Jump to content

Manual til Mariner 8hk


Steinsvigen

Recommended Posts

Hei .. Problemet med denne motoren var at det slutta å gå fram .. tappa ned oljen i Gear huset (nedre) oljen var meget dårleg (gulkvit). tappet av og vasket mange ganger igjennom til det kom rein veske ut .. Det som eg lurer på no er når den står i fri sviver den fint rundt og setter eg den i reverse går den i gear propellen er LÅST begge veger . Men når eg setter den i forward er den Berre låst ein veg . (den rette)

mens den andre vegen høyrer eg berre klikk klikk (trur det er clutc platene?? ) den lyden var ikkje den da den gamle vannoljen var der bare ein liten lyd. kan det være den gamle oljen så var fråsen CA -12 grader ute .måtte varme omm gearhuset for å få den gamle oljen ut .

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Det som eg lurer på no er når den står i fri sviver den fint rundt og setter eg den i reverse går den i gear propellen er LÅST begge veger . Men når eg setter den i forward er den Berre låst ein veg . (den rette)

mens den andre vegen høyrer eg berre klikk klikk (trur det er clutc platene?? )

 

Høres helt normalt ut ....

På mange modeller er revers delen på clutchen laget ( clutch dog ) med rette gripeflater.... derav låst i begge retninger .

Forover giret og clutchen er laget slik at det glipper over ( klikke lyden ) hvis en prøver å rotere propellen i normal forover retning, prøver du å vri propellen "feil" vei vil den låse ..... MEN roter MOTOREN riktig vei da vil clutchen låse....

( er laget slik for å hindre en alt for brå nedbremsing hvis en går kjapt ifra full til null gass, propellen vil da kunne rotere "fritt" )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Kommentar fra moderator:
Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering.
Høres helt normalt ut ....

På mange modeller er revers delen på clutchen laget ( clutch dog ) med rette gripeflater.... derav låst i begge retninger .

Forover giret og clutchen er laget slik at det glipper over ( klikke lyden ) hvis en prøver å rotere propellen i normal forover retning, prøver du å vri propellen "feil" vei vil den låse ..... MEN roter MOTOREN riktig vei da vil clutchen låse....

( er laget slik for å hindre en alt for brå nedbremsing hvis en går kjapt ifra full til null gass, propellen vil da kunne rotere "fritt" )

 

 

Arne Kjetil

 

 

Takker for eit meget bra svar .. God Helg

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei og god kveld folkens. :cheers:

Har eit spørsmål ang min 8 hk mariner.. Det gjelder kjølinga på denne,skal det kun komme kjøling fra toppen av motoren og ingen ting ilag med eksosen ? Den kjølinga som kommer fra toppen er ganske varm men den er meget tykk stråle som kjem ut der .Føler bare at stamma blir litt varm Da ingen kjøling kjem fra eksosen fra stamma ..Det gjer det på min Johnson 4 hk :eek:

 

mvh Frode

 

mariner8hk.jpg

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...