Pelle Parafin Startet 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2010 Hvis kjølen faller av på en seilbåt,hvordan vil den da oppføre seg,vil den holde seg på rett kjøl,eller vil den krenge over?(selvfølgelig uten seilføring) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Dette kan ikke skje på en kvalitetsbåt. Om det likevel skjer er det en fordel om båten er bred, da går den ikke rundt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Kommentar fra moderator:Innlegget er satt usynlig da det ikke følger reglene for sitering. Dette kan ikke skje på en kvalitetsbåt. Om det likevel skjer er det en fordel om båten er bred, da går den ikke rundt. Tenkte på feks. ved grunnstøting etc. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Under seil, litt avhengig om det er en gammel eller ny konstuksjon, vil den kantre og kan ende opp med bunnen i været. "Gamle konstruksjoner" har den vesentlige delen av det rettende moment i kjølvekten. "Ny konstruksjon" har en vesentlig del av det rettende moment i skrogfasongen. Gammel og ny er satt i gåseøyne for det er ingen fast regel. f.eks har en Colin Archer en stor del av det rettende moment i skrogfasongen. Nye slanke båter er likeledes avhengig av kjølvekt. Uansett så er det et akademisk spørsmål. Hvis du seiler og mister kjølen, krenger du 900 før du får sukk for deg. Sannsynligheten for at du tar en 1800 er mindre med "ny" konstruksjon. Du får mindre vann i cockpit og hvem seiler med luka stengt til en hver tid? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Var det ikke en Bavaria som da de kom frem til Oslo oppdaget at de manglet en kjøl og at denne senere ble funnet et stykke nede på svenskekysten? Fordel å ha en kvalitetsbåt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
2nd Trikker'n Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Kanskje Bavaria lager utmerkede motorbåter? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 En ny Bavaria var på vei til Oslo for motor gikk på grunn og mistet kjølen uten at de ombord forstod at kjølen forsvant. De hadde da ca 100 nm før de var framme. De syntes at båten ble litt merkelig rar på styringen. Etter hjemkomsten sjekket Lunde Båt den og da oppdaget de at kjølen manglet! En seilbåt har to former for stabilitet, vekt og form. Kjølen bidrar i hovedsak til vektstabiliteten og formen på båten gir formstabilitet. Om en båt har stor formstabilitet, vil den ikke nødvendigvis rulle rundt fordi om den mister kjølen, men den vil nok ikke tåle å seile bidevind, så det tryggeste er å ikke ha seil opp om kjølen har forsvunnet. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Kanskje Bavaria lager utmerkede motorbåter? Synes Bavaria seilbåter er fine å se til,er ikke dette kvalitetsbåter? Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Dersom du søker opp Bavaria her på forumet så har nok alle ekspertene kommet frem til at Bavaria stort sett er noe dritt. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Halcyon Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 forslag til ny tråd: "hva hvis propellen faller av et drev?" eller "hva hvis propellakselen faller ut?" eller "hva hvis hjernen min rant ut av øret når jeg dusjet?" Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 4.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 forslag til ny tråd: "hva hvis propellen faller av et drev?" Du mister framdrift,ellers har du det bra? Sitér dette innlegget Link to post
Hav Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 forslag til ny tråd: "hva hvis hjernen min rant ut av øret når jeg dusjet?" ,ellers har du det bra? Han har nok bare dusjet litt vel lenge... Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 hva hvis hjernen min rant ut av øret når jeg dusjet?" Sikker på det skjedde da og ikke før? Dette er en god tråd og et høyst betimelig spørsmål om alt vi mister, være det seg hjerner eller kjøl. Man kan faktisk gå lenge rundt før en oppdager hva en har mistet. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Tranen2 Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Stygge ulykker med seilbåt har skjedd når kjølen er blitt revet av... Så pass på kjølboltene! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Sun Flyer Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Tenkte på feks. ved grunnstøting etc. Personlig mener jeg det er uhørt at en produksjonsbåt som selges til vanlige mennesker skal kunne miste kjølen. Uansett hva den blir utsatt for. Synes Bavaria seilbåter er fine å se til,er ikke dette kvalitetsbåter? Kanskje. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Fanafjord Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 En ny Bavaria var på vei til Oslo for motor gikk på grunn og mistet kjølen uten at de ombord forstod at kjølen forsvant. De hadde da ca 100 nm før de var framme. De syntes at båten ble litt merkelig rar på styringen. Etter hjemkomsten sjekket Lunde Båt den og da oppdaget de at kjølen manglet! Det viser at en ekte kvalitetsbåt seiler også uten kjøl. Jeg tror denne tråden har potensiale å bli en en skikkelig Bavariakrangeltråd av den gode gamle sorten. Stå på folkens... Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Personlig mener jeg det er uhørt at en produksjonsbåt som selges til vanlige mennesker skal kunne miste kjølen. Uansett hva den blir utsatt for. Kanskje. fint du la til kanskje. Det er jo grenser for hva en båt skal tåle Om man leser litt stabilitetslære finnes det to grunnleggende former for stabilitet. 1) stabiliteteten fra ballast - som feks kjøl - dvs vekt langt ned der vekten virker som en rettende arm 2) formstabilitet. Jo bredere og mindre rund en båtform er jo mer stabil er den kun fra sin form En bred båt er således mer stabil enn en smal båt - opp til et visst punkt der den mister sin formstabilitet. Bavariaen som mistet kjølen etter grunnstøting var bred over hekken - og hadde således nok stabilitet til å kunne gå videre uten kjøl - så lenge den ikke krenget utover den vinkelen der formstabiliteten opphører. Grunnstøtingen skjedde for motor - det samme med den videre turen. HAdde de seilt hadde de nok merket at noe var galt veldig raskt - og antakelig hadde de gått rundt også. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 huff, Bavaria kan ikke seile uten kjøl engang Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 (redigert) Dette kan ikke skje på en kvalitetsbåt. Kvalitetsbåt må vel være RS Stavanger eller noe lignende av tre det da. Har da faktisk opp i gjennom åra både hørt og lest om diverse " tuppeware / plast " seilbåter som har mistet kjølen. Og mister du kjølen så er det vel bare å ta på dykkermaska. Fortere jo bedre. Redigert 4.Februar.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Hei Det er fleire regattabåtar som har mista kjølane dei siste åra. Dette har vore ekstreme båtar som testar grenser, nye produksjonsmetodar, materialer og design. Om det er kvalitetsbåtar eller ikkje er det vel delte meiningar om. At det har vore "kvalitets" på storleiken av budsjetta når det gjeld bygginga av desse båtane er det vel ingen tvil om. Bavaria er ikkje i den kategorien. At Bavaria ikkje er av ypperste kvalitet burde vore udiskutabelt. At dei for mange er gode nok er ei anna sak. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 At Bavaria ikkje er av ypperste kvalitet burde vore udiskutabelt. At dei for mange er gode nok er ei anna sak. Så var det på'an igjen - tralalala Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 "hva hvis propellakselen faller ut?" Hørte om en som var på vei til Danmark i sommer som mistet effekt, den tatt ut av plan. Når motorromsluken ble løftet opp, fosset vannet inn der hvor akslingen skulle ha vært. Om historien er sann er en annen sak. Det vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Her noen som prøver å minske faren ved grunnstøting. Se på videoen! http://www.seaandsafety.no/ Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 (redigert) Det er ikke tvil om at båter kan og har mistet kjølen, så spørsmålet var greit nok. Mange eldre (70-talls) båtene hadde ofte en nær sirkelformet skrogform som vil være lite hyggelig om kjølen falt av, men som mange har skrevet så vektlegges formstabilbiten mer på dagens båter, noe som gir dem en viss stabilitet om dette skulle skje. Det er også båter med såkalte "foldekjøler" hvor kjølen slår bakover ved grunnstøting og som tåler nokså hard grunnstøting f.eks de finske guylinebåtene (konstrultør G.K Lønngren). Konservatisme i båtverden er vel et vesentlig moment for at ikke alle turbåter har en slik kjøltype. Når det gjelder Bavari av litt eldre type så har de faktisk nokså sirkulært skrogform. Dette har også fordeler, bl.a motvirker det logjerrighet på kryss da den våte flate endrer seg lite i form når båten legger seg på siden. At den Bavariaen som mistet kjølen kunne stå på bena handlet nok noe om bra med vann og bunkers tror jeg. Redigert 4.Februar.2010 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 4.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2010 Også engelske og franske båter kan leveres med kjøl som bare svinger opp ved grunnstøting (Southerly, Feeling, Ovni), for ikke å nevne trailbare båter. Hos de engelske/franske er det gjort for at de skal kunne tørrfalle hvor det er stor tidevannsforskjell. For de trailbare er det selvfølgelig plasseringen på biltilhengern som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.