Jump to content

Hjelp til deler til Wickman K50 (Rubb)

Njord

Recommended Posts

Hei !

Jeg er med i en stiftelse i stavangerområdet som har denne båten: M/K Andholmen.

En fantastisk flott såkalt "Shetlandsbuss". Unik i sitt slag.

Vi jobber iherdig med å få fatt i en koblingsring i brukbar stand. Den vi har er utslitt. Se bildene under.

Noen som kan bistå oss med del evt. kontakter?

Alle tips mottas med stor takk :smiley:

Som dere ser er ringen veldig slitt. Den skulle vært 38mm bred, men er ikke mer enn ca halvparten.

hpim2397.jpg

hpim2399.jpg

Dette bildet viser opprinnelig bredde.

hpim2400.jpg

Her sees koblingsringen på plass i sitt oppheng.

hpim2404.jpg

Med vennlig hilsen

Torkjel

ja er jo litt jobb , men intet problem og lage. :smash:

Motoren går også med 300 omdr , så trenger ikke noe spesielt stål osv.

Noen motorer har innlagt bronse foring for og minske slitasjen...

Bare godt med smurning :flag:

Har lett etter div deler til semi tidligere ,ikke lett , mange deler er best og bare lage siden delene man får tak i ofte har samme slitasjen.

Hei !

Jeg er med i en stiftelse i stavangerområdet som har denne båten: M/K Andholmen.

En fantastisk flott såkalt "Shetlandsbuss". Unik i sitt slag.

Vi jobber iherdig med å få fatt i en koblingsring i brukbar stand. Den vi har er utslitt. Se bildene under.

Noen som kan bistå oss med del evt. kontakter?

Hei

Har du vært i kontakt med Wickmann på Rubbestadneset?Det er mulig de har støpeformer liggende,kansje deler og.

Har lett etter div deler til semi tidligere ,ikke lett , mange deler er best og bare lage siden delene man får tak i ofte har samme slitasjen.

Det er godt mulig at det er dette som er svaret. Vi er allerede ut med et par forespørsler om å få maskinert en ny. Aner foreløpig ikke hva dette kommer til å koste. Med min begrensede kunnskap om disse maskinene vil jeg anta at dette er en slitedel som det ikke var uvanlig å bytte. Dette burde da styrke håpet om å finne en slik originaldel?

http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...?f=2&t=7008

Prøve dette forumet om du har spørsmål vedr. semidiesel. Her er en enorm kompetanse.

Det skal jeg forsøke. Takk for tipset :smiley:

Hei

Har du vært i kontakt med Wickmann på Rubbestadneset?Det er mulig de har støpeformer liggende,kansje deler og.

Jeg har ikke vært i kontakt med de, men et par av våre eminente maskinister har vært i dialog med dem. Finnes lite sånn til denne maskinen etter hva jeg forstår.

Flere som har noen gode tips?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Her er ei liste over båter med semidiesler. Der burde være noen pekepinner på hvem du kan kontakte. Ellers ville jeg tatt kontakt med Nordnorsk Fartøyvernsenter. Antar dere kjenner godt til Engøyholmen kystkultursenter - der finnes enormt kompetente personer på dette området. Dersom dere må få delen laget kan det være et greit utgangspunkt å ha arbeidstegninger. Støpemaler lages etter tegningene. Tegningene kan dere jo også utarbeide selv ettersom omliggende deler sansynligvis også er en del slitt.

Dette kan fort komme opp i 20-25000,- om dere skal ha verksted til å lage støpemodell, støpe og maskinere. For å lage støpemodell er det noen hensyn som må tas - en bør ha kjennskap til støpeprosessen og hva som kreves av modellen. Allikevel tror jeg modellen, og maskineringa kan gjøres på dugnad om dere har rette kompetansen i miljøet. - Støpinga er kanskje værre med, men denne burde kunne gjøres av et støperi for rundt 4000 kroner.

Å få tak i slitedeler til 50 Rubb er nok ikke det enkleste, tror nok stp-norway.com er rette plassen å spørre.

Om Kåre Haldorsen er oppegående enda vil nok han vite hva som må gjøres og om det er noen vits i å prøve å reparere. Om ingen andre ting fører fram ville jeg nok laget en ny, det er god gammeldags slegge teknologi dette her :smiley:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Wichmann har for noen år siden kastet alt (mesteparten ? ) av gamle former og andre steder skal en sikkert være heldig for å finne reservedeler.

Denne koblingsringen har ingen stor belastning (annet enn litt i koblingsøyeblikket).

Jeg ville dreiet en ring i stål, delt den i to og naglet den til originalen, muligens med brotsjede nagler slik at den fremdeles henger når den blir noe slitt igjen.

Og passet på tilstrekkelig frigang / slark etter at den er montert.

:yesnod:

Mvh

Kaldfisk

• 14 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...