Frivakten Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Jeg er litt forbauset over at folk så åpent står frem og i praksis sier at de forbeholder seg retten til selv å velge hvilke regler, forskrifter og lover de vil følge. Det var da serdeles velskrevet. Og treffende. Helt enig. Til hobby-anarkistene vil jeg si at å ha et lite svin på skogen, ikke betyr at man er en svinepels. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
lgboat Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Hvis barnebarnet på 15 står til rors på 50.000-tonneren er det bestefar (skipperen) som har kommandoen. Ikke noe problem på havet. Verre i trangt farvann selvsagt, men er vi inne på noe av det samme? Den med båtførerbeviset er skipper og ansvarlig? Eller sagt med andre ord: Det er skiperens ansvar og an må bruke skjønn når det gjelder rormannens kvalifikasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 (redigert) .....Det er skiperens ansvar og an må bruke skjønn når det gjelder rormannens kvalifikasjoner. Jeg mener å huske å ha lest en notis om en alkoholpåvirket man ble dømt for å holde i rattet selv om den edrue konen hevdet å være juridisk båtfører..... så hvem som er ansvarlig fører er ikke så krystallklart. Jeg tror nok at det er juridisk trygt om junior på 16 lar lillesøster på 11 år holde i rattet fordi det da synes åpenbart at det er stiorebror som har kontrollen.......men vil det godtas at lillesøster på 15 år holder i rattet ? (Eller kan det da hevdes at hun er juridisk fører som er for ung...??) En uggen sak er om kompisser på 16 år uten båtførebevis ( hypotetisk) er bajasser bak rattet og forårsaker personskader og politiet godtar at de juridisk bare er å anse for passsjerer. Kan da den ene i hele gjengen som har båtførebevis måtte ta straffesretslig ansvar for alt det alle de andre i båten finner på...... Når likeverdig sjøvannte ungdommer bokstavelig talt er i samme båt kan det bli nye problemstillinger hvis ikke alle har bevis. Redigert 4.Februar.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 4.Februar.2010 Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 Du leser tydelig vis mer i det jeg skriver enn det som faktisk står der, Aldebaran :-) Jeg skriver at han skal få begynne på 15 foteren og trene/kjøre med denne, ikke at han nødvendigvis er alene i båten. Denne kjøpte jeg selv som konfirmant i 1983, med en 20 hester på (selv om bestefar satte 4 hesteren på istedet da han syntes den gikk for fort når han skulle bruke den) Vi har brukt den i mange år allerede, men han har kun sporadisk fått styre pga en tung teleflex styring. Videre at jeg skal også begynne å lære ham opp til å behandle 27 foteren med 200 hester. Videre må jeg si at jeg er mye mer trygg på at han skal få 15 foteren, her ute i havgapet, enn en liten loppe av en 10 foter. Det er begrenset hvor fort en solid 15 foter er med 15 hester 4takt kan kjøre, gjør den 14-15 knop ??? Men, ja, jeg er i prinsippet uenig med en lov som til de grader kan være diskriminerende kun mot alder og overhodet ikke tar hensyn til kunnskaper. Loven setter en grense på 10 knop, 18.52 km/time. Med et mopedførerbevis kan du kjøre 45 km/t, de fleste mopeder trimmes til å kunne kjøre 60 km/t, en god del til både 70 og 80 km/t. Ved å ta et skikkelig sertifikat kan 16 åringen kjøre lett motorsykkel i 100 km/t, lovlig. Samme 16 åring kan få kjøre fars Skoda, eller Ferrari, i 100 km/t når far er "lærer" På Island får man ta bilsertifikat når man er 17, i USA stort sett når man er 16... Ja, han kjører cross under tilsyn, selv er jeg en av hans trenere, så når jeg vet han er kompetent til å ferdes på sjøen, så skal han få lov til det ! Om vi kommer til å finne ham en annen båt, som er hans alene, vet jeg ikke mer, men det får vi komme tilbake til. Det er nok mange, veldig mange, som kun ser på at motoren er 10 hester, uansett hvor fort jolla går, og mange har jo og fjernet plomben på 10 hesteren, så den faktisk er på 15 hester. Slik sett anser jeg en 15 foter som tryggere for ham, enn en liten jolle, uansett hvilken motor som står på den ! Og ja, jeg synes loven faktisk er utdatert på dato i forhold til mange av de punktene jeg har nevnt over ! Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2010 At en båtvant 15 åring på 70 kilo bare skal få 9.9hk er like sprøtt som at en 6 åring på 30 kilo skal få båt med hele 9.9 hk. I gamledager var det far i huset som avgjorde om det ble 4 eller 25 hk på barna/ungdommene. Etter at øvre grnse på 9.9 hk kom kan et synes om om folk tolker det som at staten anbefaler selv de minste å få 9.9 hk. "Alle" fedre kjøper jo nå standard barnebåtpakkene med 10-12 fot og 9.9 hk uavhengig av alder, erfarenhet og lokale forhold. Med nye regler for ungdom over 16 år er det nok mange som senker skuldrene i trygg forvisning om at formynderstaten nå anbefaler intil 50 fot og ubegrenset hk. Istedenfor at ungdommen som i gamledager fikk låne familiebåten med mer enn 25 hk når det de var 14, 15, 16, 17...eller 30 år...avhengig av person/båt/kystforhold. Med ny statlig 16 årsgrense med båtførerprøven som bevis....vil 16 åringer med med loven i hånd kaste loss med familiens båt.....fordi alle andre 16 åpringer for lov til det med stalig autorisasjon.... 16 årsdagen blir det magiske moment som gir ungdommene adgang til familiens hestekrefter.....ikke foreldrenes dømmekraft. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Du leser tydelig vis mer i det jeg skriver enn det som faktisk står der, Aldebaran :-) Jeg skriver at han skal få begynne på 15 foteren og trene/kjøre med denne, ikke at han nødvendigvis er alene i båten. Jeg har gjort deg urett. Jeg leste at han skulle få kjøre selv, og det har du vitterlig ikke skrevet. Da er vi mer på linje, for jeg er også av den oppfatning av at opplæring kan starte tidlig. Forøvrig står jeg på mine synspunkter angående lover og forskrifter. Sitér dette innlegget Link to post
Aldebaran Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Når du påstår at folk har et lempfeldig forhold til lover og regler kan man stille motspørsmålet om det er mulig for noen å følge alle forskrifter og regler et helt båtliv.. 5 knops soner, redningsvester, fiskeriforskifter osv osv Er du overrasket ovewr at det til daglig er mange bilister som bryter loven ved å kjøre et par kilometer over fartsgrensen? Det er en prinsipiell forskjell her: Når jeg drar ut i morgenrushet med min bil, har jeg helt klart en intensjon om å følge lover og fartsgrenser. Om jeg et øyeblikk er over grensen fordi jeg følger køen, får det så være. Når jeg kjøper en gummijolle med 9,9HK til poden (om jeg hadde en pode....) så har jeg tatt et valg, og med vilje brutt lover og forskrifter. Jeg mener at det er en klar forskjell på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Så det du skriver er at du med viten og vilje ignorerer 16-årsregelen og lar en 10 åring håndtere en båt han ikke har lov til. Jeg er ikke i tvil om at han kan bli flink til å håndtere en båt når han starter så tidlig, men jeg er sterkt i tvil om det er fornuftig å lære ham at han ikke trenger å respektere lover og regler... Men hvor i allverden står det at en 10 åring ikke kan øve seg på kjøre å manøvrere båt under oppsyn av f.eks foreldre under kontrollerte forhold. Det får da være måte på skinnhellighet Kjenner til et tilfelle der en gutt under 16 år slo hagen med bensindrevet gressklipper hvorpå naboen ringte å tipset politiet fordi personer under 16 år ikke hadde lov å håndtere slikt redskap selv om det var i egen private hage. Om det finnes en lov for slikt vet jeg ikke. Dette er et eksempel på lik linjen med saken over Det må da være grenser for idiotiske saker å henge seg opp i Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Kan barn under 16 år, øve under oppsyn? Altså aleine i båten? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zenit Svart 5.Februar.2010 Del på Facebook Svart 5.Februar.2010 Med oppsynet ombord i båten bør nå vel barn under 16 år kunne øve seg under kontrollerte forhold Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Jeg har ikke lest hele denne lange tråden, men uansett i båten min er jeg skipper. Det samme gjelder lettbåten. Dette ansvaret tar jeg, låner jeg ut lettbåten er jeg skipper og ansvarlig. Uansett om det er poden, en kompis eller venninne. Alle må få anledning til å vise at de kan utvise sjømannskap og normal folkeskikk. Sånn har de fleste av oss fått opplæring. Skipperen må passe på at grensene for regler følges. Er vi enige om dette og om at annen oppførsel får konsekvenser går den nok bra Sitér dette innlegget Link to post
tomu Svart 6.Februar.2010 Del på Facebook Svart 6.Februar.2010 Jeg har ikke lest hele denne lange tråden, men uansett i båten min er jeg skipper. Det samme gjelder lettbåten.Dette ansvaret tar jeg, låner jeg ut lettbåten er jeg skipper og ansvarlig. Uansett om det er poden, en kompis eller venninne. Alle må få anledning til å vise at de kan utvise sjømannskap og normal folkeskikk. Sånn har de fleste av oss fått opplæring. Skipperen må passe på at grensene for regler følges. Er vi enige om dette og om at annen oppførsel får konsekvenser går den nok bra Her er vi veldig enige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.