Jump to content

Hva hvis kjølen faller av på en seilbåt?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Under seil, litt avhengig om det er en gammel eller ny konstuksjon, vil den kantre og kan ende opp med bunnen i været.

 

"Gamle konstruksjoner" har den vesentlige delen av det rettende moment i kjølvekten.

"Ny konstruksjon" har en vesentlig del av det rettende moment i skrogfasongen.

 

Gammel og ny er satt i gåseøyne for det er ingen fast regel. f.eks har en Colin Archer en stor del av det rettende moment i skrogfasongen. Nye slanke båter er likeledes avhengig av kjølvekt.

 

Uansett så er det et akademisk spørsmål. Hvis du seiler og mister kjølen, krenger du 900 før du får sukk for deg. Sannsynligheten for at du tar en 1800 er mindre med "ny" konstruksjon. Du får mindre vann i cockpit og hvem seiler med luka stengt til en hver tid?

Link to post

En ny Bavaria var på vei til Oslo for motor gikk på grunn og mistet kjølen uten at de ombord forstod at kjølen forsvant. De hadde da ca 100 nm før de var framme. De syntes at båten ble litt merkelig rar på styringen. Etter hjemkomsten sjekket Lunde Båt den og da oppdaget de at kjølen manglet!

 

En seilbåt har to former for stabilitet, vekt og form. Kjølen bidrar i hovedsak til vektstabiliteten og formen på båten gir formstabilitet. Om en båt har stor formstabilitet, vil den ikke nødvendigvis rulle rundt fordi om den mister kjølen, men den vil nok ikke tåle å seile bidevind, så det tryggeste er å ikke ha seil opp om kjølen har forsvunnet.

Link to post
hva hvis hjernen min rant ut av øret når jeg dusjet?"

 

Sikker på det skjedde da og ikke før? :smiley:

 

Dette er en god tråd og et høyst betimelig spørsmål om alt vi mister, være det seg hjerner eller kjøl.

 

Man kan faktisk gå lenge rundt før en oppdager hva en har mistet. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Stygge ulykker med seilbåt har skjedd når kjølen er blitt revet av...

 

Så pass på kjølboltene!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Tenkte på feks. ved grunnstøting etc.

Personlig mener jeg det er uhørt at en produksjonsbåt som selges til vanlige mennesker skal kunne miste kjølen. Uansett hva den blir utsatt for.

 

Synes Bavaria seilbåter er fine å se til,er ikke dette kvalitetsbåter?

Kanskje.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
En ny Bavaria var på vei til Oslo for motor gikk på grunn og mistet kjølen uten at de ombord forstod at kjølen forsvant. De hadde da ca 100 nm før de var framme. De syntes at båten ble litt merkelig rar på styringen. Etter hjemkomsten sjekket Lunde Båt den og da oppdaget de at kjølen manglet!

 

Det viser at en ekte kvalitetsbåt seiler også uten kjøl. :cool:

 

Jeg tror denne tråden har potensiale å bli en en skikkelig Bavariakrangeltråd av den gode gamle sorten. Stå på folkens... :lol:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Personlig mener jeg det er uhørt at en produksjonsbåt som selges til vanlige mennesker skal kunne miste kjølen. Uansett hva den blir utsatt for.

 

 

Kanskje.

 

fint du la til kanskje. Det er jo grenser for hva en båt skal tåle

 

Om man leser litt stabilitetslære finnes det to grunnleggende former for stabilitet.

1) stabiliteteten fra ballast - som feks kjøl - dvs vekt langt ned der vekten virker som en rettende arm

2) formstabilitet. Jo bredere og mindre rund en båtform er jo mer stabil er den kun fra sin form

 

En bred båt er således mer stabil enn en smal båt - opp til et visst punkt der den mister sin formstabilitet.

 

Bavariaen som mistet kjølen etter grunnstøting var bred over hekken - og hadde således nok stabilitet til å kunne gå videre uten kjøl - så lenge den ikke krenget utover den vinkelen der formstabiliteten opphører. Grunnstøtingen skjedde for motor - det samme med den videre turen. HAdde de seilt hadde de nok merket at noe var galt veldig raskt - og antakelig hadde de gått rundt også.

Link to post
Dette kan ikke skje på en kvalitetsbåt.

Kvalitetsbåt må vel være RS Stavanger eller noe lignende av tre det da. Har da faktisk opp i gjennom åra både hørt og lest om diverse " tuppeware / plast " seilbåter som har mistet kjølen. Og mister du kjølen så er det vel bare å ta på dykkermaska. Fortere jo bedre. :diving:

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Hei

 

Det er fleire regattabåtar som har mista kjølane dei siste åra.

Dette har vore ekstreme båtar som testar grenser, nye produksjonsmetodar, materialer og design.

Om det er kvalitetsbåtar eller ikkje er det vel delte meiningar om. At det har vore "kvalitets" på storleiken av budsjetta når det gjeld bygginga av desse båtane er det vel ingen tvil om.

Bavaria er ikkje i den kategorien.

At Bavaria ikkje er av ypperste kvalitet burde vore udiskutabelt. At dei for mange er gode nok er ei anna sak.

 

 

Ask

Link to post
"hva hvis propellakselen faller ut?"

 

Hørte om en som var på vei til Danmark i sommer som mistet effekt, den tatt ut av plan. Når motorromsluken ble løftet opp, fosset vannet inn der hvor akslingen skulle ha vært.

Om historien er sann er en annen sak. Det vet ikke jeg.

Link to post

Det er ikke tvil om at båter kan og har mistet kjølen, så spørsmålet var greit nok. Mange eldre (70-talls) båtene hadde ofte en nær sirkelformet skrogform som vil være lite hyggelig om kjølen falt av, men som mange har skrevet så vektlegges formstabilbiten mer på dagens båter, noe som gir dem en viss stabilitet om dette skulle skje. Det er også båter med såkalte "foldekjøler" hvor kjølen slår bakover ved grunnstøting og som tåler nokså hard grunnstøting f.eks de finske guylinebåtene (konstrultør G.K Lønngren). Konservatisme i båtverden er vel et vesentlig moment for at ikke alle turbåter har en slik kjøltype.

Når det gjelder Bavari av litt eldre type så har de faktisk nokså sirkulært skrogform. Dette har også fordeler, bl.a motvirker det logjerrighet på kryss da den våte flate endrer seg lite i form når båten legger seg på siden. At den Bavariaen som mistet kjølen kunne stå på bena handlet nok noe om bra med vann og bunkers tror jeg.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post

Også engelske og franske båter kan leveres med kjøl som bare svinger opp ved grunnstøting (Southerly, Feeling, Ovni), for ikke å nevne trailbare båter. Hos de engelske/franske er det gjort for at de skal kunne tørrfalle hvor det er stor tidevannsforskjell. For de trailbare er det selvfølgelig plasseringen på biltilhengern som er årsaken.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...