Bayer Startet 3.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 3.Februar.2010 Har en bayliner 2655 med steyr 256 og Bravo 3 bensindrev. Er litt usikker på om drevet tåler denne motoren over tid..... Noen som vet hva dreiemoment dette drevet tåler før du må tenke på å bytte til X-drevet til mercruiser? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 mener å huske at et Bravo 2 drev tålte i overkant av 500 Nm. Et B3 drev bør vel belastes med litt mindre pga av lite slipp og mer varmeutvikling. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Bayer Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Har googlet litt og ser at de to mest vanlige bensinmotorene som leveres til min båt med bravo 3 drev, tunderbolt 5.7 og 350 mpi ligger på 497 og 502 nm. Min steyr motor yter max dreiemoment på 500 nm. Max turtall er også ganske likt, 4800rpm for bensin og 4500rpm på steyr. Så skulle tro at dette må gå greit. Men tror jeg skal kjøpe i sån drev dusj greie for å være helt på den sikre siden.... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Kan jeg spørre hva slags fart du oppnår og hvor tung båten er? Hvordan er planingsterskelen? Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hei, Båten er ca 2800kg og topper på rundt 30kn. Har en lav planingsterskel, bryter ut av sjøen på 14-15kn. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Har vel litt med hvor rask skipperen er på å trykke stikka forover også. Det hjelper å bruke hodet og ta det litt forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 Det er ikke så svart hvitt som bare dreiemoment og turtall heller da, det blir jo mere belastning på et drev om båten er tung og tung og få opp i plan! uansett motorinstalasjon.. Bylineren er sikkert ganske lettdrevet og om man passer utstyret lit og bruker hodet så vil sikkert dette gå bra... samt at man vedlikeholder ting og passer på... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bayer Svart 5.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2010 No er jeg langt i fra noen ekspert på dette område, men jeg trodde det at hvis du feks. hadde en motor som yter max 500 Nm på et gitt turtall så vil ikke drevet "se" mere enn de 500 uansett om båten er tung, lett, høy/lav planingsterske osv.??? Det er jo klart at belastingen på drevet over tid med en tungdreven båt vil slite på drevet mer enn hvis båten var lett, men det blir vell samme som om jeg drar en tung henger med en automatkasse bil, det går men levetiden vil jo bli noe redusert hvis du gjør dette mye. Ville bare forsikre meg om at B3 drevet var dimensjonert for å kunne takle dreiemomentet til min motor, og hvis det stemmer at den tåler 500Nm så er det godt nok for meg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.