Jump to content

Ny 10 meters elve/innsjøbåt til 6-700.000,-


Pelle Parafin

Recommended Posts

Dette er en typisk bobåt,bra med plass ombord,men liten motor/fart.Kansje det er dette som blir framtidens miljøbåter?

 

Tekniske spesifikasjoner

Lengde: 10.00 m

Bredde: 3.45 m

Dyptgående: 0.63 m

Høyde: 2.95 m

Motor: 20 Yanmar

Drivstoff: 200 L

Vanntank: 400L

Kloakk: 400L

Vekt: 3750 kg

Godkjent for: 8 pers.

Designer: Andrzej Skrzat

På spørsmål om båten tåler særlig sjø, svarer den hollandske forhandleren at han har kjørt den på Nordsjøsiden i opptil to meter høye bølger. Det var ikke komfortabelt, men båten tålte det bra.

 

LES OGSÅ:Hardbarket landgangsfartøy for folk flest

 

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=583865

Link to post
Båten er CE-klasse C, dvs. berekna på segling i elver og innsjøar. Ein bør vel ha dette i bakhovudet dersom ein kjøper båten til bruk langs Norges lunefulle kyst...

Og fra VG: "På spørsmål om båten tåler særlig sjø, svarer den hollandske forhandleren at han har kjørt den på Nordsjøsiden i opptil to meter høye bølger. Det var ikke komfortabelt, men båten tålte det bra."

 

Vet ikke helt om jeg hadde stolt på vurderingsevnen til en slik importør.

Link to post

Synes på en måte at båten faller mellom alle stoler. Ser litt "tøff" ut men yter bare 8 knop. Skal man ha 8 knops båt er vel en snekke koseligere?

 

Jeg ville uansett gått for en annen båt fra samme forhandler i samme størrelse bare litt dyrerer og med mast og kjøl og A klassifisering. Båten koster 660 000 Euro i Tyskland. Det betyr mellom 850 - 900 000 i Norge. Da få du en skikkelig seilbåt i denne størrelsen som er mye mer anvendelig.

 

 

EDIT: Hehe da var blueline litt raskere, med samme poenget.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

uups: Mente selfølgelig 660 000 NOK som betyr 850 - 900 000 med norsk moms. Men hovedpoenget er at en fin seilbåt for den pris som gir mer båt for pengene enn denne mellomløsningen. Denne båten er nok mest egnet for elver der en mast er et problem.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Ærlig talt skjønner ikke hvorfor man skal være så supermiljøvennlig og økonomisk..

kjøp en brukt scand29 for 600.000 mye mere båt for pengene.. mere miljøvennlig... tenk all energi og forurensinga det blir med å produsere en ny motor og nytt skrog.. nei da vil jeg heller kjøpe en gammel god båt med sikkelige sjøegenskaper.. er jo resirkulering det!

 

om pris og miljøeffekt er en issue så kjøp heller en dorry med 20-50hk.. den kan du tenne på om du ikke skal ha den lengre..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 3 år senere...

-morten- Nå har du messa i flere år om at gamle båter er helt ut på dato og at det er nye båter som gjelder... Skjedd noe?

jeg sier jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så supermiljøvennlig og økonomisk!!

 

Det er ikke miljøbevist å lage nye glassfiberskrog og nye motorer, når man kan ta en gammel båt med en eldre motor og overhale denne.. Folk tenker ikke totalbilde i det heletatt når det gjelder miljøvennlige farkoster..

 

Jeg har ikke endret mening ang gamle båter.. Miljøgevinsten er veldig liten mellom en såkalt miljøbåt ogen moderne ordinær båt med moderne dieselteknologi. Dette ser man også i bilverdenen at det er marginalt mellom en hybrid og en moderne ordinær bil. i tillegg er det energikrevende å lage batterier/energipakker, samt at disse må byttes etter noen år.

 

Når det gjelder å bruke tid energi og penger på å forske på miljøvennlige båter med alternativ fremdrift, er det faktisk nesten helt bortkasta! Vel og bra at vi Skandinaver og Europeere går som et godt eksempel. Fakta er at en supplybåt i nordsjøen forurenser like mye som hele den norske lystbåtflåten tilsammen..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Jeg ville uansett gått for en annen båt fra samme forhandler i samme størrelse bare litt dyrerer og med mast og kjøl og A klassifisering. -------------- Da få du en skikkelig seilbåt i denne størrelsen som er mye mer anvendelig.

 

Anvendelighet i båtsammenheng er høyst subjektivt. Selv har jeg tatt et bevisst valg: Motorbåt fordi det gir meg langt færre begrensninger i forholdt til hvor jeg kan ferdes. Og i mine farvann her på Sørlandet gjelder dette mange grunne områder og lave broer. Jeg ser seilbåtens fordeler i forhold til kabinplass og pris og kjenner flere som har kjøpt seilbåt av den grunn, selv om de "seiler" uten seil hele sommeren. :smiley:

Link to post

Blue Peter er den norske importøren av Delphia seilbåter i Norge. Daglig leder Per Øyvind Iversen er noe skeptisk med å begynne med motorbåt fra Delphia, men forteller til Båtliv at han vurderer båtene løpende. Han skal til Orust i helgen for å se den nye båten.

 

Konseptet er i seg selv spennende. Vi gikk nøye gjennom Delphia 1050 da den ble lansert i Düsseldorf, men vi synes den er for et marked med kanaler og innsjøer. For slike forhold er båten helt rock and roll, sier Iversen.

 

Sitat VG

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

med en så bred chine langt nede i baugen og grundt skrog vil en solgangsbris vi har her oppe i trøndelag gi masse harde slag. på stille sjø og stille elver uten strøm er den sikkert en grei boflåte.. Å lage et skrog er bestandig kompromi.. fokuserer man kun på et lettdrevet og stødig skrog, vil man ikke oppnå fine sjøegenskaper.. man trenger ikke teste denne båten i 2m bølger for å skjønne at skroget ikke er egnet for noe særlig sjø.. det ser man på baugkonstruksjonen... men så klart supert for å få god plass innvendig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...