Pelle Parafin Startet 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2010 Dette er en typisk bobåt,bra med plass ombord,men liten motor/fart.Kansje det er dette som blir framtidens miljøbåter? Tekniske spesifikasjoner Lengde: 10.00 m Bredde: 3.45 m Dyptgående: 0.63 m Høyde: 2.95 m Motor: 20 Yanmar Drivstoff: 200 L Vanntank: 400L Kloakk: 400L Vekt: 3750 kg Godkjent for: 8 pers. Designer: Andrzej Skrzat På spørsmål om båten tåler særlig sjø, svarer den hollandske forhandleren at han har kjørt den på Nordsjøsiden i opptil to meter høye bølger. Det var ikke komfortabelt, men båten tålte det bra. LES OGSÅ:Hardbarket landgangsfartøy for folk flest http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=583865 Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Hva blir prisen ferdig levert her i Norge da tro? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Båten er CE-klasse C, dvs. berekna på segling i elver og innsjøar. Ein bør vel ha dette i bakhovudet dersom ein kjøper båten til bruk langs Norges lunefulle kyst... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hansi Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Sikkert en grei farkost for de som ferdes på Mjøsa eller langt inne i Oslofjorden og ikke er utaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Båten er CE-klasse C, dvs. berekna på segling i elver og innsjøar. Ein bør vel ha dette i bakhovudet dersom ein kjøper båten til bruk langs Norges lunefulle kyst... Og fra VG: "På spørsmål om båten tåler særlig sjø, svarer den hollandske forhandleren at han har kjørt den på Nordsjøsiden i opptil to meter høye bølger. Det var ikke komfortabelt, men båten tålte det bra." Vet ikke helt om jeg hadde stolt på vurderingsevnen til en slik importør. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Sikkert godt nok for 90% av båtfolket i Norge. Er jo mye for pengene i forhold til norskbygget snekke. Blir spennende om vi etterhvert får snekkefolkets svar på Bavaria. Da tror jeg raskt snekker fra 80 tallet ikke lenger er gull på bruktmarkedet. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 CE klasse C er båter beregnet for bruk langs kysten i signifikant bølgehøyde 2m eller mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Da tror jeg raskt snekker fra 80 tallet ikke lenger er gull på bruktmarkedet. Det er det vel en stund siden de var uansett. Den tiden tror jeg er forbi, gulltiden altså. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Her er linken til den svenske importøren http://www.delphiayachts.se/delphia/1050.html Ser ut som en interessant båt som vil passe mange i dagens marked. Like mye boplass som i en moderne seilbåt også slipper man den teite bommen og masta. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Synes på en måte at båten faller mellom alle stoler. Ser litt "tøff" ut men yter bare 8 knop. Skal man ha 8 knops båt er vel en snekke koseligere? Jeg ville uansett gått for en annen båt fra samme forhandler i samme størrelse bare litt dyrerer og med mast og kjøl og A klassifisering. Båten koster 660 000 Euro i Tyskland. Det betyr mellom 850 - 900 000 i Norge. Da få du en skikkelig seilbåt i denne størrelsen som er mye mer anvendelig. EDIT: Hehe da var blueline litt raskere, med samme poenget. Redigert 3.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Ben Sin Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Har Euroen svekket seg veldig idag? Redigert 3.Februar.2010 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) uups: Mente selfølgelig 660 000 NOK som betyr 850 - 900 000 med norsk moms. Men hovedpoenget er at en fin seilbåt for den pris som gir mer båt for pengene enn denne mellomløsningen. Denne båten er nok mest egnet for elver der en mast er et problem. Redigert 3.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 (redigert) Denne båten er nok mest egnet for elver der en mast er et problem. Synes båten ser grei ut,minus er jo farten da,men går da bedre enn en seilbåt for motor.Da slipper du mast/kjøl og slingring ved kai,om det er litt vind.Hver sin smak heldigvis. Redigert 4.Februar.2010 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Ærlig talt skjønner ikke hvorfor man skal være så supermiljøvennlig og økonomisk.. kjøp en brukt scand29 for 600.000 mye mere båt for pengene.. mere miljøvennlig... tenk all energi og forurensinga det blir med å produsere en ny motor og nytt skrog.. nei da vil jeg heller kjøpe en gammel god båt med sikkelige sjøegenskaper.. er jo resirkulering det! om pris og miljøeffekt er en issue så kjøp heller en dorry med 20-50hk.. den kan du tenne på om du ikke skal ha den lengre.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kal-El Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 Har det ikke skjedd noe mer med 1050'en? Så 1350'en var testet av Broom idag. Blir det ikke suksess? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 5.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2013 -morten- Nå har du messa i flere år om at gamle båter er helt ut på dato og at det er nye båter som gjelder... Skjedd noe? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 -morten- Nå har du messa i flere år om at gamle båter er helt ut på dato og at det er nye båter som gjelder... Skjedd noe? jeg sier jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så supermiljøvennlig og økonomisk!! Det er ikke miljøbevist å lage nye glassfiberskrog og nye motorer, når man kan ta en gammel båt med en eldre motor og overhale denne.. Folk tenker ikke totalbilde i det heletatt når det gjelder miljøvennlige farkoster.. Jeg har ikke endret mening ang gamle båter.. Miljøgevinsten er veldig liten mellom en såkalt miljøbåt ogen moderne ordinær båt med moderne dieselteknologi. Dette ser man også i bilverdenen at det er marginalt mellom en hybrid og en moderne ordinær bil. i tillegg er det energikrevende å lage batterier/energipakker, samt at disse må byttes etter noen år. Når det gjelder å bruke tid energi og penger på å forske på miljøvennlige båter med alternativ fremdrift, er det faktisk nesten helt bortkasta! Vel og bra at vi Skandinaver og Europeere går som et godt eksempel. Fakta er at en supplybåt i nordsjøen forurenser like mye som hele den norske lystbåtflåten tilsammen.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Å manøvrere en såpass stor båt med mye vindfang og lite dyptgående med en 20hk Yanmar høres ut som litt av en prøvelse.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Møkkalasset Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Jeg ville uansett gått for en annen båt fra samme forhandler i samme størrelse bare litt dyrerer og med mast og kjøl og A klassifisering. -------------- Da få du en skikkelig seilbåt i denne størrelsen som er mye mer anvendelig. Anvendelighet i båtsammenheng er høyst subjektivt. Selv har jeg tatt et bevisst valg: Motorbåt fordi det gir meg langt færre begrensninger i forholdt til hvor jeg kan ferdes. Og i mine farvann her på Sørlandet gjelder dette mange grunne områder og lave broer. Jeg ser seilbåtens fordeler i forhold til kabinplass og pris og kjenner flere som har kjøpt seilbåt av den grunn, selv om de "seiler" uten seil hele sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Finner ingen Delphiaer på Finn.no. Må si at med så stor båt til så lav pris, synes jeg det er rart... Miljøaspektet er jeg ikke så opptatt av. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 (redigert) Blue Peter er den norske importøren av Delphia seilbåter i Norge. Daglig leder Per Øyvind Iversen er noe skeptisk med å begynne med motorbåt fra Delphia, men forteller til Båtliv at han vurderer båtene løpende. Han skal til Orust i helgen for å se den nye båten. Konseptet er i seg selv spennende. Vi gikk nøye gjennom Delphia 1050 da den ble lansert i Düsseldorf, men vi synes den er for et marked med kanaler og innsjøer. For slike forhold er båten helt rock and roll, sier Iversen. Sitat VG Redigert 6.Mai.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 6.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2013 Men kan ikke skjønne at den ikke duger med den største motoren langs kysten... Ikke til havs altså... Blir spennende å se hva som skjer fremover... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 Setter man inn en 50 hk, samt 2 gode thrustere burde denne være godt anvendelig i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2013 med en så bred chine langt nede i baugen og grundt skrog vil en solgangsbris vi har her oppe i trøndelag gi masse harde slag. på stille sjø og stille elver uten strøm er den sikkert en grei boflåte.. Å lage et skrog er bestandig kompromi.. fokuserer man kun på et lettdrevet og stødig skrog, vil man ikke oppnå fine sjøegenskaper.. man trenger ikke teste denne båten i 2m bølger for å skjønne at skroget ikke er egnet for noe særlig sjø.. det ser man på baugkonstruksjonen... men så klart supert for å få god plass innvendig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kal-El Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Var inne på den svenske nettsiden for Delphia, nå later det til at man kan få B-klassifisering mot et lite pristilllegg på 1050'en. Den kan da ikke være så verst hvis den får B-klassifisering vel?? Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.