Jump to content

Hva hvis kjølen faller av på en seilbåt?

Pelle Parafin

Recommended Posts

At Bavaria ikkje er av ypperste kvalitet burde vore udiskutabelt. At dei for mange er gode nok er ei anna sak.

Så enkelt er det. :yesnod:

Nauticat, Hallberg Rassy, Najad, etc er nok en helt annen klasse, desverre også prismessig. Så har man det som alle oppfatter som kvalitetsbåter under den som Arcona, X-Yacht og så videre. Så har man masseproduserte båter i Tyskland, Polen og Frankrike og her er det nok mindre forskjell i kvalitet og pris når man faktisk utruster de likt. For min del tror jeg at Bavaria er bedre enn sitt rykte på båtplassen men kanskje ikke helt gjennomsnitt - men som sagt mer enn god nok for meg og familien de neste par år. Bav 32 har faktisk hat gode regattaplasseringer og folk som har den syns den er komfortabel og grei. Hvis man er ikke opptatt av at tremønstret matcher fra skap til skap og aksepterer at en rekkestøtte kan gå lekk etter noen år så gjør man et valg. Vil man ikke aksepterer det gjør man et annet.

Jeg kjører forresten Opel Zafira. Jeg ville hatt råd til en Volvo X90 - men en Zafira er mer enn godt nok for meg som stort sett bare kjører i byen og til jobb. Og nei en Zafira er ikke av ypperste kvalitet men helt optimal for mitt bruk. Den kjører nesten like fort som en X90, setene er nesten like behaglig, har god med seter, varmeapperatet fungerer greit og Radio og sentrallås har den også - mer krever jeg ikke av en bil.

Sånn er det med båt også Bav32 tar oss ut til skjærgården, til ferien, jeg har endelig lyst å prøve litt trimregatta, man kan lage mat, sove og hygge seg om kvelden og hvis vi vil vil den seile helt fint til Shetland. Så få vi se om ambisjonene blir større etterhvert og om Bavariaen klarer å holde tritt med de.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Ja,så var det igang igjen. :flag: Med javne mellomrum,disusjonen om båtmerket alle som ikke eier en,elsker å hate,og/eller ha en mening om.

Trodde faktisk denne diskusjonen om kvalitet etterhvert nå var lagt død,i og med at den nå i år etter år er desidert bestselger(på tross av bare dritt fra "ekspertisen og konkurrenter"),mange har nå hatt sin båt i mange år uten nevnverdige feil.eller kjøper Bavaria etter Bavaria,og bevis for at de holder seg godt prismessig i bruktmarkedet generellt.

Med litt edruelighet,tror jeg vi kanskje kan enes om 2 ting:

1)Ingen grunnstøting er den andre lik.Ingen kan hevde at "jeg gikk på grunn i 5 knop ,og båten min var nesten uskadd,mens naboens hadde store skader ved samme fart,dermed er min båt så mye sterkere /bedre".

Alt avhenger av hvordan grunnen/skjæret/steinen er formet,og hvor på kjølen man treffer,vinklen mot grunnen og mange andre momenter.

2)Generellt (ikke alltid)er nyere/moderne båter,uansett merke,mer utsatt for skader ved grunnstøting.Som eksempel,er det bare å se på skrogfasong under vann på eldre og nye HR. :flag_sw:

mvh

fem@il

At Bavaria ikkje er av ypperste kvalitet burde vore udiskutabelt.

Hva er "ypperste kvalitet"? Kan du definere det? >Nei. Kvalitet er avhengig av den enkelte kjøpers forventinger og behov til et produkt. Noen vil ha et flott møbel og et statussymbol, andre vil ha en rask regattabåt, en tredje vil ha en solid havgående båt - innredet for langtur. De aller fleste vil ha en båt som gir turglede og seilglede med familie og venner for å berike fritiden. For de aller fleste er dessuten hvor mye får jeg for pengene mine i forhold til mine øsnker et viktig kriterium.

Nauticat, Hallberg Rassy, Najad, etc er nok en helt annen klasse, desverre også prismessig. Så har man det som alle oppfatter som kvalitetsbåter under den som Arcona, X-Yacht og så videre. Så har man masseproduserte båter i Tyskland, Polen og Frankrike og her er det nok mindre forskjell i kvalitet og pris når man faktisk utruster de likt. For min del tror jeg at Bavaria er bedre enn sitt rykte på båtplassen men kanskje ikke helt gjennomsnitt - men som sagt mer enn god nok for meg og familien de neste par år. Bav 32 har faktisk hat gode regattaplasseringer og folk som har den syns den er komfortabel og grei.

Helt enig med deg. En interessant ting med Bavaria var at de hadde mye tre i innrednigen rundt 2000. Så gikk de bort fra tre - men nå kommer det mer trefølelse tilbake. Jeg tror dette skyldes at verftet er ekstremt gode til å tilpasse seg markedet.

En av de morsomste seilopplevelsene jeg har er en skapr slør over Marstrand fjorden i enBavarai 32. Holdt båten helt på grensen og hadde fart godt over 9 knop. Seilte da med en hånd på rattet og storseilskjøtet i andre hånden. Rett og slett seilglede.

2)Generellt (ikke alltid)er nyere/moderne båter,uansett merke,mer utsatt for skader ved grunnstøting.Som eksempel,er det bare å se på skrogfasong under vann på eldre og nye HR. :flag_sw:

Ja det er jeg helt enig i. Det er en grunn til at svenske båter før var langkjølte - de måtte tåle en smell eller to fordi det er mye steiner i skjærgården.

Jeg vil anbefale alle som er interessert å lese en bok som heter Heavy Weather Sailing. Her står det mye om skrogformer og hvordan disse fungerer i hardt vær. Det står også mange tips og råd om hvordan man skal håndtere en båt om man kommer ut i farlig dårlig vær

Nauticat, Hallberg Rassy, Najad, etc er nok en helt annen klasse, desverre også prismessig. Så har man det som alle oppfatter som kvalitetsbåter under den som Arcona, X-Yacht og så videre. Så har man masseproduserte båter i Tyskland, Polen og Frankrike og her er det nok mindre forskjell i kvalitet og pris når man faktisk utruster de likt. For min del tror jeg at Bavaria er bedre enn sitt rykte på båtplassen men kanskje ikke helt gjennomsnitt - men som sagt mer enn god nok for meg og familien de neste par år. Bav 32 har faktisk hat gode regattaplasseringer og folk som har den syns den er komfortabel og grei.

Helt enig med deg. En interessant ting med Bavaria var at de hadde mye tre i innrednigen rundt 2000. Så gikk de bort fra tre - men nå kommer det mer trefølelse tilbake. Jeg tror dette skyldes at verftet er ekstremt gode til å tilpasse seg markedet.

En av de morsomste seilopplevelsene jeg har er en skapr slør over Marstrand fjorden i en Bavaria 32. Holdt båten helt på grensen og hadde fart godt over 9 knop. Seilte da med en hånd på rattet og storseilskjøtet i andre hånden. Rett og slett seilglede.

Ja det er jeg helt enig i. Det er en grunn til at svenske båter før var langkjølte - de måtte tåle en smell eller to fordi det er mye steiner i skjærgården. Men langkjøte båter seiler dårligere i lite vind, og verftene må tilpasse seg markedet. Det åpner igjen nisjer for småmerker som fokuserer på litt sære kunder

Jeg vil anbefale alle som er interessert å lese en bok som heter Heavy Weather Sailing. Her står det mye om skrogformer og hvordan disse fungerer i hardt vær. Det står også mange tips og råd om hvordan man skal håndtere en båt om man kommer ut i farlig dårlig vær

Redigert av Bitteliten (see edit history)
At en Wasa er konstuert for og tåle en smell..... Men og sammenligne disse båtene blir jo ganske feil.

Nå var det vel bare en Bavaria modell som hadde problemer med kjølen for noen år siden, og derfor har gtt grobunn for mye kjølhets. Men jeg er litt uenig at det ikke bør gå ann å sammenligne en så viktig ting som kjølen på en Wasa og en Bavaria, en kjøl bør ikke falle av uansett tør jeg påstå.

.

Jeg har Bavaria selv, men tar ikke det som Bavaria hets. Bavaria er helt grei kvalitet men ikke "ypperste". Litt som VW, eller Nissan. Det er liksom en stykke til Audi og BMW. Jeg tror mye av denne diskusjonen dreier seg egentlig ikke om objektiv kvalitet men om opplevd kvalitet og kanskje eksklusivitet.

En Bavaria er ikke eksklusiv. Det er mange som har den. Den er litt allemannseie. Liker en ikke det så kjøp noe annet. Du kan sikkert imponere venner som er "ikke-seilere" med en Bavaria, men seilfolk tar en Bavaria som en "standardbåt". Den imponerer ikke sånn subjektiv og har derfor lett å bli undervurdert for det den faktisk kan og er. Det litt trauste designet med standard vindu og blå stripe hjelper heller ikke akkurat på imagen (Ser ut som en Lufthansafly fra 70 tallet...). Men den seiler nok helt greit - og kanskje litt bedre enn de fleste ville forventet.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Denne tråden handlet om et annet og mer interessant tema enn navn og kvalitet på båter. :headbang:

Sånn blir det bare når noen nevner "kjøl" og "Bavaria" i ett og samme tråd. Det er et naturlov liksom. :giggle:

Det er akkurat som Asterix og Obelix som treffer på noen Romere - Du vet nøyaktig hva som kommer til å skje - og det er like gøy hver gang.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

Nå er det vel ikke bare meg her som mener at du har en del problemer med Bavaria og dens egenskaper, det bevises jo gang på gang. Mye kjekkere om du hadde spart deg for slikt, det ligger trolig ikke noe erfaring i disse påstandene dine. At noen syntes dette er koselig tror jeg du tar feil. Prøv heller og drei fokuset ditt dit hen at alle som har kjøpt seilebåt er fornuftige mennesker som har tatt en vurdering (annen en din) vedrørende båtvalg. Mange er fornøyde med det de har kjøpt. Ingen liker vel at det er noen som hele tiden skal rakke ned på fritidsyslen deres og at de ikke har gjort en fornuftig valg. At du benytter de anledningene som er til og komme med negativitet ang Bavaria er vel rimelig kjent.

Syns ikke dette fortjener kommentar. Meg bekjent er det ingen som hetser bavaria her på forumet. Men det finnes noen "bavarianere" som tar all konstruktiv kritikk som hets. Jeg har vokst opp i et fritt land og er ikke redd for å si hva jeg mener..

Vel det er nå slik at seilebåter med en slik konstuksjon som Bavaria og mange andre legger til grunn at om en kraftig bunnkjenning skulle intreffe så er det punkter i konstuksjonen som skal gi efter, slik som kjølinnfestingen. Derfor kan man beherske en Bavarie uten kjøl og komme seg videre relativt trygt. At denne båten ikke kantret tror jeg ikke skyldes at vann eller annen bunkring var på plass.

Kan ikke være enig i verken at dette er smart eller at det er uttalt politikk fra verftets side. Kan du dokumentere den påstanden?

At ingen ble drept når båten i grebbestad mistet kjølen er bare flaks. Det er totalt uansvarlig å oppholde seg i en seilbåt med rigg uten kjøl. Spesielt under dekk. Båten hadde ikke passert noen som helst sjøtester uten kjøl og å påstå at dette er smart virker totalt meningsløst. Jeg tror faktisk det er tryggere å seile til shetland i en optimistjolle enn å kjøre for motor i en seilbåt med rigg og uten kjøl.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Meg bekjent er det ingen som hetser bavaria her på forumet. Men det finnes noen "bavarianere" som tar all konstruktiv kritikk som hets.

Dessverre. Vi kan debattere hva som helst fra Hanto til Hatteras, men ikke Bavaria. Da kommer skriket fra skyttergrava med en gang.

Til sak:

Jeg tror at det ikke er noen ved sine fulle fem som designer inn en "weak-link" slik at kjølen faller av.

Du har langt bedre sjanse for å klare deg i en båt med lekkasje enn en båt som har veltet uten sjanse for å reise seg.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Jeg har Bavaria selv, men tar ikke det som Bavaria hets. Bavaria er helt grei kvalitet men ikke "ypperste". Litt som VW, eller Nissan. Det er liksom en stykke til Audi og BMW.

En Bavaria er ikke eksklusiv. Det er mange som har den. Den er litt allemannseie. Liker en ikke det så kjøp noe annet. Du kan sikkert imponere venner som er "ikke-seilere" med en Bavaria, men seilfolk tar en Bavaria som en "standardbåt". standard vindu og blå stripe hjelper heller ikke akkurat på imagen (Ser ut som en Lufthansafly fra 70 tallet...). Men den seiler nok helt greit - og kanskje litt bedre enn de fleste ville forventet.

Det blir på en måte litt "folkevogn" preg over båten :yesnod:

En god venn av meg har Bavaria og at den seiler bedre enn mange andre er utvilsomt men følelsen en får etter en tur blir på mange måter det samme som å leie en gammel Skoda under jernteppets tid. Det med lufthansafly fra 70 tallet synes jeg er gir en god pekepinn :wink:

Min gode venn blir naturligvis litt fornærmet de gangene jeg tar opp karakterestikken men han forstår også poenget. Kort sagt en litt "skranglete" båt men helt grei for gjennomsnittsmenneske :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Nå ja Contraband nå blir dette mye mer negativt enn jeg ville gått med på.

Jeg ville ikke sagt Skoda men VW Passat og jeg synes opplevelsen man få i en Bavaria er litt "Familie på tur" og ikke "skranglete". Bavariaen er usnobbete, leverer flotte seilturer. Den er ujålete og real.

Som sagt skal du imponere forretningskontakter med seilerfaring er det feil båt. Skal en med venner og familien hygge seg i skjærgården eller dra langs norskekysten - helt topp! Bavaria er ingen statussymbol - og det passer meg ganske godt. :seeya:

Det blir på en måte litt "folkevogn" preg over båten :yesnod:

en gammel Skoda under jernteppets tid. Det med lufthansafly fra 70 tallet synes jeg er gir en god pekepinn :wink:

helt grei for gjennomsnittsmenneske :wink:

Disse 3 setninger taler for seg selv, jeg er imponert!! :cheers_wine:

mvh

fem@il

Til sak:

Jeg tror at det ikke er noen ved sine fulle fem som designer inn en "weak-link" slik at kjølen faller av.

Det tror ikke jeg heller. Men ved noen treffer til Moder jord, betyr treffpunktet mye. Og jeg har sett noen treffer og opplevet noen treffer. I de egenopplevde har vi hatt en svensk båt, seilt regatta hvor dette har vært en kalkulert risiko. Kun sparkling av kjøl.

Kom ikke lenge bak en nesten ny HR som gikk på ved Strømstad. Kun rask utrykning av Sjøassiastanse hindret total-forlis. Også en uheldig treff.

mao uheldige treffer skaper uforusette skader, som kanskje i teorien ikke skulle oppstå.

Vi sees!

Jeg tror jeg hadde vært mer nervøs, om noen markedsfører en seilbåt, hvor kjølen ikke kan falle av.

'Skrogvedheng' blir ofte designet for å kunne brekke av ved grunnberøring, slik at skuta forøvrig kan holdes flytende.

Forsøk med dette egner seg uansett ikke for kvalitetskontroll under sjøprøver.

intressant..........

er kjölen ett 'Skrogvedheng' ???

hvor har du funnet denne definisjonen......?

jeg tror ikke ens Bav er kontruert etter en sådan norm!

førr i tiden, da vi hade den "Blå skilten", skulle just familjebåter tåle en grunnstøtning i en stipulered fart(tror det var 7knop)

visse båttyper grejjade ikke att før 'egen maskin' varken for seil eller motor......så de måtte slepes mot ett grund i 7 knop,

for o erhålle den "blå skilten". Dessværre får ikke de Nordiske Landene igjennom dette kravet i CE-normen, Tyskland/Frankrike

kan ikke skjønne att man kan gå rett på berg.........de ser ju på sine kyster

så vi får finne oss i ett lavare krav her.

vedr deformasjonzoner eller deler som skall ge vike/brytes av......

så finnes dette på en del roder, spes på formstabile båter med kort kjøl.......dvs der rodret stikker nesten like lang ned som kjølen,

vid en grundstøtning, der rodret skades, så skall ikke hjertstokken krøkes...uten nedre delen av rodret brekks av, men båten skall fortsatt kunne manøvreres med eget roder!

men jeg har aldrig hørt en seilbåt som konstruerats med en kjøl som skall brekke av.........

finnes dette????

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Var det ikke en Bavaria som da de kom frem til Oslo oppdaget at de manglet en kjøl og at denne senere ble funnet et stykke nede på svenskekysten? Fordel å ha en kvalitetsbåt!

Den gikk for motor når den traff terra firma nede i Sverige. -og jeg vil si at det er forsvinnende liten sjans for at de heiste seilet på vei hjem etter grunnstøtingen, i og med at de kom hjem med masten fortsatt pekende oppover...

Mvh. SAP

• 1 måned senere...
Bavaria båtene mener jeg ble hetset for å ha dårlig kjølfeste og spinkelt skrog, konklusjon i en annen tråd mener jeg huske var å styre unna de båtene. Selfølgelig er det ikke sikkert ekspertene i den andre tråden hadde rett men........ :lol:

Spinkelt skrog?? :crazy: Jeg har sett skroget på en Bavaria 38 Cruiser etter man har saget hull for å montere baugpropell. Hvis du finner noen sammenlignbar glassfiberbåt som er like solid (og tykk!) bygd skal jeg bøye meg ydmykt i støvet.

Skage: skjønner at du mener jeg er primus motor bak bavariahetsen her på forumet. Koselig.. men hvordan kan du seriøst mene at kjølen skal kunne falle av hvis belastningen er for stor? Det er fullt mulig at jeg ikke har tenkt på alt, men jeg kan ikke under noen som helst omstendighet se for meg at det kan være gunstig. En seilbåt uten kjøl er livsfarlig.

Selvfølgelig vil kjølen falle av enhver båt dersom belastninger blir stor nok. Materiale som tåler enhver belastning finnes ikke. Problemet er å vite hvor stor belastning det er snakk om i dette tilfellet. Det vet vi ikke og dermed blir hele diskusjonen meningsløs da kjøler har falt av en rekke type båter utsatt for grunnstøting.

Bavaria lager meget solide (og tunge) båter. Man kan si hva man vil om masseproduksjon og computer kutta interiørbiter, med Bavaria sparer definitivt ikke på glassfiberen.

Statistisk sett så er de nok større sjans for at kjølen knekker av på e SY Yacht enn på en Bavaria. Vi har jo alle sett bildet av SY som stod på land og kjølen knakk. Og det er nok laget noen flere Bavaria en SY.

Så da med Sun Flyer logikken så er dette ikke et kvalitetsmerke.

men det var nok noe heeeeelt annet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...