Jump to content

Er dette godt kjøp? (Hjelp en fersking!)


jtkristensen

Recommended Posts

Har ikke peiling på båt, men står nå på terskelen til å kjøpe vår første.

 

Båten er en Nordkapp  16 fot, fra. ca. 1975. De ser strøken ut i skroget, nylakkert, ingen skader, nytrekte seter. Lit tdefekt kalesjestenger/kalesje.

 

Motoren er en Mercury 90 hester -93-modell. Stort sett gått i ferskvann. Ny propell. Selge skal fiksedefekt power trim før kjøp, samt skifte starter pga. startproblemer.

 

Vi får med en Gaupen henger uten brems, vet ikke modell eller str. samt tube, radio/CD med veksle, dregg, fendere etc.

 

Selger skal ha 58.000 for denne, er det et smart kjøp?

Link to post

Båten er jo unektelig gammel da, har du bilder av skroget før det ble lakkert? Blir alltid mistenksom når noen selger noe som er nylakkert, det kan være for å skjule noe som ikke tåler dagens lys.....

 

Når det gjelder motoren, sjekk undervannshuset nøye at det ikke er noen synlige skader. Sjekk også giroljen dersom det er mulig. Hør med eier når den ble skiftet sist. Ta også en kikk på startkransen, har vært ute for at det er den som har vært problemet og ikke selve startmotoren. Ellers se over hvordan den ser ut rent eksteriørmessig, også under dekselet. En pent holdt motor er gjerne pen å se på også! Sist, men ikke minst - dra på prøvetur og lytt etter evt. ulyder ved belastning. Har du turteller, sjekk også at motoren opererer innefonfor anbefalt turtallsområde - hvis ikke er propellen feil. Spør også selger om det finnes noe dokumentajon på vedlikehold (dog betyr ikke mangel på slikt at vedlikeholdet har vært mangelfullt)

 

Når det gjelder prisen, orienter deg litt på f.eks finn.no og sjekk prisen på tilsvarende båter, inntuitivt synes jeg kanskje det er i meste laget, alderen tatt i betraktning - men dette har jeg ikke peiling på!

 

Lykke til!

Link to post

I tillegg til det som er nevnt i innlegget foran:

 

- Du kan jo sjekke opp hvorfor det måtte byttes propell. Dersom den forrige hadde vært borti noe hardt kan det være skjevheter i propellakslingen/skader i gear-drevene.

 

- En måte å sjekke tilstanden på vannpumpe/impeller er å kjøre bakover i 3-4 minutter og sjekke at ikke alarmen for "varm motor" går. Dårlig impeller avslører seg lettest da pga. av at kjølevannsinntaket er foran på undervannshuset, og når du går bakover klarer ikke en dårlig impeller å pumpe inn nok kjølevann.

 

- Når det gjelder hengeren, så bør du sjekke at den har stor nok lasteevne til at du lovlig kan frakte denne båten (båt: 500Kg? + motor: 100kg + bensin og diverse: 100kg = min. 700kg).

 

- Inkludert hengerens egenvekt (200kg?) må altså bilen din ha lov til å trekke hengervekt uten brems på i størrelsesorden 900kg. Dette er det de færreste "vanlige" biler som kan (sjekk i vognkortet)! Du bør også være oppmerksom på at med en henger uten brems kan du maks kjøre i 60km/t med båten på.

 

- Hvis du har muligheter for det, bør du også jekke opp hengeren på en side av gangen, slik at du får sveivet rundt hjulene og lyttet etter rumling som kan tyde på defekte hjullagre. Enkelte hengere blir duppa ganske langt ned i vannet når båten skal av/på, og da varer som regel ikke lagrene så lenge.    

 

Hvis alt er i orden er vel ikke prisen så gal, men henger uten brems er en klar ulempe hvis du har planer om å dra båten med deg på lengre turer enn bare fra og til vinteropplag.

 

Lykke til med forhandlingene!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...