaptein. Kven som helst har mogligheten til kalla seg "Kaptein", berre ikkje "Sjøkaptein" Sitér dette innlegget "Fast window went on reason" Link to post
BMP Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Fryktelig til hysteri om hvem som kjører båt. Har man lov og føre båten er det vel bare og legge ut. Jentungen vår fikk låne vår 35 fot cruser med 350 Hk motor fra hun var 16 år og det var da aldrig noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Har aldri brydd meg om aldersgrense for å la ungene kjøre båt. De er mer eller mindre vokst opp i båt så det har vært helt naturlig for dem. Nå er alle over 16 og båtførerbevis har de også. Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Brukes det bevisst mer autoritær språkbruk for å farge pollen? Er også enig i å kalle en spade for en spade. Ville forøvrig latt 16-åringen kjøre fritt, hvis hun/han var sjøvandt og har sunn fornuft. Selv hadde jeg 12" with med 20 yamaha da jeg var 9 år. Fra jeg var 11 kjørte jeg selv, uten voksen. Innen jeg nådde 16 år hadde jeg kjør SVÆRT mange båter raskere enn 50 knop - ALENE. Dårligste båtførerne er de over 45 som kjøper båt for første gang, og som da går for store, raske båter..... Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Syns dette er veldig person avhengig, noen er veldig beviste på hva de gjør, andre noen store bruse hoder, ville du latt din egen 16 åring være hjemme alene og arangere fest i deres hus? Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Må vel si at jeg håper det ikke blåser frisk bris eller mer på juniors første turer uten voksne. Når det er vindstille er det ganske udramatisk å feks. få tau i propellen. Ellers er jo gps kjekk og ha i grumsete farvann uansett om man er 16 eller 116..... Størst risiko er det vel på alentur nr 5 når man begynner å bli varm i trøye og kanskje har med "kuuule" passasjerer. Redigert 2.Februar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Det er vel helst der det butter, når man begynner og bli varm i trøya, og litt kjekkas..... og litt oppgiring av medpasasjerer Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) Juridisk er vel en 16åring båtfører (kaptein...) selv om en annen tenåring uten bevis holder litt i rattet....men det er vel best å ha restriksjoner på hvem som holder i ratt og gass på ungdomsturer...(?) Redigert 2.Februar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Yepp Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Vil også si at 16 eller 40... Det finnes folk på 40, jeg heller ikke hadde lånt ut båten til, Alt har med mage følelse og gjøre.... Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Har aldri brydd meg om aldersgrense for å la ungene kjøre båt. De er mer eller mindre vokst opp i båt ............ Hva med å kjøre moped før fylte 16, eller bil før fylte 18, alene ???? Joda, noen (mange) gjør det også, i alle fall moped. Men hva med den dagen det eventuelt går galt??? Ungene skader seg selv eller andre??? Forsikringsoppgjør?? Er det ikke like greit å bry seg om aldersgrensene? Er det opp til hver enkelt å velge hvilke regler vi ønsker å følge? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Er jo der det stopper ofte da , at gammlingane ikke tør å la ungane bruke båten .Eller det at ungane ikke kan få reise på helgtur aleine,litt dumt syntes jeg da. Ser flere foreldre er overnærvøse bare ungane skal bruke jolla litt ,da står dem å ser hele tia å maser og styrer .La ungane dine få lov til å reise bort i helgene om dem vil og la dem bruke båten om det passer sånn,det er jo sånn dem lærer .Ikke av å ikke få lov ,også gjør dem dette "ulovlig" .Da er det lett for at det skjer no,da er dem jo litt nærvøse for at dem ikke skal bli tatt . Vi har mange ungdommer i havna her hos oss ,dem har fått en plass på ei brygge alle sammen .Sånn at dem kan være sammla å holde på med sitt , stadig det er litt høy musikk å kansje på grensa når det gjelder farta .Men er det ikke værre enn det ,da er det ikke mye å klage på .Mange av disse ungdommene har kjøpt seg båter med store motorer til komfen ,å noen låner ribben av pappa.Men tenk så deilig å vite at ungane dine er i havna , eller rundt her sammen med mange andre å skrur båt å har det morro.Værre å se dem som ikke holder på med detta,dem som surrer rundt på kjøpesentra som du da kansje ikke aner hvor er eller holder på med. Nei la ungdommen kose å gi dem litt annsvar,det tjener du mye på .Har selv to døttre på over 20 nå da,men dem var da på turer å sånn .Det lille vi nekta dem ,det godtok dem som regel.Å jeg vil mene det at dem har det da blitt folk av ,så gi dem annsvar så får du respekt tilbake . Blei kansje litt mye detta ,men fikk lissom ikke stoppa Jeg er enebarn og ikke bortsjemt ,men jeg kjørte båt fra jeg var guttunga i Svelvikstrømmen .Jeg å gutta reiste på helgturer lenge før vi var både 16 å 18,har klart meg sånn nogenlunde vil jeg mene.Sikkert dem som mener at jeg ikke er helt i vater,men dem om det Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
tomu Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hva med å kjøre moped før fylte 16, eller bil før fylte 18, alene ???? Joda, noen (mange) gjør det også, i alle fall moped. Men hva med den dagen det eventuelt går galt??? Ungene skader seg selv eller andre??? Forsikringsoppgjør?? Er det ikke like greit å bry seg om aldersgrensene? Er det opp til hver enkelt å velge hvilke regler vi ønsker å følge? Jeg føler det er mindre risiko ved kjøring av båt. Det er også vbanlig at en 16 åring har "øvekjørt" mye mer sammen med voksne, enn hva som er vanlig med moped (da voksne ikke kan sitte bak på moped). "Hvis det skjer noe" er ikke så relevant. "Hvis det skjer noe" er like trist om det skjer etter fylte 16 år, og er noe vi øver for å unngå. Dersom det skjer før fylte 16 år tar jeg regninga for min familie, om det er det økonomiske du sikter til. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Dersom det skjer før fylte 16 år tar jeg regninga for min familie, om det er det økonomiske du sikter til. Hva blir regningen di på tror du om poden under 16 kjører ihjel en liten tass? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sleipner93 Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Er 16 år selv og har egen 25 fots motorbåt/snekke som jeg tusler rundt i hver sommer. Kjempehyggelig og kjekt, foreldre var selvsagt litt skeptiske og redde i begynnelsen. (For å få lov måtte jeg ha ta båtførerbevis). Men etter noen år på sjøen i egen båt nå går det så greit atte! Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Hva blir regningen di på tror du om poden under 16 kjører ihjel en liten tass? Reginga blir uvesentlig i forhold til hva både poden og jeg må leve med resten av livet. Hva ville du ha gjort hvis 15 åringen hadde syklet på en liten tass som hadde forvillet seg ut i en bratt bakke? Jeg ville hatt samme vonde følelse. Regningas størrelse er uvesentlig. Men jeg hadde tatt den. Dette blir satt veldig på spissen. Det er svært sjelden dødsulykker på sjøen som følge av 16-17 åringers verk. Størst sannsynlighet er at man dør i hjemmet.... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 Reginga blir uvesentlig i forhold til hva både poden og jeg må leve med resten av livet. Hva ville du ha gjort hvis 15 åringen hadde syklet på en liten tass som hadde forvillet seg ut i en bratt bakke? Jeg ville hatt samme vonde følelse. Regningas størrelse er uvesentlig. Men jeg hadde tatt den. Størst sannsynlighet er at man dør i hjemmet.... Samme for meg, men det er en viss forskjell på de eksemplene du nevner. Det ene er en ulykke og det andre er et lovbrudd, og hvis noen dør i hjemmet så slipper vel du å betale for det. Men..når alt dette er sagt så kjørte begge mine poder også båt før de ble 16... Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
tomu Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 (redigert) ...Og i Nazi-tyskland var det ulovlig å hindre Nazistene... Greit at noen gjorde det likevel;-) Våre moralske grenser er forskjellige. Noen lar barna kjøre ulovlig båt når de er 11 eller 15. Andre ligger 2 km/t over fartsgrensa. Eller kanskje 4, eller kanskje til og med 12. Hvor går din grense? Hvor mye var det faren for dødsulykker stiger med når vi øker farten med 10 kmt igjen? Vi må heldigvis utøve litt skjønn også. Målet må være å la poden lære så mye som mulig fornuft før de utsettes for det virkelige livet. De fleste bryter lover. Redigert 2.Februar.2010 av tomu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Februar.2010 Del på Facebook Svart 2.Februar.2010 ...Og i Nazi-tyskland var det ulovlig å hindre Nazistene... Greit at noen gjorde det likevel;-) Våre moralske grenser er forskjellige. Noen lar barna kjøre ulovlig båt når de er 15. Andre ligger 2 km/t over fartsgrensa. Eller kanskje 4, eller kanskje til og med 12. Hvor går din grense? De fleste bryter lover. OK Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.