Jump to content

PC med innebygget GPS og AIS til maritimt bruk.

Hansi

Recommended Posts

Jeg har en Asus EeeBox stående i en rom bak ryggen på salongen. Med trådløst tastatur og mus er ledningkaoset litt redusert. Den bruker lite strøm. Det er en rimelig løsning og har klart seg bra i over et år nå. Men ingen innebygd gps, ais eller dvd gjør at det ikke er helt optimalt enda.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nå har jeg aldri satt meg inn i elektronisk utstyr som er beregnet til båt.

Ser flere brosjyrer skriver at utstyret har x antall "NMEA" porter for tilkobling av utstyr.

Et par kjappe søk på nettet forteller meg at NMEA eller NMEA 0183 ikke er en egen port men en protokoll som kan kjøres via flere forskjellige typer porter, som f.eks USB, nettverk eller serieport.

Har ikke selv sett fysisk på marine utstyr, men ut fra bilder ser det ut som det er en vanlig nettverksport som benyttes på dette utstyret.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Hvis det er en helt ordinær nettverksport er det jo mange muligheter for å sette opp en fungerende pc i båten, både trådløst og kablet...

Jo, sikkert det, men det er jo ikke alle som er byggmester Bob når det gjelder pc'er og sådant. De fleste må vel belage seg på å kjøpe noe ferdigbygd yesnod.gif

Det er riktig.

Men det er jo mange flinke personer på diverse forum som gledelig vil hjelpe med spørsmål hvis man ønsker å prøve seg.

Har du allerede en laptop vil jeg tro du er langt på vei.

Funker bra det, men det er noen men.

- De bruker relativt mye strøm. En eller en annen tilpassning til 12V må man ha.

- Det er ledningsvirvar.

- De tar opp hele kartbordet mitt.

- De detter i dørken med javne mellorom.

Jobber med en løsning med å bruke en, pluss en backup, fastmontert, vifteløs, 12V industriPC.

De er svært snille på strømmen. Solceller er nok til å holde de igang. De tar heller ikke noen plass da de blir montert skjult.

Løsningen til Digital Yacht er en slik industriPC kjøpt som OEM med egne tilpassninger.

Har det for meg at en kraftig industriPC med Maxsea Timezero må være et råskinn av en kartplotter. Pluss at mail og annet kan kjøres samtidig.

Alltid kjekt med erfaringer fra folk som har prøvd selv.

Kunne du fortalt hvilke komponenter du benytter og gjerne en link til produsent eller butikk som selger?

Gjerne erfaringer om produktene.

Nyere laptopper bruker endel mindre strøm, og strømforbruket varierer jo etter spesifikasjonene.

Tilpassing til strømnettet må man jo ha uansett hvilken pc type man har.

Det blir nok fort noen ledninger men hvis dette er montert i en benk er det ikke noe problem for min del.

Så for meg at laptoppen skulle monteres i en benk og tilkobles en ekstern skjerm og rf-tastatur.

Dette vil spare laptoppen for mye hard behandling, redusere plassbehovet og man kan få en skjerm som er akkurat så stor som man ønsker.

Ut fra bildene og priser fra Digital Yacht, en kjapp titt på spesifikasjonene og hvilke kabinetter de benytter, er det mini-itx hovedkort (Asus?) som benyttes, ikke industri-PC.

Men har ikke sjekket så nøye så det kan være at jeg tar feil.

Det har i mange år vært populært med såkalte carputer, og det virker som om Digital Yacht har tatt denne ideen og prøvd å skape et tilsvarende marked for båt.

Hvorfor vil du legge ut mye ekstra penger på å benytte industri pc?

Er det så røffe forhold ombord i en båt at dette er nødvendig?

En hver LapTop fungerer greit ombord i en lystbåt, men "saltvannsmiljø" er en elektronikk dreper. En del av det du betaler for i en "industri PC" er beskyttelse.

Min erfaring er at "den gamle" laptoppen funker helt fint ombord intil den dør av "saltforgiftning".

Min ble erstattet med en ny hjemme, lenge før den var død, men den sleit med å holde tritt med software utviklingen. Den hadde bare 800Mhz "klokke".

Men, bevares, skal du spille WOW, drive videoredigering eller jobbe med audio i .avi format - så blir den for treg.

Internett, NMEA og kartbilder er "a piece of cake" for den.

Er uten tvil enig i at industri pc'er er mer motstandsdyktige da de som regel er bygget på sterkere printkort og benytter chassis med en høy IP grad og vibrasjonsdemping.

Men prismessig og behovet til de fleste som ønsker en PC i båten sin, vil nok tilsi at disse er utelukket (for de fleste).

Vil tro den største grunnen til at folk ser på pc'er til båt er at dette er rimeligere i anskaffelse enn de ferdige marine produktene.

Det som trådstarter begynte med er pc'er fra Digital Yacht, og det er denne type produkter jeg tror vi bør holde oss til i denne tråden?

Ser forresten ut som "Aqua Standard" er basert på et "Intel Desktop Board D945GSEJT" itx-hovedkort. (Bilder hvis noen er interessert)

Datarespons har/hadde kampanje på Intel Atom baserte "industri pc'er" - rundt 3-4000,- + mva.

De selger imidlertid ikke direkte til privatpersoner, men for de av Dere som har mulighet til å kjøpe via arbeidsgiver/eget foretak er det kanskje verdt en vurdering?

Det er vel også mulig at en eller annen forhandler selger dette produktet direkte til privatmarkedet...

La oss få høre hvordan det går.

Jeg var ombord ett par timer idag, og denne NGT-1 saken fungerer meget bra!

Laget meg til en Simnet tilkobling direkte på enheten, og fikk opp data i NMEA Reader på første forsøk. Veien videre er nok noe verre - men Nobeltech ser fristende ut, Expedition likeså! Så får vi se hva vi endre på...

Det som er kjekt med Nobeltech, er at man kan broadcaste NMEA setninger over nettverk, slik at man f.eks. kan ha en klient/trådløs tynnklient alá Panasonic MDWD i cockpit. Fint under bankekryss midtfjords! :sweat:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...