Hansi Startet 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2010 (redigert) Ser at Digital Yacht annonserer 3 maritime pc'er. Den ene faktisk med innebygget GPS og AIS. Et flott alternativ for de med litt større båter. Redigert 3.Februar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Vanskelig å finne forhandler? Har googlet men ikke funnet noe. Har du en kontakt som forhandler disse? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hansi Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Foreløpig har jeg ikke greid å finne ut om det er forhandlere her i landet. Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Hei Ser at en av pc'ene har digital TV-tuner. Går ut fra at denne ikke kan brukes her hos oss? Signalene er vel kodet??? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Forhandler Fant ikke noe på websidene deres, men... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
JGH Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) går på where to buy så finner eg norsk forhandler. Men fant ikkje på webshopen der. Redigert 3.Februar.2010 av JGH (see edit history) Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Nyste Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 http://www.digitalyacht.co.uk/where_to_buy...p;x=39&y=14 Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Sjekket hjemmesiden til Båtutstyr. de har intet der om disse PC'ne! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Hansi Svart 3.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Nei, var ikke så fælt mye å skryte om den siden der. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 (redigert) Ser at Cactusnav er forhandler. Jeg har kjøpt fra Cactusnav før. (VHF og Navtex) Jeg opplevde de som veldig seriøs forhandler som hanterte en reklamasjon som jeg hadde helt profft. Redigert 3.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
aileenll Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Takk til fanafjord Cactusnav så ut til å ha varen! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Jeg synes at NMEA 2K gatewayen er mer interessant. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Actisense NGT-1 kjøpet jeg av Admiral Marine Electronics for ca 1500,- her tidligere i uka. Har ikke fått prøvd ut denne enda - men det ser virkelig lovende ut! Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Actisense NGT-1 omtalt på panbo.com Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 shaukaas skrev: Actisense NGT-1 kjøpet jeg av Admiral Marine Electronics for ca 1500,- Enda billigere her. Sitér dette innlegget Link to post
Teza Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Billigste/beste er vel å lage en selv? Da får man også akkurat de spesifikasjonene man trenger/har lyst på. Er jo også mange som også har en mer eller mindre brukt laptop liggende å slenge, skal vel ikke mye til for å benytte denne som kartplotter/ekkolodd/ais. Med laptop er det også enklere å ta den med hjem for å gjøre endringer/oppdateringer, bruker lite strøm og har eget batteri. Ville selv gått for laptop hvis jeg skulle hatt en pc til båten. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Teza skrev: Billigste/beste er vel å lage en selv?Da får man også akkurat de spesifikasjonene man trenger/har lyst på. Jo, sikkert det, men det er jo ikke alle som er byggmester Bob når det gjelder pc'er og sådant. De fleste må vel belage seg på å kjøpe noe ferdigbygd mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 (redigert) Ingen av enhetene dere opplyser om er NMEA sertifiserte, ei heller har de USB interface - noe som gjør ting enklere i den del sammenhenger. Videre har Actisense gjort det enklere for de som ønsker å utvikle egen programvare - jeg har ingen planer om det, men jeg har store planer om å benytte meg av programvare fra forskjellige utviklingsprosjekter som er "på gang" rundt i den store verden... Tror neppe hjemmelaget funker like bra her - da man også ønsker muligheten til å sende ut data på NMEA2K bussen, f.eks. via Expedition eller Deckman ... Enheten KAN nok skaffes billigere fra utlandet, men da har man ikke lengre fleksibiliteten mtp garanti/reklamasjon - må dessuten vente i uker pga posten sin sinnsyke tollbehandling, samt risikere å faktisk måtte betale 20,- mer pga diverse gebyrer og valutaforskjell. Tro meg - jeg kjøper helst fra utlandet, men ikke for å spare to tiere! Simrad - here I come! Det blir spennende å se om jeg selv får muligheten til å kjøre firmware oppdateringer på Simrad instrumenter direkte fra laptop; Simrad sine forhandlere bruker nemlig et lignende grensesnitt... (Fåes kjøpt hos ELFA) Redigert 4.Februar.2010 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 La oss få høre hvordan det går. Jeg har en nesten komplett 183 parser(inkl !AIVDM). Neste prosjekt blir derfor 2K, men da må jeg kjøpe en CAN-232/USB converter først. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Teza skrev: Ville selv gått for laptop hvis jeg skulle hatt en pc til båten. Jeg har hatt en løsning med to laptoper de siste årene. Funker bra det, men det er noen men. - De bruker relativt mye strøm. En eller en annen tilpassning til 12V må man ha. - Det er ledningsvirvar. - De tar opp hele kartbordet mitt. - De detter i dørken med javne mellorom. Jobber med en løsning med å bruke en, pluss en backup, fastmontert, vifteløs, 12V industriPC. De er svært snille på strømmen. Solceller er nok til å holde de igang. De tar heller ikke noen plass da de blir montert skjult. Løsningen til Digital Yacht er en slik industriPC kjøpt som OEM med egne tilpassninger. Har det for meg at en kraftig industriPC med Maxsea Timezero må være et råskinn av en kartplotter. Pluss at mail og annet kan kjøres samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Vi går med samme tanker! Det finnes godt utvalg av Atom-baserte PCer for dette formålet, men nå må vi snart starte en egen tråd for dette... Men at det blir råskinn av kartplotter er det ingen tvil om! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Håpet er å få til et system som passer seg selv. På solceller. PC og Mini-C blir slått på i Mars og slått av i slutten av Oktober. Enkel SCADA. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 (redigert) Sitat - De bruker relativt mye strøm. En eller en annen tilpassning til 12V må man ha.- Det er ledningsvirvar. - De tar opp hele kartbordet mitt. - De detter i dørken med javne mellorom.. Når det gjelde Laptop så rigger jeg meg til en ASUS eee netbook som kartplotter nr 2 og AIS maskin. Den fikser på noen av problemene du nevner: Bruker mye mindre strøm enn det meste av andre Laptop. Kjører på 12 V. Har man rett plugg så er det bare å kjøre 12 V fra bordbatteriet rett inn i PC. De tar ikke hele kartbordet. Jeg lager meg en enkel holder som skal holde laptoppen på plass med åpen skjerm. Redigert 5.Februar.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Mulligan Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Asus bruker nok noe mindre en hva jeg har. Jeg bruker to Lenovomaskiner. Men jeg vil ha det sånn at det er ikkeno som skal slåes på. Jeg skal kun aktivere logging, og så drar jeg. Går også og kikker på skjermer. 12V industriskjermer er dyrt. Men jeg finner vel noe. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Har du vurdert Argonaut? Vurderer den minste skjermen her i utvalget hos Defender Industries. Det finnes også et par andre tråder her på baatplassen.no som omhandler temaet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.