Mjøsfarer Startet 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2010 På iTunes ligger det ute en app som heter Marine: Norway. Har noen erfaringer rundt denne, og er den verdt 139 kroner? Finnes det eventuelt bedre alternativer til iPhone der ute? Her er forresten linken til denne app'en iTunes - Marine: Norway Andre artige båtrelaterte app's mottas også med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Norway ha vært lansert og hvis din ipod har gps er den brukbar. Men den er ikke vanntett, skjerm liten og lyssvak og batterikapasitet er dårlig som gjør nytten begrenset. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
alidal Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Her er skrevet noe om det tidligere... Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Jeg har Marine Norway. Den fungerer fint, men jeg vil ikke bruke den til kritisk navigering. Skikkelige papirkart må til. App'en har kart fra Navionics som dekker hele Norge. Det er riktig som andre sier at iPhone ikke tåler vann, og at batterikapasiteten er begrenset. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Orca74 Svart 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2010 Har hatt denne app'en et halvt år nå og er stor fornøyd. I forhold til prisen får du utrolig mye sjøkart for pengene. Detaljene i kartene står ikke tilbake for plottere i flere tusen kroners klassen. Men som andre sier så ville jeg nok ikke brukt denne til seriøs navigering, til det er den innebygde gps'en alt for dårlig. Og uten ekstern strømtilførsel så er batteriet tomt i et jafs. Men den er et kjempefin å ha ved planlegging av seilaser fra godstolen eller bare som oppslagsverk over skjærgården når man er på tur. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Jeg har sett denne på iPhonen til en kompis. Nesten grunn til å kjøpe en iPhone i seg selv (eller iPad når den kommer). Ville ikke bruke dette som erstatning for plotter (måtte vært iPad innendørs) eller hovedserien... Det er VELDIG MYE KART FOR PENGENE. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Jeg har dette kartverket på Iphonen min. Latterlig billig for å få et veldig bra kart. Nå vet jeg ikke om fullversjonen til "normale kartplottere" er nøyaktig det samme. Men dybdeangivelser/ stedsnavn er noe mangelfull, ihvertfall i forhold til c-map jeg bruker på kartplotteren. Iphonen blir nok siste-reserven ombord, men veldig grei å drømme seg bort med nå i disse vintertider. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 kjekt program og mye for pengene. Men når servicemannen drar sammenligning mot plotter har han nok ikke forstått hva dette er. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Takk for innspill, da har man gått til innkjøp av både dette programmet og Anchor Alarm :-) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 En lille advarsel: Der er kommet en opdatering til Navionics for Iphone. Jeg var så dum at opdatere den via App-storen mens jeg var tilsluttet mit ICE-modem. Nu har det foreløbig varet en time, og der er ingen tegn til at det slutter. Det er et stort program, så lad det ned via Itunes og en fast linie! Ellers går det nok galt. Andy Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Det er et stort program, Ca 250 mb.... Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Fredag gikk jeg 54nm i 29 knop, fra Tromsø og ned Gisundet - på innersida av Senja. Har en grei liten plotter ombord og hadde stukket ut hele sørover. Men fant det utrolig nyttig å ha iphonen for hånden - tillegg til todelt skjerm på plotteren, for å kjapt kunne undersøke og zoome inn på ting lenger fram. Responsiviteten og brukervennligheten er faktisk så god at det i seg selv er grunn nok til å kjøpe ipad - fortsatt som ekstraplotter. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Quaoar Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Har en C120 i båten og en vantett håndholdt Garmin med BlueCharts som backup, MEN... iPad + Navionics App er helt konge Bare det å sitte hjemme før tur og legge opp ruter, ligge ved brygge et eller annet sted og studere videre reise, eller være på en holme og studere området rundt blir en sann lek med iPad'n. Seriøst, iPad'n blir med på do den, for å planlegge fremtidige langturer. PS. Hvordan kan man enkelt sette opp ruter på en Raymarine C120. Selve grensesnittet på enheten får meg til å gråte. Er det noe program man kan installere på en Mac for å gjøre slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Roggen Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Det er en Navionics kartpakke som heter Scandinavia East. Den passer kanskje bedre for oss på Østlandet som ikke skal så langt av gårde. Dekning til Kr.sand med Sverige + +. Koster kr. 65,- PS: Opprette ruter på C120 synes jeg fungerer ganske godt. Tar ikke mange minutter på kvelden før neste dags etappe å legge inn nødvendig informasjon. Regner med du benytter funksjonaliteten opprett rute/plasser WP. Det er mulig å kjøpe USB-leser til kartbrikken din for så å gjøre dette hjemme vha. Raymarines software som kan lastes ned på nett. Redigert 21.Juli.2010 av Roggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Jeg har testet Navida som er gratis i tillegg..digg Så har jeg Kystpatruljen.. også kjempebra, yr.no som er gratis, Wind meter som måler vindstyrke .. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Audun V Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Har hatt dette programmet lenge. Funker perfekt. sammenligner med kartplotteren og den er like nøyaktig, men pass på å ha siste software versjon. Sitér dette innlegget Link to post
ansgar Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Står i help funksjonen at det skal være mulig å endre navn på lagrede way points. Jeg får det ikke til. Er det noen som har klart å endre navn og kan forklare hvordan? Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 21.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) Står i help funksjonen at det skal være mulig å endre navn på lagrede way points. Jeg får det ikke til. Er det noen som har klart å endre navn og kan forklare hvordan? Etter du har lagt opp ruten kan du trykke på et waypoint. Du får da opp teksten "Tap for more info." Gjør det, og ut fra bildet du får opp da skal du kunne skifte navn, se hvor lang ruten er og litt annet snacks. Edit: Det samme kan du og gjøre med tracks som du har kjørt. Smart! Redigert 21.Juli.2010 av Mjøsfarer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
onkel_ove Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 Har og denne Appen til en 3GS, men etter jeg lastet ned den siste store oppdateringen, bruker den en del lengre tid på å "loade" når en zoomer eller scroller i kartet. Er det andre som har oppleved det samme, evnt løsning. Som forøvrig de fleste her mener, så er det vel anvendt penger, bruker mange timer på den der jeg sjekker distanser, drømmer meg vekk på lange turer som jeg setter opp. Har ved flere anledninger sjekket den opp i mot plotteren underveis i båten, og ved alle tilfeller stemmer både fart og sted. Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Tintin Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 (redigert) De gangene navionics-appen har oppført seg slik du beskriver, har det løst seg ved å stoppe noen av de applikasjonene som kjører i bakgrunnen uten grunn. Dobbelklikk på hjem-knappen nederst (fysisk knapp), hold lenge på en av de applikasjonene som listes opp nederst, til de begynner å virre. Trykk (-) på de du vil stoppe. Redigert 21.Juli.2010 av Tintin (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
onkel_ove Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 De gangene navionics-appen har oppført seg slik du beskriver, har det løst seg ved å stoppe noen av de applikasjonene som kjører i bakgrunnen uten grunn. Dobbelklikk på hjem-knappen nederst (fysisk knapp), hold lenge på en av de applikasjonene som listes opp nederst, til de begynner å virre. Trykk (-) på de du vil stoppe. Konge Tintin, hadde 15 programm som jeg hadde "multitasket" så kan godt forstå at den var treg. Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
Jonas78 Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Jeg tok noen screenshots av applikasjonen dersom noen ønsket å se litt mer av den. Bildene er tatt av kart utenfor Hjellestad i nærheten av Bergen. Min personlige mening er at det er et topp verktøy til bruk for å finne/snakke om plasser. Men å navigere i fart etter den mener jeg ikke fungerer særlig bra. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
ansgar Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Etter du har lagt opp ruten kan du trykke på et waypoint. Du får da opp teksten "Tap for more info." Gjør det, og ut fra bildet du får opp da skal du kunne skifte navn, se hvor lang ruten er og litt annet snacks. Da var det jo ingen problem, ganske enkelt bare du vet hvordan det skal gjøres Takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
mhemil Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Har lastet ned og benyttet Skagerak på iPad i et par måneder nå og er kjempefornøyd! Grensensittet er suverent! Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 22.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2010 Bruker utelukkende denne som kartverk i båten. Super til å slå opp grunner på ukjente plasser, beregne drivstoffforbruk og tid på en rute, tidevannstabell osv. Den innebyggede gps er dog ikke helt 100%. Får stadig avvik på både lokasjon og fart, så den kan ikke stoles helt på. Dette blir visstnok mye bedre med tomtom's bilholder m gps Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.