Njord Startet 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2010 Hei ! Jeg er med i en stiftelse i stavangerområdet som har denne båten: M/K Andholmen. En fantastisk flott såkalt "Shetlandsbuss". Unik i sitt slag. Vi jobber iherdig med å få fatt i en koblingsring i brukbar stand. Den vi har er utslitt. Se bildene under. Noen som kan bistå oss med del evt. kontakter? Alle tips mottas med stor takk Som dere ser er ringen veldig slitt. Den skulle vært 38mm bred, men er ikke mer enn ca halvparten. Dette bildet viser opprinnelig bredde. Her sees koblingsringen på plass i sitt oppheng. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Jon48 Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Blir ikke god og få tak i denne Men er vel en enkel sak for et mek verksted og lage Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Blir ikke god og få tak i denne Men er vel en enkel sak for et mek verksted og lage Helt enkel er den vel ikke å lage, originalen ser ut til å være støpt. Den må vel først dreies og påsveises ører som så må bores. Deretter må den kappes i 2 for deretter å dreies ned til riktig dimensjon innvendig. Men visst er det mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Jon48 Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 ja er jo litt jobb , men intet problem og lage. Motoren går også med 300 omdr , så trenger ikke noe spesielt stål osv. Noen motorer har innlagt bronse foring for og minske slitasjen... Bare godt med smurning Har lett etter div deler til semi tidligere ,ikke lett , mange deler er best og bare lage siden delene man får tak i ofte har samme slitasjen. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...?f=2&t=7008 Prøve dette forumet om du har spørsmål vedr. semidiesel. Her er en enorm kompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hei ! Jeg er med i en stiftelse i stavangerområdet som har denne båten: M/K Andholmen. En fantastisk flott såkalt "Shetlandsbuss". Unik i sitt slag. Vi jobber iherdig med å få fatt i en koblingsring i brukbar stand. Den vi har er utslitt. Se bildene under. Noen som kan bistå oss med del evt. kontakter? Hei Har du vært i kontakt med Wickmann på Rubbestadneset?Det er mulig de har støpeformer liggende,kansje deler og. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 6.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Har lett etter div deler til semi tidligere ,ikke lett , mange deler er best og bare lage siden delene man får tak i ofte har samme slitasjen. Det er godt mulig at det er dette som er svaret. Vi er allerede ut med et par forespørsler om å få maskinert en ny. Aner foreløpig ikke hva dette kommer til å koste. Med min begrensede kunnskap om disse maskinene vil jeg anta at dette er en slitedel som det ikke var uvanlig å bytte. Dette burde da styrke håpet om å finne en slik originaldel? http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic...?f=2&t=7008 Prøve dette forumet om du har spørsmål vedr. semidiesel. Her er en enorm kompetanse. Det skal jeg forsøke. Takk for tipset HeiHar du vært i kontakt med Wickmann på Rubbestadneset?Det er mulig de har støpeformer liggende,kansje deler og. Jeg har ikke vært i kontakt med de, men et par av våre eminente maskinister har vært i dialog med dem. Finnes lite sånn til denne maskinen etter hva jeg forstår. Flere som har noen gode tips? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
hengefjes Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Her er ei liste over båter med semidiesler. Der burde være noen pekepinner på hvem du kan kontakte. Ellers ville jeg tatt kontakt med Nordnorsk Fartøyvernsenter. Antar dere kjenner godt til Engøyholmen kystkultursenter - der finnes enormt kompetente personer på dette området. Dersom dere må få delen laget kan det være et greit utgangspunkt å ha arbeidstegninger. Støpemaler lages etter tegningene. Tegningene kan dere jo også utarbeide selv ettersom omliggende deler sansynligvis også er en del slitt. Dette kan fort komme opp i 20-25000,- om dere skal ha verksted til å lage støpemodell, støpe og maskinere. For å lage støpemodell er det noen hensyn som må tas - en bør ha kjennskap til støpeprosessen og hva som kreves av modellen. Allikevel tror jeg modellen, og maskineringa kan gjøres på dugnad om dere har rette kompetansen i miljøet. - Støpinga er kanskje værre med, men denne burde kunne gjøres av et støperi for rundt 4000 kroner. Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
SveinHa Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Å få tak i slitedeler til 50 Rubb er nok ikke det enkleste, tror nok stp-norway.com er rette plassen å spørre. Om Kåre Haldorsen er oppegående enda vil nok han vite hva som må gjøres og om det er noen vits i å prøve å reparere. Om ingen andre ting fører fram ville jeg nok laget en ny, det er god gammeldags slegge teknologi dette her Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
TMe Svart 6.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2010 Vil tro det må være mulig å bygge oppigjen det som er slitt bort med bronselodd og deretter maskinere til korrekt mål. Alternativt få dreiet en ring av bronse og sølvlodde denne til den utslitte delen samt maskinere tilslutt. Det gjelder nok å finne de som har den nødvendige kompetanse og utstyr og som er villig til å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Wichmann har for noen år siden kastet alt (mesteparten ? ) av gamle former og andre steder skal en sikkert være heldig for å finne reservedeler. Denne koblingsringen har ingen stor belastning (annet enn litt i koblingsøyeblikket). Jeg ville dreiet en ring i stål, delt den i to og naglet den til originalen, muligens med brotsjede nagler slik at den fremdeles henger når den blir noe slitt igjen. Og passet på tilstrekkelig frigang / slark etter at den er montert. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
TMe Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hva mener "Kaldfisk" med brotsjede nagler? Kan det være at naglehodene må forsenkes? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 7.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2010 Hele naglen er konisk, selv om den slites ramler en ikke ut/løsner Sitér dette innlegget Link to post
havstril Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Jeg laget en til dere for endel år siden etter mål,mulig ikke godkjent.Nødøsning..? Tror forøvrig retur olje pumpa kan være levert av Bauer Nielsen... M.B. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 11.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2024 Kanskje Norsk Veteranmotor A/S kan hjelpe. -Kåre Haldorsen tror jeg ikke er blant oss lengre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Tråden er 14 år gammel, jeg vil tro løsningen er funnet forlengst.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen Svart 12.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2024 Eller at den Havstril laget nok en gang er moden for bytte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.