Jump to content

Epifanes lakk og teak beis ,kan det blandes ?

Tine IV

Recommended Posts

Heisann har starta med å lakke innredinga og dørker , men jeg beisa ikke først som jeg pleier med andre ting jeg har brukt.Men nå bruker jeg Epifanes ,noe jeg aldrig har brukt før.Syntes det ikke blir så pent der det er store farge forskjeller ,derfor har jeg brukt å bruke teakbeis oppi lakken eller beise først.Men da fra første strøket ,så da lurer jeg .Om noen har blande teakbeis oppi Epifanes lakk,eller om noen veit om det går ? Kan jo selvfølgelig kjøpe det inn å prøve en stykke ,men tenkte kansje noen kan dette.Dumt å handle inn ting man ikke trenger,eller får brukt for .

Var litt spent da jeg starta idag ,da det er kaldt som fy ute.Men så langt ser dette meget bra ut ,fyrer så det holder her da men .Så det er godt å varmt her ,men skap og vegger er gjerne kalde .

Så langt ang skap å vegger ,så virker det som Epifanesen er kjempe fin .Tørker fort ,den er støvtørr etter kort stund .Men lakket dørken ved styreposisjon igår ,der er natene seige enda.Så dørkane venter jeg litt med ,kansje det blir litt varmere ettervært ute.

Når det gjelder dette med fargen i teaken ,er jo naturlig at den har mørke å lyse felt .Men på skuffer å skaper ,syntes jeg det blir fint om det er en å samme gyldene teakfargen hele veien .Smak å behag det ,men sånn liker nå jeg det.Derfor kunne jeg tenkt meg å ha teakbeis oppi lakken på neste strøk ,å håpet at det blir sånn som jeg liker det .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Bruker Epifanes blank klarlakk ,men kan jo være en ide å bruke Epifanes teak lakk på innredninga .Om den er litt gylden så løser jo det saken ,men er jo bare å teste det ut.Er jo ikke noe formue å handle inn en teak beis , men tenkte det var greit å høre litt her .

Dørkane skal ha Epifanes blank klarlakk med silkematt til slutt ,mens skuffer å skaper skal jeg prøve med blank å se hvordan det blir .Kan jo bare gå over med silkematt , om det ikke blir bra .

Tine IV

Om du har en spitbasert beis så skulle det nok godt bra å blande den med lakk, men det er ikke noe jeg ville anbefale. Du får nok en mørkere overflate, men vil miste en del av strukturen i treverket.

Noe av hensikten med lakk er å få den transperante virkningen/dybden i overflaten, den vil du miste.

Som førstehjelp er det nok greit for å få en noe mørkere over flate. Det finnes jo også beis som kan påføres utenpå lakk og så kan mann lakke over igjenn.......men det er ikke sånn det skal være.... :wink:

Jeg ville ventet til jeg hadde tid og tatt det skikkelig fra bunnen av.......

På bart trevirke trekker beis seg inn i overflaten og skaper mer liv, når du beiser på lakk oppnår du det motsatte.

Du kan jo male..... :lol::lol::lol:

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Mer tid,tid har jeg jo hatt nok av .Holdt på siden lenge før jul ,med å pussa ned alt inn til beinet .Men trudde kansje det blei bra kun med blank lakk , har bare på et strøk så kan jo slipe det ned igjen .Men om den Epifanes teak lakken er litt mere gylden ,så satser jeg på den trur jeg .Den blanke får jeg jo brukt til dørkane så ,å regner med at teaklakken til Epifanes går utenpå klarlakken.Foresten den beisen jeg pleier å bruke blir ikke mørk og ikke tar den bort det fine treverket heller,ikke med et strøk .Du får bare en jevn å gylden farge på alt , har blitt sånn før da jeg brukte Ravi og har også blanda den med 3 stjerna.

trur jeg satser på teaklakken til Epifanes jeg ,ser jo fort om det blir bedre .Ikke at det er ille nå ,det er jo ekte vare du ser nå .Bare liker den gyldene teakfargen ,å at det er likt bortover .men smak å behag det også vel.

Tine IV

Sånn jeg har forstått det, er Epifanes teak-lakk en spesialutvikelet lakk som er laget for å feste bedre på den feite teaken.

Det er hvertfall ikke noe farge i den som gjør teaken mer gyllen.

Om du vil ha teaken mørkere/mer gyllen og ha et bedre lysfilter, slik at fargen varer lenger bør det gjøres før du begynner å lakke. Nå vet ikke jeg hvor utsatt den teaken du har lakket er for sol-lys, så om du er fornøyd med fargen er det bare og fortsette.

Dersom du ønsker en mørkere flate evt. at den ofte er eksponert for sol, ville jeg bite i det sure eplet og begynne fra bunn av.

Dersom du ikke er klar for å ta jobben igjenn om en 5 års tid da..... :smiley:

Takk skal dere ha så langt ,som sagt så er det ikke stykt akurat da men. Satser på at det blir ok til slutt ,pleier jo å gå bra .Men kan jo være at dette er ok idag når jeg kommer ned ,så da ser vi .Skal se om jeg kan få laget en tråd av prosjektet mitt , har gått med noen timer nå .Vært endel kaffe gjester innom , å komentarene er posetive så langt .

Tine IV

Har selv restauret en Storebro 34 for noen år siden. Der var det MYE lakkering. Jeg blandet utr samme lakk som trådstarter med beisen som Epifanes leverer uten problem. Det er greit og da blande ut en mengde som man har kontroll på bla forholdet. Jeg blandet ut en 3 lier pr gang for og få likt bla forhold. De stedene hvor jeg hadde gjernet all lakk beidet jeg rett på treverket. Men holdbarheten på utvendig beiset lakk ang mørkhet syntes jeg var svært kort. Sollyset tar knekken på¨dette fort. Egentlig skulle vel båten stått inne på en låve uten sol og regn på seg og bare brukt som en "loveboat" :blush:

Vær nå nøye med vask og renhold før lakking, bruk tac cloth og engansdress for og minimalisere støv og partiklre i lakken. Bruk også en skikkelig skum fordriver under arbeidet .Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...