Jump to content

Koble sammen Garmin 420 kartplotter med M-Tech MT500 vhf

jørn

Recommended Posts

Hei Jørn.

På MT-500 fulgte det med en kabel i esken for kobling med NMEA 0183. Denne er ferdiglaget for den koblingen du skal gjøre.

Er en rød og en brun kabel som skal kobles til. På min plotter fant jeg tilsvarende rød og brun ut. Finner du dette er saken grei.

Har selvfølgelig lest brukerveiledningen, uten at jeg blir noe klokere av den grunn. Ikke noe plug and pray på denne, mange løse kabler bare.

Finner brun både på vhf og kartplotter, den røde finnes kun på Vhfen (rosa på plottern?) Finnes dog rosa på begge.

Har søkt her inne, men finner ikke noe om nevnte produkter.

Redigert av jørn (see edit history)
Hei. Jeg har kjøpt meg en Garmin 420 kartplotter, denne ønsker jeg å koble med M-Tech MT500 vhf for å få benyttet DSC med posisjon. Hvilken kabler skal da til hvor?

Hei

Har selv en 525 som er kopplet opp til en MT 500 Vhf.

Slet med den en stund, tok kontakt med Garmin sin suport, og de jobbet litt de med. Ser at Hansi har lagt ut kopplingskjema, og det prøvde jeg også og følge, men det gikk ikke. Om jeg nå ikke husker helt feil er det kun den ene ledningen som skal kopples sammen med GPS, den andre skal gå til jord - men husker ikek hvilke.

Også må du åpne NEMA ut/inngangen på GPS en.

Når jeg ser på skjema nå, så skal den sorte fra GPS direkte til jord, og brun til inngang på VHF, men sjekk den for sikkerhetsskyld med Garmin

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Ifølge det skjema det vises til her skal du bruke BLÅ ledning fra plotteren (Merket TX utgang) og koble denne til Mtech sin RX +inngang

Sort ledning fra plotter (NMEA jord) skal koblest til Mtech RX minus, NMEA inn. Husker ikke fargene og bruksanvisningen på radioen ligger i båten.

TX betyr transmit og RX betyr Recieve

Kobles ved å bruke koblingsklemme, skjøtehylse eller kan loddes.

Du finner tegning i bruksanvisningen din.

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Når jeg ser på skjema nå, så skal den sorte fra GPS direkte til jord, og brun til inngang på VHF, men sjekk den for sikkerhetsskyld med Garmin

Dette tror jeg blir feil. Hvis du ser på skjema, så står det BRUN = RX altså motta. Dette er den ledningen der TX fra selve GPSen skal inn. Men spørsmålet til jørn var: hvordan kobler jeg Plotterens GPS signal til VHF.

Og da må man bruke TX NMEA fra plotter til VHFens RX inngang

Jeg går ut i fra jørn, at du allerede har et fungerende GPS signal på plotteren din?

Fungerende og fungerende.... Plotter er ikke koblet opp i båten. Både VHF og plotteren er bare koblet til 12 volt her hjemme. Betong rundt meg, så får ikke inn noe signal. Hadde tenkt å koble alt sammen her hjemme for å slippe å knote med det i båten.

Blir litt svimmel av alle fargene, kort fortalt: Jeg vil bare koble VHF og plotter sammen slik at i en nødssituasjon sendes min posisjon ut når jeg trykker disstres knappen på vhfen, og om mulig mota posisjon fra andre som er i nød inn på plotteren.

Du kobler enten blå (NMEA Tx port 1) eller grå (NMEA Tx port 2) til NMEA Rx+ på VHFen. I tillegg kobler du svart (jord) til NMEA Rx- på VHFen. Du må antagelig også inn i menyene på Garmin for å enable NMEA porten du har koblet til (1 eller 2).

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

• 3 uker senere...

Koplingen som vist over virket også mot M-tech 500 og Garmin 276c. Takk :wflag:

Ett lite tillegg spørsmål. Jeg har ikke fått registrert min Vhf enda. Skal på Vhf kurs nå til våren.

Men hva skjer dersom jeg tykker inn Distress knappen nå når den ikke er registret?

Men hva skjer dersom jeg tykker inn Distress knappen nå når den ikke er registret?

Ingen ting. Ingen DSC funksjoner kan brukes før MMSI-nummeret er programmert. Det nummert får du vel ikke før konsesjonen er i orden. Men jeg synes i alle fall du bør holde deg unna den røde knappen før du får behov for å bruke den.

Eivind

• 3 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...