Jump to content

Hva hvis kjølen faller av på en seilbåt?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Konge tråd!

Håper vi får noen heftige debatter og 2000 innlegg!!!

Stå på !

Min mening:

BAVARIA ER BRA!!!!

Så til dere eksperter: (For å få i gang en diskusjon - Duster (Bavariaeiere) vs. eksperter

- Hva var feil med setningen over?

- Hva er feil med bavaria?

- Hva er feil med folk med bavaria?

- Hva har Bavaria gjort for å fortjene å bli stemplet som drittbåter?

- Hvorfor kan ikke Bavaria være bra nok for noen, mens dere eksperter kan seile rundt i håndbygde båter skjært ut av ett stykke sibirsk lerk?

Kom igjen folkens, klag på bavaria!!!! :sailing:

Redigert av andersogbo (see edit history)

Som jeg har sagt tidligere,synes Bavaria er fine å se til,men har liten kjendtskap til seilbåter.Hva er det som er den store forskjellen,er det kvaliteten på selve skroget/rigg/innredning,eller er det selve merket "BAVARIA" noen har hengt seg opp i,slik det er når det gjelder enkelte bilmerker? :sailing:

Det har noe med at noen til en hver tid skal dra sammenligninger med vesentlig dyrere båter som er rettet mot en annen kjøpergruppe. For eksempel merker som Windy og Nord West.

Også har det noe med at B.eiere mener at B. båtene er like bra som nevnte merker.

Trur eg.

Jeg elsker Bavaria bare så det er sagt men det visste vel alle fra før av.

Det som er feil i disse bavariadiskusjonene er at "noen" liker å sammenligne bavaira med båter som ikke er sammenlignbare.

Man sammenligner ikke bavaria vision som er en slags dekksalongseilbåt med en Nauticat dekksalongseilbåt man sammenligner med jeanneu,beneteau og røkla

let the game begin

Redigert av Enzo (see edit history)
Min mening:

BAVARIA ER BRA!!!!

Nå er du off topic. Hvis du vil diskutere om bavaria er bra eller ikke finnes det ørten tråder til den slags. For min del er jeg ferdig med den diskusjonen. Kos deg med bav'en din.

Jeg kan ta på meg jobben med å advare krabbene om kjølen som kan komme deisende i hodet på dem når som helst...

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Bavaria båtene mener jeg ble hetset for å ha dårlig kjølfeste og spinkelt skrog, konklusjon i en annen tråd mener jeg huske var å styre unna de båtene. Selfølgelig er det ikke sikkert ekspertene i den andre tråden hadde rett men........ :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Jeg tror jeg hadde vært mer nervøs, om noen markedsfører en seilbåt, hvor kjølen ikke kan falle av.

- hvor halve skutebunnen blir revet av ved (tilstrekkelig) grunnberøring.

'Skrogvedheng' blir ofte designet for å kunne brekke av ved grunnberøring, slik at skuta forøvrig kan holdes flytende.

Forsøk med dette egner seg uansett ikke for kvalitetskontroll under sjøprøver.

Det er vel primært en som er pro motor til Bavaria hets og annet vås. Når han i tilegg har en Jeannau så mister han en del substans i min verden. At en båt som selges til en vanlig forbruker ikke skulle kuinne miste kjølen er jo bare tull. Det jo nettopp den som skal dette av om påkjenningene blir for store.

At en trådstarter ønsker litt synspunkter på dette område så burde andre med en annen agenda holde seg borte fra dette tråden.

Til trådstarter:

Ingen kjøler på vanlige seilbåter (Bavaria og andre) faller av uten videre. Men hvis man kjører på grunn med stor fart bør man ta opp båten og få den undersøkt. M.h.t spørsmået om den da vil gå rundt er svaret trolig ikke, da en båt vil ha stabilitet i skroget, men spørsmålet er egentlig helt utopisk.

Skage: skjønner at du mener jeg er primus motor bak bavariahetsen her på forumet. Koselig.. men hvordan kan du seriøst mene at kjølen skal kunne falle av hvis belastningen er for stor? Det er fullt mulig at jeg ikke har tenkt på alt, men jeg kan ikke under noen som helst omstendighet se for meg at det kan være gunstig. En seilbåt uten kjøl er livsfarlig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Nå er det vel ikke bare meg her som mener at du har en del problemer med Bavaria og dens egenskaper, det bevises jo gang på gang. Mye kjekkere om du hadde spart deg for slikt, det ligger trolig ikke noe erfaring i disse påstandene dine. At noen syntes dette er koselig tror jeg du tar feil. Prøv heller og drei fokuset ditt dit hen at alle som har kjøpt seilebåt er fornuftige mennesker som har tatt en vurdering (annen en din) vedrørende båtvalg. Mange er fornøyde med det de har kjøpt. Ingen liker vel at det er noen som hele tiden skal rakke ned på fritidsyslen deres og at de ikke har gjort en fornuftig valg. At du benytter de anledningene som er til og komme med negativitet ang Bavaria er vel rimelig kjent.

Vel det er nå slik at seilebåter med en slik konstuksjon som Bavaria og mange andre legger til grunn at om en kraftig bunnkjenning skulle intreffe så er det punkter i konstuksjonen som skal gi efter, slik som kjølinnfestingen. Derfor kan man beherske en Bavarie uten kjøl og komme seg videre relativt trygt. At denne båten ikke kantret tror jeg ikke skyldes at vann eller annen bunkring var på plass.

Kos deg på sjøen og hils på de som seiler Bavaria også, de er der av samme grunn som deg.

Vel det er nå slik at seilebåter med en slik konstuksjon som Bavaria og mange andre legger til grunn at om en kraftig bunnkjenning skulle intreffe så er det punkter i konstuksjonen som skal gi efter, slik som kjølinnfestingen.

Jeg vil nå tro at det er stor sannsynlighet for lekkasje hvis en kjøl faller av, så jeg er enig med Sun Flyer at det er uakseptabelt at en kjøl skal falle av. Første sesongen med seilbåt smalt vi på skikkelig et par ganger og jeg er glad for at kjølen ikke falt av, men nå er heldigvis Wasaen konstruert for å tåle en smell :wink:

.

hvordan vil den da oppføre seg

Ligger du stille eller går for motor vil du bare oppleve at rulleperioden blir lenger.

Seiler du går du rundt før du rekker å si hjelp.

Når det gjelder dette med grunnstøting.

Det er jo helt klart at båter med nedbygd stilk til kjølen og blykjøl tåler dette bedre en båter med jernkjøl boltet til en flat bunn. Så velger man sjæl hvor stor betydning det har for den enkelte.

Så hadde man noen båter (bl.a Albin Vega og Tur 80), der ballastvekta var innstøpt i kjølen. Altså glassfiber helt rundt. Mener der er en del båter (også nyere) som også har mye av ballasten innstøpt i bunnseksjonen, og ikke alt i finnkjølen. Problemet vil jo naturlig være en "rankere" båt. Stemmer dette? Risikoen for kantring skulle man tro minsket da i tilfelle kjølen falt av.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...