Jump to content

PC med innebygget GPS og AIS til maritimt bruk.

Hansi

Recommended Posts

Ser at Cactusnav er forhandler. Jeg har kjøpt fra Cactusnav før. (VHF og Navtex) Jeg opplevde de som veldig seriøs forhandler som hanterte en reklamasjon som jeg hadde helt profft.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Billigste/beste er vel å lage en selv?

Da får man også akkurat de spesifikasjonene man trenger/har lyst på.

Er jo også mange som også har en mer eller mindre brukt laptop liggende å slenge, skal vel ikke mye til for å benytte denne som kartplotter/ekkolodd/ais.

Med laptop er det også enklere å ta den med hjem for å gjøre endringer/oppdateringer, bruker lite strøm og har eget batteri.

Ville selv gått for laptop hvis jeg skulle hatt en pc til båten.

Billigste/beste er vel å lage en selv?

Da får man også akkurat de spesifikasjonene man trenger/har lyst på.

Jo, sikkert det, men det er jo ikke alle som er byggmester Bob når det gjelder pc'er og sådant. De fleste må vel belage seg på å kjøpe noe ferdigbygd :yesnod:

mvh tuffff

Ingen av enhetene dere opplyser om er NMEA sertifiserte, ei heller har de USB interface - noe som gjør ting enklere i den del sammenhenger. Videre har Actisense gjort det enklere for de som ønsker å utvikle egen programvare - jeg har ingen planer om det, men jeg har store planer om å benytte meg av programvare fra forskjellige utviklingsprosjekter som er "på gang" rundt i den store verden... :cool:

Tror neppe hjemmelaget funker like bra her - da man også ønsker muligheten til å sende ut data på NMEA2K bussen, f.eks. via Expedition eller Deckman ...

Enheten KAN nok skaffes billigere fra utlandet, men da har man ikke lengre fleksibiliteten mtp garanti/reklamasjon - må dessuten vente i uker pga posten sin sinnsyke tollbehandling, samt risikere å faktisk måtte betale 20,- mer pga diverse gebyrer og valutaforskjell. Tro meg - jeg kjøper helst fra utlandet, men ikke for å spare to tiere! :lol:

Simrad - here I come! :lol:

Det blir spennende å se om jeg selv får muligheten til å kjøre firmware oppdateringer på Simrad instrumenter direkte fra laptop; Simrad sine forhandlere bruker nemlig et lignende grensesnitt... (Fåes kjøpt hos ELFA)

Redigert av shaukaas (see edit history)
Ville selv gått for laptop hvis jeg skulle hatt en pc til båten.

Jeg har hatt en løsning med to laptoper de siste årene.

Funker bra det, men det er noen men.

- De bruker relativt mye strøm. En eller en annen tilpassning til 12V må man ha.

- Det er ledningsvirvar.

- De tar opp hele kartbordet mitt.

- De detter i dørken med javne mellorom.

Jobber med en løsning med å bruke en, pluss en backup, fastmontert, vifteløs, 12V industriPC.

De er svært snille på strømmen. Solceller er nok til å holde de igang. De tar heller ikke noen plass da de blir montert skjult.

Løsningen til Digital Yacht er en slik industriPC kjøpt som OEM med egne tilpassninger.

Har det for meg at en kraftig industriPC med Maxsea Timezero må være et råskinn av en kartplotter. Pluss at mail og annet kan kjøres samtidig.

- De bruker relativt mye strøm. En eller en annen tilpassning til 12V må man ha.

- Det er ledningsvirvar.

- De tar opp hele kartbordet mitt.

- De detter i dørken med javne mellorom..

Når det gjelde Laptop så rigger jeg meg til en ASUS eee netbook som kartplotter nr 2 og AIS maskin.

Den fikser på noen av problemene du nevner: Bruker mye mindre strøm enn det meste av andre Laptop. Kjører på 12 V. Har man rett plugg så er det bare å kjøre 12 V fra bordbatteriet rett inn i PC. De tar ikke hele kartbordet. Jeg lager meg en enkel holder som skal holde laptoppen på plass med åpen skjerm.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Asus bruker nok noe mindre en hva jeg har.

Jeg bruker to Lenovomaskiner.

Men jeg vil ha det sånn at det er ikkeno som skal slåes på.

Jeg skal kun aktivere logging, og så drar jeg.

Går også og kikker på skjermer. 12V industriskjermer er dyrt. Men jeg finner vel noe.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...