Jump to content

Hva tåler et Bravo 3 bensin drev?

Bayer

Recommended Posts

Har googlet litt og ser at de to mest vanlige bensinmotorene som leveres til min båt med bravo 3 drev, tunderbolt 5.7 og 350 mpi ligger på 497 og 502 nm.

Min steyr motor yter max dreiemoment på 500 nm. Max turtall er også ganske likt, 4800rpm for bensin og 4500rpm på steyr.

Så skulle tro at dette må gå greit. :wink:

Men tror jeg skal kjøpe i sån drev dusj greie for å være helt på den sikre siden....

Det er ikke så svart hvitt som bare dreiemoment og turtall heller da, det blir jo mere belastning på et drev om båten er tung og tung og få opp i plan! uansett motorinstalasjon.. Bylineren er sikkert ganske lettdrevet og om man passer utstyret lit og bruker hodet så vil sikkert dette gå bra... samt at man vedlikeholder ting og passer på...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

No er jeg langt i fra noen ekspert på dette område,

men jeg trodde det at hvis du feks. hadde en motor som yter max 500 Nm på et gitt turtall så vil ikke drevet "se" mere enn de 500 uansett om båten er tung, lett, høy/lav planingsterske osv.???

Det er jo klart at belastingen på drevet over tid med en tungdreven båt vil slite på drevet mer enn hvis båten var lett, men det blir vell samme som om jeg drar en tung henger med en automatkasse bil, det går men levetiden vil jo bli noe redusert hvis du gjør dette mye.

Ville bare forsikre meg om at B3 drevet var dimensjonert for å kunne takle dreiemomentet til min motor, og hvis det stemmer at den tåler 500Nm så er det godt nok for meg :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...