Mulligan Startet 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2010 Vi har isvinter. Store og små fartøy har problemer. Men det er ikke så veldig uvanlig på denne del av kysten. Men har vi noe beredskap dersom noe skulle skje i en slik vinter? Scenario 1. En av de store fergene brenner mellom Torbjørnskjær og Færder. Hva kan settes inn for å berge og begrense? Scenario 2. En fullastet tanker på vei til Slagentangen går på Tjømebåen med stort utslipp som følge. Hva gjør vi nå? Håper på det beste? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Mine tanker 1. Helikoptere fungerer sånn omtrent som vanlig selv om det er is på sjøen. Men det går håpløst sakte å evakuere 1000++ passasjerer og mannskap på den måten. Skipets egne brannslukkingskapasiteter sliter nok med samme som alt annet i isen, det fryser. Assistanse fra andre skip: losbåter, redningsskøyter og fritidsbåter kan vi glemme på islagt vann. De andre fergene og diverse lastebåter kan nok rimelig enkelt komme til, men MOB-båter og slikt er nok lite anvendelige. De vil derimot kunne være nyttige som "mellomstasjon" for helikopterene, slik at de ikke trenger å kaste bort tid på å fly tur/retur fastlandet med evakuerte som ikke trenger akutt medisinsk hjelp. Etter litt tid vil isgående slepebåter, kanskje med en hale av ikke fult så isgående fartøy kunne komme fram, og da blir det vel litt mer mulig med båt-til-båt assistanse. Ser for meg at, om det skipet må evakueres raskt, så vil det skje i redningsflåter, som nok blir liggenede oppå isen omtrent rett ved siden av havaristen, disse må så etterhvert plukkes opp med helikopter og/eller isgående slepebåter/isbrytere og om det ikke er helt tett pakkis også av MOB-båter. Største utfordringen blir nok at folk som havner i vannet tar kveldsnytt rimelig fort, og at de i redningsflåtene nok også sliter etter ganske kort tid. 2. Hvis vi antar at oljen lekker ut, så er det vel de vanlige greiene med lenser og alt slikt. Lensene vil selvfølgelig ikke virke særlig bra, men isen vil også begrense oljens utbredelse en del og mer eller mindre fungere som lenser den også. Kulda vil og gjøre oljen tykkere, så råolje, kjip bunkers og slikt vil nok bli seig og ekkel og nærmest umulig å få pumpet opp eller skrapet av lensene. Fordelen er at det ikke er så særlig mye fugl og sel uti der når det er mye is uansett. Strender og slikt kan nok også slippe litt billigere unna, da de allerede er dekt med is. Ett stort problem er nok at mens oljeemulsjon kan pumpes på tankbiler, må nok snø/is med olje graves opp på lastebiler... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Vi har isvinter. Store og små fartøy har problemer.Men det er ikke så veldig uvanlig på denne del av kysten. Men har vi noe beredskap dersom noe skulle skje i en slik vinter? Scenario 1. En av de store fergene brenner mellom Torbjørnskjær og Færder. Hva kan settes inn for å berge og begrense? Scenario 2. En fullastet tanker på vei til Slagentangen går på Tjømebåen med stort utslipp som følge. Hva gjør vi nå? Håper på det beste? Har vi noe beredskap dersom tilsvarende skulle skje om sommeren? Ingen av redningsskøytene i fjorden er vel tøffe nok til å gå på Scenario 1 hverken sommer eller vinter. Fullastede tankere over 20.000 tonn har eskorte fra Hollenderbåen til Slagen. Ellers er vel all beredskap, sommer som vinter basert på at det forhåpentligvis er en privat taubåt i nærheten Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Ingen av redningsskøytene i fjorden er vel tøffe nok til å gå på Scenario 1 hverken sommer eller vinter. Det er akkurat det. Redningselskapet har ikke lenger noe redskap som kan brukes om vinteren. Losbåtene, både de bygget av Dockstavarvet og de bygget av SwedeShip, kan ikke ta seg fram i noe særlig is. "Nornen" er ikke noe mer enn en oppblåst blekkboks og håndterer heller ikke noe særlig med is. Det eneste offentlig eide fartøy som håndterer is er den lille "Ingeborg Platou" til Tønsberg Havnevesen. Og den har hærnfløttemeg fått kjørt seg denne vinteren. Det er heller ikke noe redningshelikopter. Ja, jeg vet at det finnes noe på papiret, men det er ikke noe annet en en av 212 maskinene til skvadronen på Rygge påmontert en vinsj. Og det er ikke akkurat noen arbeidshest a la Seaking. Dessuten er de ofte helt andre steder. Shuttle med helikopter til andre ferger vil gå dårlig. De har ikke helidekk. Den eneste med det er "Stena Jutlandica". Og å evakuere en og en person av gangen når det er sånn ca. 1500 ombord er ikke gjennomførlig. Jeg synes dette gir grunn til bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Ja så absolutt Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Aloha II Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Ja, jeg vet at det finnes noe på papiret, men det er ikke noe annet en en av 212 maskinene til skvadronen på Rygge påmontert en vinsj. Og det er ikke akkurat noen arbeidshest a la Seaking. Dessuten er de ofte helt andre steder. Nå er det vel stasjonert en sea king på rygge da. med 24timer vakt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Det ble kjøpt inn en Seaking etter "Scandinavia Star" ulykken som skulle stasjoneres på Østlandet. Distriktsmafiaen på Stortinget grep inn og fikk den flyttet til Vigra hvor den sto uvirksom i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Hentet fra Mil.no 330 skvadron på Rygge er et detasjement, noe som innebærer at mannskap fra de øvrige avdelingene deler på beredskapen. Fra august 2006 ble imidlertid et fast crew lokalisert på Rygge for å forankre skvadronens oppdrag på Østlandet. Helikopteret står i dag på én times beredskap hele døgnet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) 330 skvadron på Rygge er et detasjement, noe som innebærer at mannskap fra de øvrige avdelingene deler på beredskapen. Fra august 2006 ble imidlertid et fast crew lokalisert på Rygge for å forankre skvadronens oppdrag på Østlandet. Helikopteret står i dag på én times beredskap hele døgnet. Det høres jo bra ut. Men det finnes ikke mye flytende beredskap, faktisk ingen mellom Risør og Oslo (forsåvidt ikke om sommeren heller) Redigert 3.Februar.2010 av Fru Jacobsen (see edit history) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Just precis. Et helikopter, uansett type, fra eller til spiller ingen rolle. 10000 mennesker passerer mellom Færder og Torbjørnskjær på skip hver dag. Og beredskapen er fraværende. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Ja det er det desvere verre med. Og ved et scenario nr 1, hjelper nok ikke 1 stk helikopter, som tar 15 personer så mye. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Så godt som all beredskap langs kysten er fra statens side basert på at det finnes private aktører i distriktet, som f.eks taubåter med fi-fi anlegg, lokale havnevesen's båter, brannvesen, kystlag, fritidsflåten m.m + skøytene da som vel staten subsidierer noe. Men om noe skulle skje I DAG, da sitter vi kun igjen med en og annen taubåt som forhåpentligvis, muligens er i nærheten av havaristen Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Jeg trodde "Andenes" skulle komme hit, men de snudde i Arendal og gikk vestover igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Er alt eget redningsutyr tatt ut av fergene om vinteren? Det ville vel vært stort sett de samme resursene man ville brukt sommer som vinter - rent bortsett fra at man da også ville brukt noe av tyngre kaliber til å ploge is. Det står endel helikoptre på Sola også, Rygge ble vel oppretta mye for å dempe følelsene om at Sola var laaangt unna. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Da "Scandinavia Star" tok fyr kom svenskene først fra Gbg, så kom danskene fra Karup og deretter kom Seakingen fra Sola. Det er langt til Sola. En time med Dash-8. Redigert 3.Februar.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Er alt eget redningsutyr tatt ut av fergene om vinteren? Det ville vel vært stort sett de samme resursene man ville brukt sommer som vinter - rent bortsett fra at man da også ville brukt noe av tyngre kaliber til å ploge is. Det står endel helikoptre på Sola også, Rygge ble vel oppretta mye for å dempe følelsene om at Sola var laaangt unna. He he nei jeg antar at de beholder utstyret sitt også i vintersesongen, men poenget mitt er vel heller at staten har null -0- beredskap hverken om sommeren eller vinteren mellom Risør og Oslo, og mellom Egersund og Lofoten. Og om eks. "Color Fantasy" må evakuere i 2500 passasjerer i Oslofjorden i natt hvem skal picke opp alle disse som i verste fall ligger i delvis veltede/punkterte flåter i drivisen. Og om den står i flammer, hvem skal hjelpe til å slukke? Selvfølgelig setter jeg dette på spissen nå, men det har tross alt skjedd en del på fergefronten de siste årene som ikke er lett å glemme Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
2nd Trikker'n Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Er litt usikker med hva som ønsket oppnådd. Beredskapen i Oslofjorden er bedre enn den var før. Skal ferge og tanktrafikk forbys om vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 He he nei det var vel å ta i, men det er jo helt klart en mye større risiko ved å evakuere en stor ferge i drivis, og hvilke beredskap har vi i fjorden mener du? Ingen er min påstand Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Eller skal vi klemme til med en SKIKKELIG diskusjon her; bør fergene gå under slike forhold? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mulligan Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 En skulle kanskje innstille passasjertrafikken når det ikke er noen beredskap. Men trafikken er stor. Kanskje vi skulle få ei Kystvakt med ordentlig slepe og isberedskap. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Det ble kjøpt inn en Seaking etter "Scandinavia Star" ulykken som skulle stasjoneres på Østlandet.Distriktsmafiaen på Stortinget grep inn og fikk den flyttet til Vigra hvor den sto uvirksom i mange år. Den henger nå over hue på oss rett som det er - og den både tar av og lander på Rygge. De har døgnvakt med lege - og de er mye i lufta. Den Kystvakta du drømmer om - den må jo ikke være militær da - for da er det jo ingen som vil ha hjelp av den Vi så jo eksempel på beredskapen da helikoteret styrtet ved Horten. det tok vel 2 timer før dykkere var i vannet. Redigert 3.Februar.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Nå gikk KV Andenes i beredskap på ubestemt tid i Skagerak i fra i dag kl 0800. Hadde møte med kystverket i Arendal sentrum i formiddag. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
lippert Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Jeg tror vi alle kan være enige om at beredskapen alltid kan bli bedre. Så spørsmået blir heller hva er god nok beredskap? Og det igjen blir alltid et kost/nytt spørsmål kombinert med en ROS analyse. . Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Thorlyn Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Seaking er stasjonert på Rygge med 24 timers vakt.. den er mye i bruk og stadig ute og søker og hjelper til.. For noen år siden lurte de på og flytte den til Torp.. men dette ble skrinlagt.. så seaking det har vi.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Frivakten Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Når vi nå har oppdaget at vi likevel har en operativ SeaKing på Rygge, kan vi vel synse videre med isberedskapen hos våre nære og sære? naboer Dyre isbrydere ligger ubrugte hen De tre isbrydere har har ligget i hi i 13 år, sidst de var ude at sejle var i 1996. Alligevel betaler de danske havne 20 millioner kroner om året til staten for at have isbryderne liggende. En ordning som danske havne derfor nu vil af med. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.