Steinsvigen Startet 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2010 Noen som har ein rep /service manual til ein 8 hk mariner ca 88 -89 mod ? Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Hasla 26 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Bare kort innpå du har ikke ekstra gasser til denne liggende eller delemotor. trenger dette. :smiley:Den jeg har går som en klokke gjorde i hverfall for 5 år siden men guttungen har knekt gasseren. Redigert 2.Februar.2010 av Hasla 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Droll Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Noen som har ein rep /service manual til ein 8 hk mariner ca 88 -89 mod ? Mulig det , har en elektronisk service manual som muligens passer... send meg epost adressa hvis interesse . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Arvid_A Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Hei! Ikke servicemanual, men diverse splittegninger finner du her. Skroll nedover til du finner riktig 8hk-modell i hht. serienummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Takker :-) Mulig det , har en elektronisk service manual som muligens passer... send meg epost adressa hvis interesse . Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Steinsvigen Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hei .. Problemet med denne motoren var at det slutta å gå fram .. tappa ned oljen i Gear huset (nedre) oljen var meget dårleg (gulkvit). tappet av og vasket mange ganger igjennom til det kom rein veske ut .. Det som eg lurer på no er når den står i fri sviver den fint rundt og setter eg den i reverse går den i gear propellen er LÅST begge veger . Men når eg setter den i forward er den Berre låst ein veg . (den rette) mens den andre vegen høyrer eg berre klikk klikk (trur det er clutc platene?? ) den lyden var ikkje den da den gamle vannoljen var der bare ein liten lyd. kan det være den gamle oljen så var fråsen CA -12 grader ute .måtte varme omm gearhuset for å få den gamle oljen ut . Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Droll Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Det som eg lurer på no er når den står i fri sviver den fint rundt og setter eg den i reverse går den i gear propellen er LÅST begge veger . Men når eg setter den i forward er den Berre låst ein veg . (den rette)mens den andre vegen høyrer eg berre klikk klikk (trur det er clutc platene?? ) Høres helt normalt ut .... På mange modeller er revers delen på clutchen laget ( clutch dog ) med rette gripeflater.... derav låst i begge retninger . Forover giret og clutchen er laget slik at det glipper over ( klikke lyden ) hvis en prøver å rotere propellen i normal forover retning, prøver du å vri propellen "feil" vei vil den låse ..... MEN roter MOTOREN riktig vei da vil clutchen låse.... ( er laget slik for å hindre en alt for brå nedbremsing hvis en går kjapt ifra full til null gass, propellen vil da kunne rotere "fritt" ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Steinsvigen Svart 5.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Høres helt normalt ut ....På mange modeller er revers delen på clutchen laget ( clutch dog ) med rette gripeflater.... derav låst i begge retninger . Forover giret og clutchen er laget slik at det glipper over ( klikke lyden ) hvis en prøver å rotere propellen i normal forover retning, prøver du å vri propellen "feil" vei vil den låse ..... MEN roter MOTOREN riktig vei da vil clutchen låse.... ( er laget slik for å hindre en alt for brå nedbremsing hvis en går kjapt ifra full til null gass, propellen vil da kunne rotere "fritt" ) Arne Kjetil Takker for eit meget bra svar .. God Helg Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Steinsvigen Svart 14.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2010 Hei og god kveld folkens. Har eit spørsmål ang min 8 hk mariner.. Det gjelder kjølinga på denne,skal det kun komme kjøling fra toppen av motoren og ingen ting ilag med eksosen ? Den kjølinga som kommer fra toppen er ganske varm men den er meget tykk stråle som kjem ut der .Føler bare at stamma blir litt varm Da ingen kjøling kjem fra eksosen fra stamma ..Det gjer det på min Johnson 4 hk mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.